Ten Seconds to Hell (1959)

Alternatieve titel: The Phoenix

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Robert Aldrich
met Jack Palance, Jeff Chandler en Martine Carol

Na de Tweede Wereldoorlog keren zes Duitse ex-soldaten terug naar Berlijn en vinden werk als bommenopruimers. Omdat hun werk zo gevaarlijk is, besluiten ze om de helft van hun loon in een gezamenlijke pot te stoppen en op het einde van de opdracht de pot te verdelen onder de overlevenden. Dit leidt tot grote spanningen, zeker wanneer hun aantal vermindert.

neo (crew)
Een film die een element van de na-oorlog toont wat nooit zoveel belicht is in welke medium dan ook. Aldrich regisseurde het en werkte voor een gedeelte mee aan het script. Het drama centreert zich rondom de strijd tussen de twee belangrijkste soldaten, gespeeld door Chandler en Palance, waarnaast er natuurlijk een vrouw tussen beiden in staat. En op zijn tijd is het best spannend, en de dramatiek werkt goed. Geschoten in West-Berlijn.

Componist Kenneth V. Jones score is weinig opvallend, doch functioneel. Al had ik liever bij enkele ontmantelingen de (dramatisch) impact gescoord willen zien, en niet de toewerking naar een mogelijke ontmanteling, wat een enkele keer niet echt goed bijdraagt aan de spanningen. Daarnaast vond ik saxofoon wat misplaatst na het toppunt van dramatiek in de film.

3 sterren