Les Possédés (1988)

Alternatieve titel: The Possessed

Frankrijk

geregisseerd door Andrzej Wajda
met Isabelle Huppert, Jutta Lampe en Bernard Blier

De film begint in 1870 in een klein dorpje in Rusland. Een groep jonge revolutionairen wil de gevestigde orde omverwerpen door middel van geweld. Ze denken dat dit de enige manier is om de maatschappij de hervormen. Eén van de groepsleden, Szatow, wacht op de terugkeer van de aristocraat Stawrogin, die zijn plaats als leider zal innemen. Tegen de tijd dat Stawrogin arriveert is de rest van de groep gaan twijfelen aan de loyaliteit van Szatow en hebben ze besloten dat hij omgebracht moet worden. Gebaseerd op een roman van Dostojevski.

Jezusmina wat een rare film. Een warrig verhaal en vreselijk raar gebruik van muziek. Veel beroemde gezichten dan weer wel. Onder andere Omar Shariff die heel vreemd, bijna amateuristisch, acteert. Alsof hij in een over de top persiflage a la Saturdaynight Live meespeelt. Kreeg tijdens het kijken het idee dat het op een of ander russisch gedicht gebaseerd was. Blijkt een roman van Dostojevski te zijn. Nou die hoef ik dan ook alvast niet te lezen, want de onsamenhangende onbegrijpelijkheid zou mij alleen maar gaan ergeren. Echt weer zo'n filmhuis gedrocht waarvan je na afloop afvraagt of je niet wat beters met je tijd had kunnen doen.

Gek genoeg heb ik wel een tijdje, enigszins geïntrigeerd, zitten kijken. Omdat sommige karaktertekeningen wel de verdorvenheid van de mens mooi weergeven. Zoals de figuur die na een arrestatiegolf 'zijn vriend' bij de kolonel vrijpleit, maar hem daarna juíst met die vrijlating een loer draait op een geslepen gemene wijze.