The Wild Angels (1966)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Roger Corman
met Peter Fonda, Nancy Sinatra en Bruce Dern

Blues is de leider van een bende Hell's Angels. Als hij samen met zijn beste vriend 'Loser' een gestolen motor bij een bende Mexicanen komt opeisen, belanden ze in een gevecht waarna Loser er met een politie motor vandoor gaat. Loser wordt neergeschoten en belandt in het ziekenhuis. De Hell's Angels proberen hem vervolgens uit het beveiligde ziekenhuis te bevrijden.

Eigenlijk de voorloper van Easy Rider , ook wel aardig om Nancy Sinatra eens een keer te zien als actrice maar Dern als lijk steelt de show.

avatar van Bombong
Waarschijnlijk niet zo bedoeld door de regisseur maar deze film kruípt echt voort. Wel leuk om Nancy Sinatra te zien, hoewel ze niet echt op haar plaats is als biker-girl Mike. Peter Fonda op een motor is natuurlijk een bekend beeld, maar eigenlijk heeft ook hij een te vriendelijke uitstraling voor een Wild Angel.

avatar van Betamax
Vond het een aardige film en meer niet.

avatar van Askikker
Wat een gezonde jongetjes die Angels, vooral dat lijk; zelden zo'n goed geconcerveerde dode gezien, de blosjes nog op de wangetjes. Ik had veel van deze film verwacht, maar hij viel vet tegen, de angelstjes worden als halve debielen neergezet, en Peter Fonda is nou ook niet een echt leiders type voor angels. Ik ben goed in staat dingen in hun tijd te zien, en daarom waren mn verachtingen ook hoog, maar helaas . . . . . .

avatar van bladonis
Redelijke bikerfilm. Peter Fonda is wel cool als leider van de 'pack', maar heeft niet echt de presence die nodig zou zijn om zo'n stel dolle honden in toom te houden. Dan verwacht je ook écht een roedel-leider, en dat is ie gewoonweg niet!

Er zitten een paar gedenkwaardige scenes in, vooral de dodenwake in de kerk, met het lijk van The Loser/Bruce Dern is hilarisch en ziekelijk wrang tegelijk! Bruce Dern als lijk is gewéldig!

Half puntje d'rbij voor de soundtrack. Lekkere vette 60s muziek, heerlijk om bij weg te dromen! Je wilt direct je hog uit het vet halen, d'r op je (motor)fiets vastbinden (safety first!), en zó de weg opspuiten! Wind door je wilde haren!! Keep yer motor running.. Head out on the highway!!! Lookin fer sum action, or whatever comes our waaay! Boooorn tah be wiiihihihiiiiiiiild!!! (nummer staat er trouwens niet op, maar hij schiet me nou net ff te binnen..)

Als je van bikerfilms houdt is dit echt je ding! Beetje tam, maar de editing is vlot. Voor een bikerflick vond ik er trouwens wel wat weinig tieten in zitten. Kom op nou, waar heb je als biker die biker chicks ánders voor meegesleept!!

avatar van zegmaarmaarten
Als fan van Easy Rider wist ik van het bestaan van deze bikerfilm met Peter Fonda. Daar wordt in Easy Rider documentaires ook over verteld.

Kwam de film bij toeval tegen in de winkel, dus meegenomen.

Ik verwachtte niet zo veel van deze film, ik had er al wat foto's van gezien en zo. Voor een Easy Rider fan zitten er toch wel enkele aardige roadscenes in, en het is bijzonder leuk om Peter Fonda in deze film te zien motorrijden. Met wat creatief knip- en plakwerk zouden enkele bike/road scenes van beide films wel te mixen zijn en ook bepaalde scenes van de hele bikeclub die aan het rijden is zijn wel aardig te noemen. De soundtrack is hier en daar ook wel aardig. En enkele aardige (uiteraard) oldschool Harley's.

Voor de rest is het een gedateerde film. De vechtscenes hebben wel wat weg van Bud Spencer en Terrence Hill. De sex is niet heel veel spannender dan een St Tropez film van Louis de Funes en van wat ik me kan herinneren is de drugs niet veel meer dan een blowtje.

Waar in Easy Rider de hoofdpersonen toch de good guys zijn (hoewel ze wel drugs verhandeld hebben) zijn in deze films de hoofdpersonen wel fout te noemen. Ook in deze film zijn ze op zich gewoon op zoek naar vrijheid, kunnen feesten en zo. Een beetje geweld of een motorfiets stelen is tot daar aan toe, maar helaas blijkt de bende ook vlaggen en andere voorwerpen te hebben met hakenkruizen. Hoewel ik me geen scene kan herinneren waarin er nou echt racistische (oh ja, tegen Mexicanen wel) of fascistische dingen worden gezegd of gedaan.

Een aanrader kan ik het niet noemen. Maar hou je van bikerfilms/roadmovies en wil je een van de eerste zien.... dan moet je 'm toch gezien hebben om er over mee te kunnen praten. Have fun!

Matige biker-film, met evenwel een paar grote namen in de cast, de reden waarom ik hem eens wou zien.
Maar verder zeer zwak wat scenario betreft.

avatar van Querelle
Toch wel lekkere anarchistische camp van Corman hoor. Peter Fonda komt misschien wat te vriendelijk over, maar de film slaagt zeker in zijn opzet om deze bikers als een stel onintelligente debielen neer te zetten.
Na de wrange nasleep van de ontsnapping gooit Corman alle registers van ontaarding en controverse open.
Hierdoor wordt het onderwerp niet geromantiseerd zoals in Easy Rider, maar blijft het toch meeslepend. De goede garage rock van Davie Allan and the Arrows (beetje Shadows of Knight-achtige band, die ook de muziek voor Wild in the Streets (1968) verzorgden) voorziet de film van een fijne pre-punk-vibe.
Ook is er een scene waar Romero met zijn Knightriders wellicht inspiratie vandaan heeft gehaald: Een duel met palmtakken...

Davie Allan & the Arrows - Blues' Theme (1967) - YouTube