Sie Tötete in Ekstase (1971)

Alternatieve titels: She Killed in Ecstasy | Misdaad in Extase

West-Duitsland / Spanje
Misdaad / Horror

geregisseerd door Jesús Franco
met Soledad Miranda, Fred Williams en Paul Muller

Een jonge dokter pleegt zelfmoord nadat een medische commissie zijn experimenten op foetussen heeft stopgezet. De vrouw van de overleden dokter is woedend en wil wraak nemen op de artsen die haar echtgenoot de dood in hebben gejaagd.

avatar van Hemdale
Een Franco met natuurlijk weer de nodige erotiek, maar verder toch wel erg saai, eigenlijk gewoon geen bal aan.

avatar van ToNe
Horst Tappert komt in het begin nog even teasend voorbij met een scherpe dialoog, maar blijkt uiteindelijk toch weer getypecast.

avatar van kirk douglas
fraaie franco film met soledad miranda in de hoofdrol. de film is wat traag maar niet zo traag als vampyros lesbos.deze hier hoord doorgaans bij franco,s betere.

avatar van yeyo
Enorm fijn filmpje van Franco met een glansrol van Soledad Miranda. Gehuld in een paars fluwelen cape speelt zij één van de coolste 'femmes fatales' allertijden. Door haar ijzersterk charisma en overtuigende verleidingskracht weet ze zowel sensueel als bedreigend over te komen.

Franco neemt zijn tijd om het wraak-plotje goed uit te werken en dat werpt zijn vruchten af. De hele film lijkt een dromerige, esthetisch verantwoorde trip. Veel seks, weinig dialogen en prachtige jazz muziek. Het camerawerk is zeer experimenteel, maar geslaagd. Zo is één scène gefilmd door een vol sherry glas. Enkel het overdreven ingezoom werkt bij momenten op de zenuwen, maar dat kan de pret absoluut niet bederven.

avatar van wibro
Dit filmpje van Franco deed mij af en toe aan de films van Argento denken, met dit verschil dat ik deze horrorfilm - is het eigenlijk wel horror? - veel te braaf vond en bovendien ontzettend boring. Je zag alles van te voren aankomen en wat de erotiek betreft, dat stelde nu ook niet bepaald veel voor.

avatar van Richard_Voorhees
Ik moest tegen het einde van de film gapen en nee, dat had op dat moment niets met vermoeidheid te maken. Jess Franco moet toch wel een eigenzinnige filmmaker zijn geweest. Dit is nu de achtste of negende titel die ik van hem gezien heb. Niet alleen wisselt de kwaliteit van de films heel erg, maar het ziet er ook iedere keer naar uit dat hij gewoon zijn ding doet zonder zich iets ook maar van iemand aan te trekken.
Ik moet me bij mijn voorganger aansluiten en toegeven dat dit niet de meest interessante film is om te bekijken. Waar ligt dat dan aan? Allereerst zijn de acteerprestaties niet super, maar de personages lijken ook niet helemaal fijn uitgewerkt. Er zit weinig diepgang in de personages, waardoor je als kijker niet meeleeft met de slachtoffers, maar ook niet met de wraak nemende vrouw.
Daarnaast is de soundtrack keuze een beetje apart. Het bestaat voornamelijk uit Big Band Jazz, hier en daar aangevuld met een orgel. Het zorgt niet voor spanning, maar het zorgt ook niet voor een erotische sfeer. Hierdoor komen de erotische scenes ook op een weinig boeiende manier voorbij. Zelfs het stukje necrofilie dat Franco laat zien komt een beetje apathisch voorbij. Het is mij dan ook volkomen onduidelijk wat hij met de beelden wilde overbrengen. Het publiek choqueren lukt in ieder geval langs geen kanten.
Waar geef ik dan nog de punten voor? Vooral voor het camerawerk. Dat ziet er namelijk nog best goed uit en hier en daar zijn wat interessante, experimentele shots te zien. De scene met het sherry glas is dan nog het meest opvallende. Je ziet alleen overduidelijk dat de actrice de camera zoekt als ze het glas neerzet. Dat had wel iets subtieler mogen zijn, maar zoals eerder gezegd was het acteer talent niet van een heel hoog niveau.
Wederom een matige Franco titel. Misschien moet ik maar gewoon stoppen met naar zijn films kijken.

avatar van ChrisM
Severin Blu is