Citizen Verdict (2003)

Thriller

geregisseerd door Philippe Martinez
met Armand Assante, Roy Scheider en Jerry Springer

Marty Rockman de beruchte producent van de succesvolle reality TV show "So sue me", heeft een nieuw concept bedacht: "Citizen Verdict". Elke week wordt er een echte misdaadzaak voorgeleid in de show, waarbij het Amerikaanse volk de jury is. Als de verdachte schuldig wordt bevonden en de doodstraf krijgt, zal Rockman ook de executie filmen. Omdat geweld en terrorisme sterk zijn toegenomen in Florida en gouverneur Tyler vlak voor de presidentsverkiezingen wil overkomen als harde misdaadbestrijdende Republikein besluit hij Rockman een kans te geven en "Citizen Verdict" gaat in productie.

avatar van DieGo
Met Jerry Springer! Ik ben benieuwd

Zeer verrassende kleine thriller met een goede Assante en een best wel aardig acteer prestatie van Springer. De executie wordt goed in beeld gebracht en verder heeft mij de film goed kunnen boeien, een dikke 7 dus 3.5*

Braaf en moraliserend filmpje, die enigszins gered wordt door Assante. Springer moet zich maar houden bij z'n tv-show; acteren kan ie niet (alhoewel z'n show wel 1 grote act is natuurlijk...)

avatar van Kraay
Verassend leuke film, had m al een tijd liggen en begon er eens aan, viel heel erg mee. Leuk in elkaar gezet, geeft het kapitalistische Amerika mooi weer en goed acteerwerk van Assante en in mindere mate Jerry Springer

4* aanrader

avatar van Kraay
Citizen Verdict:

Voor de zoveelste maal bekeken, en de film nestelt zich alsmaar steviger in mijn top 10.

Film begint met het introduceren van “Citizen Verdict”, een op het eerste gezicht revolutionaire spelshow, waar de burger de kans krijgt het recht in eigen handen te nemen. Wat gezien wordt als een opstapje voor een rechtvaardiger Amerika. Gouverneur van Florida Tyler blij, bedenker Marty Rockman en vooral het volk blij. De executie wordt live(!) op tv uitgezonden.

“The best argument against democracy is a five minute chat with the average voter”
(Harry S. Truman)

Sam Patterson heeft in de rechtzaak alle argumenten mee dat Ricky Carr onschuldig is, maar het volk wil sensatie, en vermoord een OP HET EERSTE GEZICHT onschuldige man. Om vervolgens met het bord op schoot van zijn pijn te genieten. Dit klinkt bijna sadistisch, maar is puur realistisch. Een prachtige weergave van de sensatiezucht op de TV, kijk eens naar een gemiddeld programma (bv. Idols), als iets niet abormaal is, dan boeit het niet meer.

Film kenmerkt zich door het sterke camerawerk en de beste soundtrack die ik ooit ben tegengekomen (Prachtige versie van Ave Maria-Gulio Caccini, en ook de versie van Somewhere Over the Rainbow is uniek, beide zijn helaas nergens te vinden, behalve in de film). De executiescene is de beste die ik ooit heb gezien, prachtig, uren en uren na de film nog steeds gemotioneerd. En ook de scene op het kerkhof beviel. Daar had de film eigenlijk moeten eindigen. Het kwartier daarna alleen maar een paar onhandige plot-twists (op zn Hollywood’s)die je als kijker maar snel moet vergeten, ook al waren ze prachtig gefilmd, ze verpesten het verhaal.

Petje af voor Armand Assante, Philippe Martinez en Guy Farley (Cashback!). Jammer dat deze film niet echt bekend of geliefd is. Een film die bijna onmogelijk te recenseren is omdat hij als geen ander voor zichzelf spreekt.

5*. #7 in de top-10, zonder de laatste 10/15 minuten was het een paar plaatsjes hoger geweest.