Mad City (1997)

Drama / Thriller

geregisseerd door Costa-Gavras
met John Travolta, Dustin Hoffman en Mia Kirshner

Sam Baily (Travolta), weet zich geen raad wanneer hij wordt ontslagen bij een museum. Hij neemt de aanwezigen, waaronder een groep schoolkinderen en een journalist op zijn retour, in gijzeling. De journalist, Max Brackett (Hoffman) ziet de gijzeling als de perfecte kans om weer aan de top te komen. Het wordt een mediahype.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Zeer matig filmpje. Bij elkaar gejat verhaaltje en ongeïnspireerde vertolkingen door de (op zich goede) acteurs. 2 sterren.

Zie Jordy hierboven.

** 2 op 5 **

Tony

Wat een snertfilm zeg !
Heeft Travolta eigenlijk na Pulp Fiction nog in één goede film gespeeld ??
(Face/Off misschien)

Face/Off, Swordfish en hij speelt ook mee in de nieuwe Austin Powers.

avatar van blabla
Film laat goed zien hoe sterk het manupulatieve vermogen is van de media.

neo (crew)
vond de film nog wel redelijk. zowel hoffman als travolta draaien een beetje erg op routine, maar de plot is nog wel redelijk boeiend.2.5 sterren

gimli f
Deze film keek ik vooral omdat ik in de tv-gids een foto zag met de hele mooie Mia Kirshner er op, een nog jong Canadees meisje dat een echt "acteur" wil zijn en moeilijke rollen wil spelen.
Ik ben gelijk verliefd.

De film zelf was niets bijzonders. Van een op zich interessant gegeven (de media-hectiek) werd niets gemaakt, en het beviel maar matig. Het intrigeerde nergens, dus een 2,5.

Ed
gimli f schreef:
(...) een nog jong Canadees meisje wat een echte "acteur" wil zijn (...)

?

gimli f
Even kijken:

Televizier 51/ 52- 2002:

Het is geen dame die over het algemeen normale types neerzet. Mia houdt meer van gewaagde films met donkere karakters.

Mia, die Russische literatuur studeerde, is dan ook ambitieus.
Ze wil actrice zijn en geen filmster.

Hoe dan ook, bekoorlijk is ze wel.

gimli f schreef:

Televizier 51/ 52- 2002:
Nou noem je niet bepaald een blad op met filmkennis. Ik verbaas me elke week weer over de toegekende sterren.

Moviestar
Best een aardige film met een goede rol van Dustin Hofmann. Ik had alleen meer actie en spanning verwacht zeker omdat op de hoes thriller vermeld staat verder wel goed 3*.

Ik heb net de film gezien, en ik denk dat ik me bij de rest kan aansluiten: leuk filmpje, maar da was het dan ook echt.

best een leuke film maar het verhaal van de onschuldige man die tot wanhoop gedreven een gijzeling pleegt hebben we de jongste jaren in prenten als john q en the negotiator al wat te vaak gezien.
toch is de twist van deze mad city waarin het vooral over de absurditeit van journalistiek gaat best een goed gegeven en is de vertolking van travolta behoorlijk aandoenlijk.
toch bekruipt het gevoel dat er net dat ietsje meer in had gezeten en is het einde te voorspelbaar om deze met meer dan 3 sterren te beoordelen
goed en degelijk maar niets bijzonders

kijkert
seth gecko schreef:

Die twee films zijn van na deze film.

avatar van 606
gewoon een leuke film 3,5 voor het goede acteerwerk en de actie

De film is nog steeds bezig, en ik vind hem echt toppie. Mooie acteer werk, en best wel een komisch iets. En ja met John Travolta erin is ie helemaal toppie! 5,0

Dit was wel de allereerste film die ik zag met een heel slecht einde voor de hoofdpersonen.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ik heb de film net ook gezien op tv vond de film nog geen eens zo slecht goed geacteerd en leuk verhaal ok het verhaal is soms een beetje langdradig en heel veel actie zit er ook niet echt in maar het verhaal is voor de rest wel leuk en perfect geacteerd 3,5

avatar van otherfool
Bijzonder fout en flauw, deze doorzichtige film die van de karakters pure karikaturen maakt. Het einde (we killed him!!!) is om te huilen zo slecht... De 1,5* zijn voor een redelijke Hoffman.

Mr_White
Ik vind dit één van de weinige goede films die Travolta gemaakt heeft na Pulp Fiction. De film is wel aangedikt maar het thema is gewoon ijzersterk uitgewerkt. Hoffman is wel goed alhoewel het einde ietsje beter had gemogen.

sly
Mr_White schreef:

daarna nog swordfish, face/off die nog aardig goed zijn deze film is opzich wel kijken waard.. goed ge-acteerd..

avatar van Captain Pervert
Geen buitengewoon sterke of spannende film, maar wel een mooie karikatuur van de Amerikaanse journalistiek. Je zou het zelfs als een aanklacht kunnen zien tegen persmuskieten. Het personage van Travolta is erg leuk, trouwens.

3 sterren

Toen deze op Canal+ kwam, was ik op vakantie in Brabant. Toen waren de premiers die op zat. om 20.30 uur kwam, vast herhaald op de zondag om 11.00 uur. Me pa vond het maar *** om deze film 2 keer in het weekend op TV te moeten hebben:P.

Naja, op het park was ook niet alles open:-D

avatar van Henry Spencer
Ik was hier wel positief door verrast, vooral omdat ik weinig op heb met die Travolvo, behalve dan in Face/Off. Maar deze film heeft een erg boeiend verhaal te vertellen, zolang je maar niet naar een good guys versus bad guys op zoek bent en je ervan bewust bent dat het allemaal om media- en massamanipulatie gaat. Dat kan volgens mij wel degelijk erg ver gaan, maar dan nog meer als het over internationale incidenten gaat waar je als gewone burger sowieso al niks van de werkelijke feiten en motieven op de hoogte bent.
Al bij al erg overtuigend op dat vlak voor mij ! Qua plot misschien een beetje een minder subversieve versie van Falling Down.

Redelijk goede film, met een sterke Hoffman en Travolta.

avatar van Roger Thornhill
Niet slecht, maar al die hongerige persmuskieten kennen we ook al uit The front page (en His girl Friday), Ace in the hole en Dog day afternoon (plus de latere films die eerdere gebruikers hier noemden), dus al te sensationeel is dit inmiddels ook niet meer. Stiekem zat ik dan ook meer op de bekende gezichten in de bijrollen te letten (zoals warempel John Landis als arts), maar het overtuigende spel van Dustin Hoffman bezorgt de film nog een extra halve ster. (Overigens, als hij op het einde na de explosie aan zijn assistente vraagt hoe het met Sam Bailey is, antwoordt ze daar dan echt dat die inmiddels confetti is?)

Goede cast, zakt wel wat in halverwege, maar toch zeker de moeite waard.

avatar van clubsport
Ik vond de film best wel boeiend , voornamelijk het thema van hoe manipulatief de madia kan omgaan met beelden interviews en publieke opinie in het algemeen vond ik een sterk thema .
Dat het personage van Hoffman in de loop van het verhaal van greedy carrierejager veranderd in meelevende good guy is natuurlijk sentimenteel en nogal ongeloofwaardig maar paste wel in het verhaal .