La Provinciale (1953)

Alternatieve titel: The Wayward Wife

Italië

geregisseerd door Mario Soldati
met Gina Lollobrigida, Gabriele Ferzetti en Franco Interlenghi

Gemma is verliefd op haar halfbroer, maar aangezien ze niet met hem kan trouwen, trouwt ze met een onderwijzer. Ze houdt niet van hem en bedriegt hem, maar wordt gechanteerd door een gravin die haar dwingt prostituee te worden. Ze raakt hierdoor ontredderd, maar begint steeds meer van haar echtgenoot te houden.

Nog maar 1 niet-stem voor een film met Lollobrigida ? Misschien komt het omdat ze hier een zgn. plain chick en provincietrutje moet voorstellen...hij draaide trouwens wel in jullie geliefde Cannes, dus echte excuses zijn er niet.
Eerste van talloze Moravia verfilmingen in de Italiaanse cinema naar het schijnt, naar een verhaal uit de bundel l'imbroglio, bewerkt niet door Moravia zelf maar door een andere romancier, Bassani. Bovendien de eerste film waarin Gina zichzelf gedubd heeft en dus een belangrijke film voor Gina tifosi om gezien te hebben, maar helaas is het zoals gezegd zo dat ze hier als plain chick met kort haar moet opdraven, en bovendien moeten we- en ik ben een hardcore Gina tifoso, laat dat duidelijk zijn- gewoon toegeven dat ze geen groot dramatisch actrice is, hier derhalve detoneert en de zwakste schakel is.
Ferzetti als de nerdy, bebrilde leraar natuurkunde die weerloos is tegenover de charmes van Gina is hier al wat beter en mocht een NDA voor zijn rol ontvangen, terwijl een piepjonge Interlenghi hier mag opdraven als incestueuze love interest van de heldin ( n.b.: ze wisten helaas niets van hun bloedverwantschap toen ze elkaar begonnen te beminnen, red. ).
Regisseur Soldati kennen we natuurlijk allemaal als auteur van de kalligrafistenschool en boekverfilmingsexpert, al doet zijn degelijke vakmanschap anno nu wat stoffig aan.
Het geheel wordt trouwens verteld in flashbackvorm en heeft een noir-structuur, begint met een steekpartij.
Meer dan de filmscore valt hier de veelal diegetische muziek van Ludwig van , sonate pathétique, op.

Gina Lollobrigida, grote rivale van Sophia Loren, maar zelden dezelfde passie in haar acts kunnen leggen als "La Loren", zet hier toch een zeer behoorlijke prestatie neer als het onvoldane burgervrouwtje. Ook meerdere andere acteurs overtuigen in deze sobere zwart-wit film, waarvan het intrige in flashback-stijl uit de doeken wordt gedaan. Houdt zo het midden tussen romantiek en melodramatiek, maar bevat toch voldoende spankracht om het verhaal levendig te houden.
Enige film die ik zag van Soldati, naar verluidt destijds zowel actief als scenarioschrijver als regisseur.