Captain Kronos - Vampire Hunter (1974)

Alternatieve titel: Kronos

Verenigd Koninkrijk
Horror / Avontuur

geregisseerd door Brian Clemens
met Horst Janson, John Carson en Shane Briant

Een vampierenjager en een huurling komen in een dorpje terecht waar een aantal jonge meisjes wordt leeggezogen door vampieren. Ze besluiten het fenomeen te onderzoeken en komen op het kasteel terecht van Lady Durward, een zieke oude vrouw met een paar bijzonder vreemde kinderen.

avatar van kungfuzombie
Aardige hammer film, maar hij is een beetje te braaf. Kon wel wat meer horror, suspense en sex gebruiken. Wel met Caroline Munro

avatar van Dragon
Onderhoudende Hammer-horror met de sfeer van een klassieke avonturenfilm, hier en daar doorspekt met wat humor. De film mist af en toe wat tempo, maar dit werkt niet echt storend.
Een komedie kan je "Kronos" volgens mij echter niet noemen. Er zaten wel een aantal grappige scenes in (de 3 boeven die ruzie kwamen maken met Kronos en zijn assistent Grost, het doden van zijn vriend dokter Marcus die vampier geworden was, ...), maar er is zeker geen sprake van een komische sfeerschepping.
De eerder avontuurlijke sfeer was meer aanwezig, onder andere door de verschillende zwaardgevechten.
***/*****

avatar van Prudh
Eerste Hammer film die ik zag en inderdaad onderhoudend, maar wel wat traag. Er had best wat meer actie, blood en gore in gemogen. De slome opbouw naar het einde is wat knullig, evenals alle 'enge' scènes. Een aantal rare foutjes in de film ook, zoals het gebruik van een elektrische lamp terwijl de film tijdens de Middeleeuwen afspeelt ofzo... Maar goed, mierenneuken is ook een kunst. Sommige dialogen waren trouwens geniaal:

Cpt Kronos: I suppose you'll be moving on now?
Carla: No, I'm staying. If you'll have me...
Cpt Kronos: Ohh... I'll have you...

Lekker fout

Maar goed, voor een vermakelijk low budget filmpje als deze lijken 2,5 sterren perfect:

leuke sfeervolle hammer film, verwacht zeker geen horror want eng is hij niet maar leuk wel met amusante dialogen en soms dwaze akteurs

avatar van kirk douglas
vrij goede hammer productie en ook wat ongewoon voor hammer. de film zou deel van een serie worden maar flopte zoals alle andere hammer producties in de jaren 70. de film is echter wat braaf maar goed geacteerd captein cronos wordt heel goed neergezet door horst janson maar nadat de film flopte werd het met zijn carriere niet veel. tegenwoordig slijt hij zijn dagen bij de duitse versie van sesam straat.de film is alsnog een erg leuke afwisseling in de hammer serie.

kirk douglas schreef:

Alhoewel ik absoluut geen Horst Janson fan ben (en dat is nog zacht uitgedrukt!) meen ik hier toch even in de bres te moeten springen voor hem (haha!)
Je hebt helemaal gelijk wanneer je zegt dat het met zijn carrière niet veel werd, na deze film.
Maar dat is dan wel relatief, en heeft alleen betrekking op zijn activiteiten buiten Duitsland.
In dat land heeft hij altijd een zeer behoorlijke status als acteur gehad, vooral door zijn TV werk, en is erg geliefd bij het publiek.

Verder vond ikzelf het meest bezienswaardige aan 'Captain Kronos' de mooie Caroline Munro.
Ik heb haar een aantal keren mogen ontmoeten, en met haar spreken, óók over 'Captain Kronos'.
Zij was zelf ook teleurgesteld over het geringe succes van die film destijds, en had er meer van verwacht.

avatar van kirk douglas
jammer inderdaad dat de film flopte. en caroline munro is ook dat wat mij het meeste bijgebleven is

kirk douglas schreef:

Ja, die dame heeft al aardig wat films alleen al door haar fraaie uiterlijk een meerwaarde gegeven.

avatar van Metalfist
I know you've got guts, Kronos. I've seen them!

Toen ik een tijd geleden in de Saturn was zag ik tot mijn grote verbazing een Hammer film liggen tussen de films voor 2 euro waar ik nog niet zo lang daarvoor mijn eerste kennismaking met de studio had gedaan. Captain Kronos - Vampire Hunter leek me de prijs van 2 euro wel waard dus toen snel meegenomen. Gisterenavond had ik weer eens zin in zo'n horrorfilm waar Hammer goed in is dus maar ineens opgezet. Jammer genoeg is Captain Kronos de minste Hammer film tot nu toe geworden...

We krijgen gelukkig wel Caroline Munro in een grote bijrol te zien! Ze was me al opgevallen in Dracula A.D. 1972, al had ik het toen niet door dat het om dezelfde actrice ging, maar hier ziet ze er zowaar nog mooier uit. Dat vuile snoetje met dat pekzwart haar en die bambi ogen... Het was geleden van Claudia Cardinale in Once Upon a Time in the West dat een vrouw zo'n effect op me had. Munro kan eigenlijk op zich nog wel redelijk acteren en weet vooral af en toe lekker droog uit de hoek te komen in de conversaties met Kronos. De dialoog tussen de twee in de schuur (I'm staying if you'll have me) is zowaar het hoogtepunt vanuit de film. Horst Janson daarentegen is nu niet echt een hoogtepunt te noemen. Het Duitse accent ligt er enorm hard op en acteren is blijkbaar ook niet echt aan hem besteed. Het komt gewoon allemaal ontzettend knullig over waardoor ik eigenlijk nog altijd ben aan het twijfelen of het dissen van Kerro en zijn vrienden eigenlijk grappig was of triest. Het kan echt eender welke kant opgaan. Soit, voor de rest zijn de bijrollen vermakelijk genoeg en kent de film op zich nog wel wat leukere, zwartere scènes zoals de dood van Dr. Marcus. De manier waarop Kronos en Grost gaan uitzoeken hoe ze vampiers kunnen vermoorden met hun vriend als proefpersoon is op zich wel vermakelijk.

Dit vertoont eigenlijk best wel wat gelijkenissen met de Blade films. Nu stond er vanachter op mijn hoes van de DVD dat de makers zich baseerden op een stripreeks maar hier op de site wordt er gelinkt naar een boek van een zekere Hugh Enfield. Echter, de eerste comics van Blade dateren uit '73 en de film zelf draait ook rond die periode maar ik vind er jammer genoeg geen verdere informatie over. In ieder geval is het verhaal rondom Captain Kronos nu ook niet zo uitermate boeiend dat ik er verder onderzoek naar zou willen doen. Zelfs in 1974 was het plot rondom een vampierenjager al ietwat achterhaald (Van Helsing deed eigenlijk hetzelfde) maar Captain Kronos is ook enorm traag. De film duurt ongeveer anderhalf uur maar er gebeurt maar bitter weinig in die periode. Heel het verhaal rondom de Durward familie is nogal vrij voorspelbaar en de zogenaamde twist waar het de zieke moeder is die de moorden pleegt, is echt niet verrassend. Ik had het liever gezien dat ze de Psycho toer opgingen en dat het eigenlijk de dochter was die in het bed lag of iets dergelijks. Soit, in ons hoofd kunnen we een film wel beter maken maar daar wordt de film nu niet echt beter van.

Beetje moeilijk te beoordelen dit. Het is sowieso de minste Hammer film die ik tot nu toe heb gezien maar Caroline Munro, de zwartgallige humor en knullige scènes die de film op zich nog redelijk leuk maken zorgen ervoor dat dit waarschijnlijk toch veel meer krijgt dan het eigenlijk verdient. Ik ben precies maar blij dat ze het wijselijk besluit hebben genomen om het bij één film te houden en niet een hele serie.

@Metalfist:

Caroline Munro

Horst Janson
Volgde samen met Rijk de Gooyer een opleiding bij Duitse filmschool (UFA als ik mij niet vergis)
Rijk bestempelde hem in een interview ooit als een niet-getalenteerde, maar wel helemaal over 't paard getilde acteur (met iets grovere benamingen dan ik hier gebruik)

Een aantal jaren geleden had ik een interview met Caroline Munro, en iemand die daarbij ook aanwezig was vroeg of zij wist hoe Janson, als Duitse acteur, in Captain Kronos terecht was gekomen.
Zij antwoorde toen dat ze het ook een vreemde keuze had gevonden destijds, maar dat het waarschijnlijk te maken had met een co-productie deal, waarbij ook een Duitse geldschieter betrokken was.
Die wilde er een Duitse "ster"bij hebben voor de vermarkting van de film in eigen land.

avatar van Metalfist
Lijkt me inderdaad de enige logische optie waarom Janson er bij was geraakt want acteren komt er niet echt aan de pas. Ben hem voor de rest ook nog nergens echt tegen gekomen.

avatar van Brix
Janson verwierf vooral populariteit in Duitsland met TV series zoals 'Salto Mortale', en 'Der Bastian'.
Heel veel TV werk, ook tegenwoordig nog, maar ook films (meestal bijrollen)
Om een paar internationale producties te noemen:
Steiner, Dar Eiserne Kreuz (2) (1979)
Shout at the Devil (1976)

avatar van Metalfist
In Duitse series ben ik echt compleet niet thuis, geldt ook voor Duitse films trouwens. Ik heb het altijd een verschrikkelijke taal gevonden (heb het dan ook maar één jaar gehad) dus geef mij maar eerder Italiaans of Frans, al zal de knappe leerkracht Frans daar wel iets mee te maken hebben

Weet jij of Janson nog in andere Hammer films heeft gespeeld?

avatar van Brix
Nee, bij mijn weten heeft hij verder niet meer voor Hammer gewerkt (maar hij "werkte" in Kronos ook al niet )
Zelf heb ik niets tegen de Duitse taal, ben ermee vergroeid van kleins af aan, wat ook logisch is aangezien mijn geboorte-en woonplaats grenst aan het land van onze Oosterburen.
Het is mijn tweede taal (op de voet gevolgd door Engels, en matig Frans, en nog het e.e.a.)

avatar van Mac Hammer Fan
Het begin van de 19de eeuw. Kapitein Kronos is een professionele vampierendoder. Hij heeft als assistent de enigmatieke bultenaar Dr. Grost. Hij wil een adellijke familie waar de jonge vrouwen van hun bloed en jeugd worden beroofd bevrijden van de terreur die ze moeten ondergaan. Ook in het dorp loopt het aantal doden op en de schrik bij iedereen groeit. Kronos besluit het meisje Carla als lokaas te gebruiken om de beruchte ondode(n) in de val te lokken en uit te roeien.
De prent haalt voordeel uit de mooie fotografie (van Ian Wilson) om een knap opgebouwde sfeerschepping te bereiken. Soms lijkt het alsof de regisseur met het personage van de atletische Kronos verborgen knipoogjes geeft. De vertolkingen zijn best overtuigend en ik vond het beslist een genietbare Hammer film.
Het schijnt dat de nieuwe Icon Home Entertainment DVD die in de UK is uitgebracht een slechte beeldkwaliteit heeft. Jaren geleden kwam er echter een goede DVD uit via DD Video - Simply Media (2003) (1.66:1 anamorphic widescreen). In de States was er ook een goede release: 1,85:1 met Engelse ondertitels. Maar ook Green Cow bracht hem een paar jaar geleden uit in de Benelux (Nederlands ondertiteld - bijna widescreen - ratio 1.55:1 - mooie print). Green Cow, waarom brengen jullie geen Hammers meer uit?
Nog dit:
De volledige film staat op Youtube:
YouTube - Captain Kronos Vampire Hunter (1974)

avatar van Smallprint84
Ik heb hier de link van de comic gevonden.
De officiele

Captain Kronos Comic(engl.) - YouTube

avatar van mrklm
Deze fraai gefilmde, maar ook voor Hammer-begrippen onconventionele horrorfilm is een mix van allerlei stijlen, tot aan de spaghettiwestern toe. Daardoor is het een beetje lastig om je mee te laten slepen met het niet onaardige verhaal, dat vrij effectieve gore afwisselt met vrouwelijk schoon, waaronder de bloedmooie Caroline Munro. Het resultaat is een bovengemiddelde Hammerhorror die vooral vanwege zijn stijl het bekijken waard is.

avatar van baspls
Captain Kronos is een a-typische vampier-film uit de Hammer stal. De film combineert Gotische horror met zwaardvecht-films en elementen uit de spaghetti-western. Daarnaast is het ook verfrissend dat de vampiers in deze film anders te werk gaan als we gewend zijn. Hun slachtoffers worden niet zelf vampiers, maar verouderen razendsnel omdat de vampier hun jeugd consumeert. Daarnaast kunnen ze niet gedood worden door een staak in het hart.

De vampier-effecten waren leuk gedaan. Tanden die tevoorschijn komen en reflectie die ontbreekt in de spiegel bijvoorbeeld. Daarnaast was de film ook mooi opgenomen, een goed voorbeeld is het shot van een olielamp waar een bloedspetter op komt, simpel en effectief.

De film zou het begin worden van een Kronos-filmreeks, maar omdat de film zwaar flopte is dat er nooit van gekomen. De film is zeker een van de meest vermakelijke latere Hammers, maar het concept van de vampierjager had toch veel beter benut kunnen worden. Kronos verbleekt hopeloos naast Cushing’s vertolking van Van Helsing.

Door de genrecombinatie en de a-typische vampiers zeker de moeite waard.

avatar van alexspyforever
Af en toe nog eens een Hammer proberen, wie weet is het toch eens een leuke. Degene die ik de moeite vond kan ik met moeite op 1 hand tellen. In de jaren 70 durfden ze dan eindelijk toch eens wat naakt en iets meer bloed tonen. Hammer maakt vaak gebruik van mooie vrouwen ook hier met Caroline Munro. Maar meestal zijn de Hammer vrouwen vooral de damsels in distress die moeten gered worden door een mannelijke held. Die heet hier Captain Kronos, klinkt als een naam voor een superheld. En zo komt hij ook over, compleet met een sidekick in de vorm van een gebochelde wetenschapper of wat zijn beroep ook was.

Ondanks de moorden en het verdriet dat dit veroorzaakt komt het als geheel nogal ludiek over, nogal nefast voor de spanning. Experimenteren hoe een vampier doden, het eindgevecht van Kronos met de vampier terwijl de rest als stropoppen daar maar staat, tja... En plots gaat het doden van de vampier nog eens op een andere manier, ja zeg jullie moeten niet ineens je eigen logica en regels gaan veranderen hé.
Jammer met Vampire Lovers gaven ze me even hoop dat ze wat meer durf en pit aan de dag durfden te leggen: lesbische vampieren, mooi naakt, vrouwen die meer zijn dan het aanhangsel van het droge mannenclubje.
Captain Kronos is weer een serieuze stap terug, naaktscènes worden volledig verduisterd, de dames zijn er vooral voor de eye candy, traag, onderontwikkelde karakters en een verhaal dat rammelt langs alle kanten.En ja het titulaire karakter was ook niet de meest sympathieke. Maar ik denk dat Brix gelijk heeft wat het acteertalent van die gast betreft en daarom de rol van de held danig heeft verprutst. Waarom zou je daar als mooie vrouw op verliefd worden, omdat het script het zo voorschrijft zeker?

Er zijn wel wat positive punten zoals de effecten met de tanden en het verouderen en ja de dames zijn zoals altijd mooi. Ik had deze echt wel een voldoende willen geven maar de waslijst aan 'mankementen' is daarvoor weeral te groot.