Rosie (1998)

Alternatieve titels: Rosie: Een Duivel in Mijn Kop | Rosie: The Devil in My Head

Frankrijk / België

geregisseerd door Patrice Toye
met Aranka Coppens, Dirk Roofthooft en Joost Wijnant

Rosie is dertien jaar. Zij is brutaal en kwetsbaar en balanceert tussen kinderdromen en de koude wereld van de volwassenen. Maar Rosie leeft vooral in haar eigen wereldje waar de verbeelding naadloos in de werkelijkheid overgaat en droom en realiteit niet van elkaar te scheiden zijn. Rosie heeft een tijd in een gesloten instelling doorgebracht. Ze onthult een deel van haar mysterieuze verleden in de brieven die ze schrijft naar Jimi, een knappe, rebelse straatjongen.

Een van de betere Vlaamse films.

Eva
Mensen, woensdag toch maar even kijken!

Zal hem eens opnemen.

kappeuter (moderator)
Als het een van de betere Vlaamse films betreft, waarom dan 'maar' 3 sterren ? Is het volgens jou zo slecht gesteld met de Vlaamse cinema ?
Hombres Complicados vond ik erg leuk en Iedereen Beroemd een charmante film..

Goeie film, maar de beste vlaamse film vind ik toch Iedereen Beroemd! Nu even over deze iflm. Goed geacteerd vooral door coppens (in haar eerste filmrol geloof ik) mooi verhaal, maar je ziet het al snel aankomen natuulijk. (ik wel in ieder geval ) Maar al met al was het wel een leuk filmpje 3*

avatar van narva77
Komt wel erg vaak op tv de laatste tijd.

Mooie film, zonder ondertiteling is belgisch toch weleens moeilijk ben ik achter gekomen . Hij is leuk, je kunt hem vaker zien. Mooi gefilmd.

Nooit zeggen als er een Belg bij is. Belgisch bestaat niet. Vlaams wel.

haha ok sorry, dat wist ik niet:O!

avatar van sn@ke
Ik was niet echt weg van deze film. Het is een zeer somber maar realistisch beeld van armoede. Dit is niet echt mijn genre en ik vond het denk ik redelijk langdradig. Toch 2,5 sterren voor de realiteit en de acteerprestaties.

zip
Deze film vind ik echt prachtig kwa fotografie en kleurgebruik. Het is een mooi voorbeeld van ' een buiten film' (type: je rijdt langs de autosnelweg en ziet plots een prachtig uitzicht en wil niet meer verder rijden) ook de acteerprestaties van de toen nog redelijk onbekende acteurs zijn schitterend (persoonlijk vind ik vlaamse films vaak stijf en gemaakt overkomen (cfr. meisje), maar hier was dat niet het geval). De themas (schizofrenie, incest, moord) zijn loodzwaar, maar vooral door de mooie beelden wordt hij draagbaar. enkele schitterende momenten: die kleine kus tussen broer en zus, die knuffelscène op het einde, en die erotische citaten. Mooiste plek: de elektiriciteitstorens in het veld Ik was onder de indruk.

Jes
Ik vind het een zeer goede film, hij is heel apart (weereens iets anders dan zo'n stomme cheerleader film over meisjes die op het eind toch de populairste jongen krijgen) en gaat echt over een onderwerp dat me raakt. Vooral de sfeer vind ik geweldig en de muziek heel mooi, kan de mp3's alleen nergens vinden . Ik vind het goed dat je je zo in Rosie kunt inleven en je in haar gedachten jkunt plaatsen.

p.s. Jimi is lekker!!!

avatar van 93.9
overtreft elke andere nederlandstalige film!

avatar van aSMoDeuS
Beetje overdreven, maar hij is inderdaad erg mooi!

Ik vind dat je voor deze film op z'n minst een minimum aan waardering zou moeten geven, gewoon al uit respect voor de situatie. Het beeld dat wordt gegeven is zo realistisch, niet alleen in Belgie of Frankrijk of Nederland, maar overal. Alleen spijtig dat de meeste mensen dat niet zien...
Om acteerprestaties te beoordelen heb ik hem te lang geleden gezien.
groeten van een sociaal werkster in wording...

Hoe weet je dat?

Waar is de betere originele poster trouwens? Deze vind ik niet bij de film passen.

Wouter schreef:

Hoe weet je dat?

Weet jij dat dan niet?

Nee, ik heb het idee dat veel mensen dat wel degelijk zien.

Ayano
Erg goede film, vooral de sfeer vond ik supermooi, de locaties passen heel goed bij het verhaal. En de muziek Aranka Coppens is een geweldige actrice.
Ik ben er nog stil van, elke keer als ik hem zie.
Hoort zeker in mijn top 10!!!

avatar van Flipman
Nogmaals mijn dank aan Speedy23 en Knowledge, want zonder hen had ik deze Film hier niet gevonden !

Een prachtige Film!! Misschien doeik hem wel te kort met de vier die ik 'm geef!

Ik ben dol op de sfeer, de realiteit die er vanaf druipt! De muziek is geweldig, de teksten ook! "Vlieg, stijg op, zweef..." Dat is me altijd bijgebleven, ik heb er veel voor over om deze Film nog eens te zien en/of aan mijn collectie toe te voegen!!

aparte en geweldige film, heel realistisch *5*

avatar van Flipman
Heb je 'm toevallig op DVD?

avatar van Flipman
Is deze überhaupt ooit op DVD verschenen?

avatar van Rmie
Ik zou ook graag deze film willen zien. Weet iemand of deze op dvd of video te krijgen is?

Rmie schreef:

Even reageren op een wat oudere post. Misschien al zelf ontdekt maar naar aanleiding van haar nieuwste film 'Little Black Spiders' is er een dubbel dvd uitgekomen met haar debuutfilm Rosie en haar derde langspeler '(N)iemand' samen in één digipack.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een kleine Vlaamse film met een thema dat al meer gemaakt is. Een gebroken gezin op de rand van de maatschappij. De film zelf is wat gedateerd en komt ook niet echt over. Verder is het gewoon goed gemaakt maar blinkt het nergens uit. Op zich niet verwonderlijk dat deze film wat in de vergeethoek geraakt is. Aranka Coppens valt wel mee als Rosie. Dit is haar enige tv- en filmrol trouwens.

avatar van GoodOldJack
Zonder Aranka Coppens zou ik een (veel) lager cijfer gegeven hebben. Wat is die ongelooflijk goed als "franke Ros". Het heeft geen volledige scène voor ik onder de indruk was van haar.