The Dorm That Dripped Blood (1982)

Alternatieve titels: Pranks | Death Dorm

Horror

geregisseerd door Stephen Carpenter en Jeffrey Obrow
met Laura Lapinski, Stephen Sachs en Daphne Zuniga

Joanne, Patty, Brian en Craig maken plannen om een oud gebouw te slopen, maar ze worden gestoord door een seriemoordenaar met affiniteit om bizarre methodes te gebruiken...

Patat
Een weinig memorabele slasherfilm uit de gouden periode van begin jaren '80. De muziek is goed, de gore is voldoende en men weet zelfs op gepaste tijden voldoende spanning te creeëren, maar toch mist de film iets waardoor je echt meeleeft.

Misschien mist de film gewoon een degelijk verhaal?

Mijn oordeel: een matige 2,5/5

avatar van mikey
Videonasty, maar waarom was me niet duidelijk. De film is nogal saai. 2

avatar van Mac Hammer Fan
Synapse brengt een ongeknipte en gerestaureerde versie uit in de States:
Synapse Films moves into “THE DORM THAT DRIPPED BLOOD” - fangoria.com

avatar van Richard_Voorhees
Alle ingrediënten zijn aanwezig, de film is goed genoeg om de slasherfan bezig te houden, maar de film ontbreekt, net zoals Patat al zei, iets, waardoor hij net niet helemaal goed uit de verf komt.

avatar van Mac Hammer Fan
De versie van Synapse - Death Dorm - duurt 88 minuten, dus 4 minuten langer dan de versie uit de UK "Pranks" die pre-cut was vooraleer hij aan de BBFC werd voorgesteld.

avatar van movie acteurs
Geband op "4 July 1983" met beruchtere namen als Cannibal Holocaust/Ferox, Driller Killer en Faces of Death. Dat zegt natuurlijk helemaal niks, maar sowieso wilde ik weten waarom deze geband is ivm de trailer. Na het zien van deze film heb ik ook niet gesnapt waarom dit geband is. De film heeft saaie kills die niet bepaald opvallend in de film waren. De film heeft ook een laag horror gehalte die vooral qua sfeer en spanning echt niet te doen is. Dat deze film in de video nasties terecht is gekomen is de grootste Prank van deze film. 1,5.

avatar van the prowler
Erg saaie slasher die nooit echt de spanning kon opbouwen. Het begin is wel leuk met meteen in het eerste kwartier 4 kills maar daarna dooft de film langzaam uit en wordt het een lange zit.

Ook ik vraag me af waarom dit een voormalige video nastie is? De kills zijn meestal off screen en van originaliteit in de moorden is er weinig sprake. De als gore bedoelde scenes (bv wanneer de killer aan Joanne zijn slachtoffers laat zien) zien er nogal tamelijk goedkoop uit. Niet iedereen had toen de eer om een Tom Savini in te huren.

Het verhaal is ook niet veel soeps en zelfs naar slasher normen zeer simpel. De suspense is ver te zoeken en wanneer hij toch enige vorm van spanning vertoont wordt dit op knullige wijze terug afgebroken. Ook het enge sfeertje van wanhoop en angst wat je in slashers zou moeten terugvinden mis ik echt. Dit heeft meer te maken met de ongeloofwaardige acteerprestaties dan met de film.

Wanneer op het einde de film toch dreigt leuk te worden is hij gewoon plotseling gedaan. Schitterend was ook het feit dat op mijn dvd hoes de killer al op de cover wordt onthuld, zelden gezien.

Een krappe 2* voor de moeite.

avatar van Friday the 13 th
The dorm that dripped blood - een titel die uitnodigd en hoge verwachtingen schept.

Helaas worden deze niet ingelost. The dorm that dripped blood faalt zowat op alle vlakken. Het probeert een campus slasher te zijn, het probeert een holiday themed slasher te zijn...maar geen één van beiden lukt.

Laat ik eerst even met de positieve dingen beginnen. De muziek ten eerste was niet slecht en deed bij momenten denken aan Friday The 13th. De locaties waren best creepy (verlaten trappenhallen, enge opslagruimtes...) en de heroine was erg sympathiek en wijs (zoals het hoort in het slasherwereldje).

Helaas wordt er weinig moeite gedaan om spanning op te bouwen. Het is constant wachten tot een tiener weer besluit om alleen op pad te gaan en het loodje legt. Geen verrassingen en de kills (hoewel een redelijke bodycount) waren erg saai. Ik heb de cut versie gezien - maar het geheel zag er erg low budget uit.

De killer zelf kwam ook niet geloofwaardig uit de verf en de motieven slaan nergens op. Het einde wordt onnodig gerekt en is teleurstellend. Van The Dorm That Dripped Blood had ik duidelijk meer verwacht - want de essentiële elementen waren zeker aanwezig.

avatar van namingway24
De periode van 1978, toen Halloween uitkwam, tot 1984, met de release van Friday the 13th the Final Chapter, wordt gezien als de 'Golden Age" van de slasher-film. Sommige waren goed, sommige slecht, en daar tussen in zit the Dorm That Dripped Blood.

De film speelt zich af op één locatie en is nogal aan de saaie kant. Saaie dialoog-scènes worden afgewisseld met ellenlange scènes waarin de personages doelloos door het verlaten gebouw dwalen, en vaak zonder een echte pay-off. Er zitten wel een paar leuke kills in (baseball-knuppel, drilboor in de nek), maar de moorden zijn voor de rest vaak buiten beeld en niet al te memorabel; het is veelal het resultaat dat getoond wordt.

De muziek van een jonge Christopher Young (Hellraiser) zal zeker niet beschouwd worden als zijn beste. In de special features op de Synapse Blu-Ray geeft hij dat feit zelf toe en voegt er aan toe dat hij er zelfs nog nooit naar heeft geluisterd. De muziek heeft een Friday- of Psycho-achtige sting die al snel op de zenuwen werkt, maar verder blijft de muziek nooit hangen.

Het enige moment waarop de makers enigszins gewaagd uit de hoek komen is tegen het einde, waarin de moordenaar zijn/haar ware aard toont. Het is vrij duidelijk wie het is, want de andere "verdachten" zijn er duidelijk puur ter verwarring. Zijn/haar motief komt ook een beetje uit het niets, maar dat is nooit het sterkste punt geweest van een slasher. Met al die cliché's vond ik het het dus vrij verrassend dat het einde zo zwartgallig is; de moordenaar komt ermee weg en de final girl wordt zomaar even zonder pardon in de vuilverbrander gestopt; de aanblik van die rokende schoorsteen en de onwetende agenten laat toch nog een beetje een sterke laatste indruk achter in een slasher volgens het boekje die verder nooit boven de middelmaat uitsteekt.

Een gemiddeld cijfer voor een gemiddelde slasher dus...

avatar van dutchtuga
Erg saai en traag vooral. Sfeer is ook haast nergens te bekennen en de gore valt tegen. Dan heb je het als slasher toch niet helemaal goed gedaan.

avatar van alexspyforever
Ik moet toch meegaan met de meerderheid dat dit maar een matige slasher is. Misschien niet zo clichématig maar uiteindelijk valt het na een tijd niet moeilijk te raden wie de killer is. En nog meer dat motief sloeg ook gewoon nergens op. Ok het einde is misschien toch wel verrassend maar leuk vond ik het toch niet. Er zijn welgeteld 2 goeie kills, de rest redelijk saaie meuk.