Devil Girl from Mars (1954)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction

geregisseerd door David MacDonald
met Hugh McDermott, Hazel Court en Peter Reynolds

Een angstaanjagende vrouwelijke alien van Mars plant een invasie op de aarde en wil alle mannen naar haar planeet ontvoeren om het voortbestaan van haar eigen ras te kunnen garanderen.

Ah, de eerste film van Mars is nu zelfs al uit!

avatar van alexspyforever
Ok de film moet het niet hebben van geweldige effecten maar het ruimtetuig ziet er wel indrukwekkend uit. Van het interieur krijgen we helaas niet zo veel te zien maar er is wel een gevaarlijke robot die zoals vaak in die periode eens niet lijkt op een man in een rubber pak maar als een robot die langzaam doch dreigend (vooral omwille van zijn gestalte) loopt en bijzonder krachtig is. Maar de absolute trekpleister is het titulaire karakter meesterlijk gespeeld door Patricia Laffan (vooral bekend van Quo Vadis). Ze is absoluut perfect voor de rol van verleidelijke maar vooral uiterst koele en berekende invader van Mars. De manier waarop zij iedere keer de show steelt als ze in beeld is en de prestaties van de anderen doet verbleken, wow! De film wordt niet gelabeld als horror, maar het is zo een duister thema (vooral door the devil girl) dat ik het wel degelijk horror vind. Zeker als ik deze ga vergelijken met de vrij 'brave' War of the Worlds en Forbidden Planet uit hetzelfde decennium. Zeker voor herhaling vatbaar.

avatar van joolstein
In de jaren '50 maakte je low-budget sci-fi-films door een groepje mensen met probleempjes bij elkaar te zetten op één locatie. Het ziet er niet veel anders uit dan een toneelstuk. De cast komt van links of rechts de set binnen lopen, zeg een paar regels en verlaat vervolgens op dezelfde manier weer de set. Deze speelt zich af in Bonnie Charlie, een afgelegen Schotse herberg. Het duurt niet lang voordat een vliegende schotel uit de lucht neerdaalt en voor de herberg parkeert. Daaruit komt Nyah, een vrouwelijke in lakleer geklede commandant van Mars om als missie onze mannen te ontvoeren. Zeg maar een soort strenge jaren '50 dominatrix in fetisj-uitrusting. Ook zij doet niet meer dan constant de herberg binnenkomen, een bedreiging maken of iemand ontvoeren, gaat dan weer weg, komt terug, maakt een andere bedreiging, stuurt iemand terug, enzovoort. Ondanks dat de film niet verder komt dan een toneelstuk zijn er twee elementen die wat opvallen. Nyah onthult namelijk dat ze wordt vergezeld door een robot, Chani genaamd, maar om eerlijk te zijn, een teleurstelling. Het is gewoon een grote doos met een paar knoppen en een grote gleuf onderaan die deed op een brievenbus lijken, een grote gloeilamp voor een hoofd en armen die hij niet veel beweegt. Het andere is dat ze kortstondig de herberg verlaten om in de controlekamer te kijken maar deze is al net zo minimalistisch als de robot. Helaas was dit gedateed en niet echt goed (er zijn wel slechtere) Het bezit wel een korte speelduur maar wist mij als de kijker niet echt te vermaken.