One Good Turn (1954)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Paddy Carstairs
met Norman Wisdom, Joan Rice en Thora Hird

Een weeshuis zal moeten verdwijnen voor een fabriek. De kinderen moeten ergens anders ondergebracht worden en wel zo snel mogelijk, al weten ze het zelf nog niet. Norman, het manusjes-van-alles in het weeshuis, heeft zo zijn eigen problemen als hij probeert genoeg geld bij elkaar te krijgen om voor één van de kinderen een speelgoed-auto te kopen omdat hij dat beloofd heeft. Maar bij hem gaat altijd alles mis. Alles wat hij nodig heeft is één keer geluk hebben.

neo (crew)
Niet de leukste met Wisdom, dat is nog steeds The Square Peg met het grappige gedeelte in het Chateau als hoogtepunt. Keek de film net weer even op de BBC omdat hier ik mij nog een geweldige concert scene voor mij kon halen. Behoort tot de hoogtepunten, al is het een beetje ala A Night At the Opera van de Marx Brothers. 3 sterren

Dick2008
In deze film zingt Wisdom weer twee liedjes. En de film begint nog vrij aardig met een aantal goede visuele grappen, alleen dan belandt hij van de ene in de andere situatie, met veel slapstick. Als je los van de grappen, die vaak te lang duren naar het tijdsbeeld kijkt, zit deze film ook alweer vol met nostalgie van vroeger, dat is een pluspunt. Maar de inhoud zelf biedt weinig stof voor een komedie. 3.0

avatar van Roger Thornhill
Norman Wisdom in een weeshuis, dan weet je dat het sentimenteel gaat worden, zeker met een onbeantwoorde liefde, Chaplineske liedjes, twee minuscule poesjes en een bitterzoet einde. Toch ook veel humor, waarbij ik met name moest lachen om de scène waarin Norman plaatsneemt in een treincoupé eerste klas zonder te begrijpen dat niemand hem daar eigenlijk wil hebben – zijn enthousiasme, energie en kinderlijke lach kunnen zéér aanstekelijk werken voor wie ervoor in de stemming is. Assistent-regisseur Bob Asher zou later als "hoofdregisseur" (en met zijn volledige voornaam Robert) ook nog zes komedies met Wisdom maken (met soms zijn jongere broer Jack achter de camera!).