ad

Genre: Sciencefiction

Oorsprong: Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Enki Bilal

Met onder meer: Julie Delpy, Johan Leysen en Michel Piccoli

IMDb beoordeling: 6,2 (673)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 28 november 1996

Over Tykho Moon

De familie McBee heeft een regering opgericht op een kolonie in de toekomst. De kolonie lijkt op een verwoest Parijs dat opgedeeld is door de Berlijnse muur. Alle mannen lijden aan een mysterieuze ziekte waardoor zij zijn aangewezen op orgaandonaties van Tykho Moon. Hoewel deze figuur doodgewaand wordt, gaat de familie toch op zoek en wel terwijl zij continu worden aangevallen door moordenaars.

Onderhond

Toch onbegrijpelijk dit.

Bilal is echt geen kleine naam. De man heeft enthousiaste fans, maar bij deze film één miezerige stem ?

De film verdient het ook écht niet. Niet dat het een waar meesterwerk is, maar toch heel wat moois te zien. Om even drie namen te noemen, Enfents Perdus, Avalon en Blade Runner.

Bilal's grootste verwezelijking is de look van de film. Gritty, vuil en smerig, maar anders. Waar zulke films vaak een donkere uitstraling hebben, is de wereld van Bilal bedorven onder de assen, wat een erg witte look creëert. Erg mooi, geeft de film ook meteen veel uitstraling. Helpt verder ook wel dat alles mooi in beeld gebracht is.

Het verhaaltje is verder een redelijk typische affaire voor dit soort films. Deed me ook denken aan een film als Renaissance, als we dan toch aan het namedroppen zijn. Fijn om volgen, maar niet de hoofdattractie.

Sfeervol en stijlvol filmpje, dat echt meer aandacht verdient. 't Is niks geniaals, maar als het betere tussendoortje een erg sterke aanrader.

avatar van BoordAppel

BoordAppel

Waarschijnlijk omdat zijn bekendste film nu niet echt uitnodigt meer van de beste man te bekijken. Verder ook een compleet onbekende film dit (162 votes op IMDb).

Onderhond

Zit toch 8 jaar tussen die twee films. Of is iedereen hier pas filmfan geworden na 2004 ?

Ik denk ook niet dat Bilal fans dat echt tegenhoudt om meer van de man te proberen.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Is deze al op dvd? (Nederlandse ondertiteling?)

avatar van Freud

Freud

Echt populair lijkt de film precies nog steeds niet Ik heb hem toevallig op dvd gevonden in de bibliotheek van Stuttgart, maar wel in een uitgave zonder ondertitels - heb hem dus noodgedwongen Duits gedubd bekeken, want mijn Frans is niet meer zo goed om er een hele film in te verstaan. Toont echter ook dat er niet zoveel moeite gestoken is in de release van deze film...

Ik vond hem in ieder geval de moeite waard. Visueel erg knap, in die vuile, stoffige stijl die je ook bij Jeunet, Gilliam en de Brothers Quay soms ziet en me heel erg aanspreekt. Het verhaal kon me niet zo boeien, maar is niet vervelend en net onderhoudend genoeg om de aandacht vast te houden tussen de mooie beelden en de fascinerende personages. Ook de dialogen waren sterk.

Zoals OH al zegt: geen meesterwerk, maar toch wel een mooie film die meer aandacht zou mogen krijgen. Ik heb me er alvast niet mee verveeld, en een aantal elementen zoals de setting en bepaalde personages zijn echt wel memorabel.