Victory through Air Power (1943)

Animatie / Documentaire

geregisseerd door James Algar, Clyde Geronimi, Jack Kinney, Perce Pearce en H.C. Potter
met Alexander de Seversky, Billy Mitchell en de stem van Art Baker

Door middel van animatiefilmpjes en documentairebeelden probeert Major Alexander de Seversky de Amerikaanse aanvalsstrategie uit te leggen die de Nazi's uiteindelijk op de knieën zou moeten krijgen.

avatar van streeter
Uitstekende documentaire. Iedereen denkt dat Michael Moore nieuw is, om een documentaire te maken die grote verandering kan brengen. Maar Walt Disney maakte deze film 60 jaar geleden, en heeft hiermee FDR ervan overtuigd voor een grotere luchtmacht om de tweede wereldoorlog te winnen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Propaganda is toch al zo oud als de weg naar Rome?

avatar van streeter
ja, maar als hoofdfilm in de bioscoop?

in amerika?

laat maar zitten...

Aan dit soort films hebben wij dus de klassiekers van Disney te danken (na de 2e wereldoorlog). De belangrijkste bron van inkomsten in de jaren '40 voor Disney moet ik natuurlijk zien, maar heeft iemand enig idee waar er aan deze te komen kan zijn? Want tot voor 50 sec. geleden had ik geen besef van het bestaan van deze film..streeter?

avatar van D-ark
jep ook van de loony tunes die daffy duck ging de duiters uithangen in een van de tekenfilms overloper

Sneakerjeans29
niet mijn smaak.

avatar van streeter
Angrod: deze film is in R1 verkrijgbaar op DVD, in een Walt Disney Treasures box met allerlei oorlogsfilmpjes.

Daar heb je het al, R1

avatar van Pieter Montana
Angrod_Pallanén schreef:

De oorlogsfilms waren zeker geen belangrijke bron van inkomsten voor Disney. Disney wou namelijk niet dat ze hem "oorlogsprofiteur" noemden. 94% van de films released tussen 41 - 45 werden in opdracht gemaakt van/gesponsord door het Amerikaanse leger en Disney zelf verdiende er niet al te veel aan. Wat wel een belangrijjke bron van inkomsten was, niet zozeer langspeel propagandafilms zoals Victory Through Air Power & The Three Caballeros maar wel de merchandise i.v.m. met de oorlog. Dit ging van militaire insignia tot zelfs Mickey Mouse gasmaskers en werden enorm populair onder de Amerikaanse soldaten.

Deze film zelf was niet een al te groot succes, ook niet bij de critics maar Roosevelt zou wel, na deze film gezien te hebben, erop hebben aangedrongen om met lange-afstands bombardementen te starten. Ik vond deze film alleszins wel eens de moeite waard om te bekijken. De uitleg is interessant en duidelijk, al vond ik dat dezelfde boodschap wel eens teveel naar je hoofd werd geslingerd. Verder ook weer prachtige tekeningen van de animatoren van tanks & Nazi-Duitsland, dus van dezelfde mensen die ons Bambi & Dumbo brachten. 3*