Santa Claus (1985)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Familie / Fantasy

geregisseerd door Jeannot Szwarc
met Dudley Moore, John Lithgow en David Huddleston

In de eerste helft van de film zien we hoe de Kerstman honderden jaren geleden het eeuwige leven kreeg, en de uitverkorene werd om alle kinderen ter wereld cadeaus te brengen. In de tweede helft van de film zien we hoe Patch aan de Kerstman wil bewijzen dat hij een goede elf kan zijn. Hij gaat in zee met een kwaadaardige speelgoedfabrikant die er op uit is om de Kerstman uit de markt te drukken.

avatar van Ralfke
Ik vind dit gewoon een heel erg leuke film, die ik ieder jaar zowat weer zie. Maar nog steeds een leuke film met een geweldig sfeertje. ***1/2

avatar van NERD
Yep.

FisherKing
Leuke rol van Dudley Moore en John Lithgow
Aantrekkelijke kerstfilm !

Jordy (admin)
Nu op tv ooit een keer gezien

Jordy (admin)
Ai, kwam er net achter dat deze er al op stond en ik verwijder per ongeluk de originele (schaam...)

even op zoek naar een backup

neo (crew)
Wat lul je nou allemaal Jordy He deze heb ik ook weleens op tv gezien

Jordy (admin)
Zo het staat weer terug, nevermind

Dit is ook die film met die zuurstokken waar je van gaat vliegen. Red Bull avant la lettre

avatar van SmuttWars
Ehm? Deze film komt elk jaar op televisie. Dit is voor mij DE echte kerstman film. ***

Reinbo
Was toen de duurste productie allertijden, de mechanische rendieren kostte een fortuin. Bijna even grote flop... 1*

met kerstmis krijg je zo veel kerman films de hele dag door op elke tijd en elke zender geen iedee of ik deze nog kan herinneren want elke kerstmis kijk ik altijd wel kerstman films en soms zie ik ook wel is een kerstman film die vorig jaar ook is geweest maar The Grinch blijft tog de aller beste kerst film die er is http://www.moviemeter.nl/film/64 maar die film krijg je altijd op half 9 en waarom nooit overdag? want het is een kinderfilm alhoewel sommige kinderen dat beest wel eng kunnen vinden

Kijk ik elk jaar weer en ik vind het nog steeds een magische film, hij is natuurlijk wel gedateert maar de sfeer zit er nog goed in.

Erg lang geleden dat ik deze heb gezien, maar de kerstsfeer komt inderdaad erg goed tot zijn recht .

avatar van Norma
Jaaaaaaaah.....leuk dit. Voor mij de kerstfilm der kerstfilms
Mierzoet en inmiddels wat gedateerd natuurlijk, maar in geen andere film wordt santa's workshop op de noordpool zo vrolijk en knus uitgebeeld. Ook het ontstaan van de kerstman wordt hier op een leuke manier verteld.

avatar van Chrisjuh
Ik ben het helemaal eens met Norma

avatar van Jazzthieve
Mijn allereerste cinemafilm, als 6 jarige jongen samen met mijn vader deze gezien. Mooie fantasiefilm met een sterke soundtrack van Henry Mancini.

avatar van Jazzthieve
Eventjes de trailer gevonden op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=wYK6-SKbX_w

st9
Leuke film.
Beetje ouderwets maar wel vermakelijk .

Grappig detail:
In de scene (1 uur en 49 sec.) waar de Elf voor de etalage van de winkel staat, zie je op de achtergrond het busje van de A-team geparkeerd staan.

Zo hoort een kerstfilm te zijn. Genoten !

Matig tot redelijk vermakelijke kerstfilm.

Ouderwets vermaak, zo zou je het kunnen noemen.
Bij tijd en wijle wat saai, maar ook fijn kinderlijk en vrolijk.

2,5*.

Voor de geïnteresseerden: de soundtrack van Henry Mancini is nu voor het eerst te koop op CD. Het Spaanse label Singular Soundtrack heeft de CD uitgebracht.

www.singularsoundtrack.com

Ozymandias88
Ik heb me er vroeger wel mee vermaakt. Maar niet echt een enorme topper.

Mjah.

Op zich best een aardige kerstfilm. Eentje die aardig jolly weet te zijn zonder echt te irriteren. Wat leuke bouwseltjes van Patch, een aardige introductie met het ontstaan van de kerstman saga en een redelijke rol van Lithgow.

Denk dat ik hier vroeger aardig van genoten zou hebben, deze film echter nooit als kind gezien. Maar binnen het concept van brave kinderfilm best vermakelijk allemaal.

Heb er alleen niet veel mee. Vervelen of irriteren doet het niet (wat verder al best wat is), maar meer heb ik ook niet aan een film als deze. Fijne jeugdfilm (al weet ik ook niet wat de jeugd van vandaag er nog aan heeft), niet echt iets voor mij.

avatar van Mr. Chiel
Lieve kerstfilm. Mooi verhaal, wel wat traag. Jammer ook dat er niet wat meer humor in de film zat. 3,5*

avatar van Linn
Dit is en blijft mijn favoriete kerstfilm. Deze film straalt uit wat kerst moet zijn!!! I love it!!

avatar van Mescaline
Vooral de eerste helft van de film is erg aangenaam en verfrissend ten opzichte van velen andere kerst films.
Toen de kwaadaardige speelgoedfabrikant in het spel kwam viel de film in als een kerstmis pudding, wat ik toch wel behoorlijk jammer vond. Het eerste deel was verfrissend en tot zover ik weet behoorlijk origineel, maar het 2de gedeelte is alles behalve dat.
Van mij had de hele film over de werkplaats van de kerstman mogen gaan en het hele verhaaltje van de kwaadaardige speelgoedfabrikant over boord gegooid mogen worden.
Gemiste kans dus een klein beetje, maar het eerste uur was gelukkig wel erg verfrissend en vol met een heerlijke sfeer!

avatar van alexspyforever
Linn schreef:

Ik ga me hierbij aansluiten. Bij het herbekijken is mij deze net zo goed bevallen als dat ik deze zag als kind. Voor mij zeker de beste kerstfilm

avatar van mjk87
Draak van een film. Het idee is best leuk, om net te doen of Santa echt bestaat en hem een geschiedenis te geven. Maar het is allemaal zo braaf dat het saai wordt. Er staat familiefilm als genre, men bedoelt kinderfilm en toen werkte het ongetwijfeld in '85, maar ik denk dat je ook nu maar weinig kinderen enthousiast krijgt. De film schiet maar niet op, visueel niks bijzonders in te vinden en eigenlijk hopeloos ouderwets in de slechte zin des woords. 1,5*.

avatar van Alexander1900
Een mooi gemaakte film met een lekker kerstsfeertje en gezellige muziek. Verder is de film niet zo boeiend om naar te kijken.

Een voldoende.

avatar van Filmkriebel
Heeft alles wat een goede kerstfilm hoort te zijn: hartverwarmend, fantasierijk, vriendschappelijk. Ironisch genoeg is het een beetje in die periode dat de commercialisering van kerst is begonnen terwijl dit net is wat in de film veroordeeld wordt. Maar het is mooi en kleurig uitgewerkt. Zeker de eerste helft zie je alle kerstclichés voorbij komen en wordt je in een bad van feelgood ondergedompeld. Huddleston speelt een verdienstelijke kerstman en Dudley Moore een elf op zoek naar herkenning. De mechanische rendieren zagen er knullig uit. Evenwel zijn het de principes die tellen en vond ik deze film de geest van kerstmis wel goed vatten.