• 8.487.318 stemmen

The Black Castle (1952)

Horror / Mystery | 82 minuten

Genre: Horror / Mystery

Geregisseerd door: Nathan Juran

Met onder meer: Richard Greene, Boris Karloff en Lon Chaney Jr.

Plot The Black Castle

Sir Ronald Burton wordt opgeschrikt door de verdwijning van twee van zijn beste vrienden. Hij ontdekt dat ze op de avond van hun verdwijning te gast waren op het kasteel van de geheimzinnige Doctor Meissen en zijn assistent Gorgon. Burton besluit om de dokter eens aan de tand te voelen.

imageimageimage

Count Ernst von Melcher

Therese von Wilk

avatar van frolunda

frolunda

Best originele combinatie van Gothic Horror,Mysterie en Film Noir die ook nog flink profiteert van de niet alledaagse setting.

Het verhaal over een Britse notabele die op zoek gaat naar zijn twee vrienden die verdwenen zijn na een bezoek aan een Oostenrijkse Graaf op een kasteel dat diep verborgen ligt in een donker woud is erg onderhoudend en kent tal van verrassingen.In origine misschien niet veel meer dan een veredelde B film,maar door de aantrekkelijke cast wordt the Black castle duidelijk naar een hoger plan getild.

Hoofdrolspeler Richard Greene als Sir Ronald Burton doet het aardig maar zijn personage wordt nog vrij gangbaar ingevuld,daarentegen zijn de andere belangrijke karakters een lust voor het oog en bieden flink wat vermaak.

Stephen McNally is erg overtuigend als Graaf Carl von Bruno en Rita Corday,als zijn gemaal zet ook een aantrekkelijke rol neer.Daarnaast vinden we in de bijrollen nog de Horror iconen Lon Chaney, Jr. en Boris Karloff terug,waarvan de laatste ook nog voor vuurwerk zorgt.

Tegen het einde is er misschien de fut wat uit bij the Black castle maar voor het overgrote deel is dit een erg vermakelijke en veelzijdige film die beslist de moeite waard is.

avatar van Noodless

Noodless

Deze film bevat eigenlijk weinig horrorelementen of je moet het zoeken in het gegeven van levend begraven worden, de nare geheimzinnige dokter, de krokodillen of de zwarte panter. Maar door deze aanwezige elementen en de fijne locatie krijg je wel een apart mysterieus sfeertje. Het kasteel met al zijn kamers, leefruimtes, kelders en gangen ziet er bijzonder sfeervol uit. Het verhaal is boeiend en heeft een aantal verrassingen in petto voor de kijker. Het personage van de dokter (Boris Karloff) is ondoorgrondelijk en bijzonder mysterieus. Goede vertolkingen in het bijzonder van Stephen McNally als Graaf Carl von Bruno. Rita Corday als zijn vrouw is ook overtuigend in haar rol en tevens een leuke verschijning. Mooie zwart-wit beelden en fijne aankleding. Prima film ! 7/10

avatar van joolstein

joolstein

Er is hier inderdaad niet echt veel horror. Wel zijn er gotische horror-elementen uit de Universal's horrortitels uit de jaren '30 en '40 die lange tijd, zo kenmerkend de sfeer bepaalde. Het oud donker kasteel met de benodigde kerker, de wind, de mist en de herberg met onvriendelijke lokale bevolking, (Leuk weetje; die herberg 'The Green Man' is ook de naam van de herberg in 'The Wicker Man') Er is een gebochelde dienaar en zelfs een kamer vol alligators.

Het begint met een Poe-achtige "begraaf de gedrogeerde man niet levend!" Afgezien daarvan zijn er eigenlijk alleen wat lichte thriller-elementen; waarin Beckett (Richard Greene) het mysterie moet oplossen voordat de graaf zijn identiteit ontdekt. Voor merendeel is het dan ook een kostuummelodrama met het nodige vleugje romantiek. Maar het is nooit minder dan behoorlijk vermakelijk. Dit is te danken aan paar dingen: een eenvoudig script visueel er mooi beelden en een aantal goede uitvoeringen van de hoofdrolspelers.

Vooral de aanwezigheid van horroriconen Lon Chaney Jr. en Boris Karloff geeft deze film net dat ​​beetje extra. Ondanks dat ze met hun rollen niet veel schermtijd kregen en Chaney's rol zelfs geen tekst bezit. De echte schurk was in deze film, graaf Karl von Bruno en Stephen McNally zette hem prima neer! Let ook eens op de stem van Fender, één van de bedienden van de graaf!? Dat is Henry Corden die vanaf 1977 de stem van Fred Flintstone zal gaan doen! Om het af te sluiten, sluit ik me aan bij een citaat van een ​​personage uit de film, 'een waanzinnig avontuur'.