• 10.980 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Dennis Hopper

Met onder meer: Dennis Hopper, Julie Adams en Kris Kristofferson

Gesproken taal: Engels en Spaans

Plot The Last Movie

"There is a time to die and a time not to"

Een actiewestern wordt opgenomen in Peru, totdat een stuntman om het leven komt. Nadat de crew verdwijnt blijft Kansas (Hopper) achter om snel een paar centen te verdienen. De mensen in Peru begrepen echter niet dat de opnames niet echt waren, en nadat de film klaar is beginnen ze een cult waarin ze het nadoen. Met houten camera's en microfoons doen ze na wat ze weken eerder hebben gezien - alleen zijn dit keer de kogels echt. Hopper besloot halverwege op te houden en het budget op te maken aan drugs, maar liet de camera's alles filmen. Het resultaat is voor de helft een documentaire.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van streeter

streeter

Hopper had hier echt de kluts kwijt geraakt. Soms heeft druggebruik een goede invloed op een film, zoals Easy Rider. Maar hier is het eigenlijk te ver gegaan. De meeste mensen vonden deze film verschrikkelijk. Ik ben een van de weinige die dit goed vond.

avatar van v2000

v2000

Misschien dat deze film nu eindelijk eens op DVD wordt uitgebracht nu Dennis Hopper overleden is.

avatar van VanRippestein

VanRippestein

hmmm, je zou stiekem hopen dat Hopper's dood ervoor zorgt dat deze film EINDELIJK is uitgebracht gaat worden. Anyway, voor die liefhebber staat iet al op youtube....

YouTube - Dennis Hopper's The Last Movie - part 01

goongumpa

Erg jammer dat hij nooit op dvd uitgebracht is... Hopper zelf zegt er heel trots op te zijn. De film heeft zelfs een prijs gewonnen in Cannes. ik twijfel trouwens aan de juistheid van het plot hier, lees hier eigenlijk nergens iets over. Op imdb staat als genre enkel 'drama'... denk dat het gewoon een drama is over een fout gegane film, geen registratie van de gebeurtenissen op de set.

avatar van badfans69

badfans69

Artikel over de film

Alternatieve poster: Linkje

Hoi Badfans69,

Hoe heb je deze film weten te zien, en wat vond je ervan?

avatar van badfans69

badfans69

goongumpa schreef:

Hoi Badfans69,

Hoe heb je deze film weten te zien, en wat vond je ervan?

Film is redelijk, Hopper zat in een periode dat drugs en alcohol bij 'm hoorden

Via alternatieve kanalen gevonden, volgens mij een spaanse dvd

Maar bij de dvd extra's zit een trailer van een italiaanse film Il Fiore delle Mille e Una Notte (1974) Link.

avatar van beavis

beavis

Weer een typisch voorbeeld van een film die ik al lang graag wil zien, maar waarbij je je door lage scores, ontbreken op toplijstjes en andere negatieve status toch op een tegenvaller voorbereid. En gelukkig ook weer onnodig.

Hopper deed in principe precies wat er door Universal van hem verwacht werd: voor een laag budget draaide hij een mooie en grappige counter culture film die als thema vooral deconstructie van film (de western / Amerikaanse mythe?) zelf beoogde en uiteindelijk (misschien aanvankelijk onbeoogd) ook van de filmmaker, waarmee het een heel persoonlijk project werd. Ook kan ik de berichten dat Hopper halverwege stopte met filmen en er later maar wat van in elkaar geprutst heeft, niet helemaal geloven als ik ook nu lees dat hij meer dan 40 uur aan materiaal mij naar huis nam, daar nog een jaar aan werkte, en vervolgens (na alvast even een honorable mention award in Venetië mee te pikken) zo hard moest vechten voor de aan hem beloofde final cut, dat de producer de film effectief begroef. Ze is maar heel kort te zien geweest en is ook vandaag de dag nauwelijks verkrijgbaar. Dat lijkt me meer de houding van een gepassioneerde filmmaker en alles aan de film, inclusief een titel die pas na een minuut of 20, perfect in het ritme van de film, verschijnt bevestigd dit wat mij betreft.

andere puntjes:

- Ik zie in de film ook wel hints vooruit naar Apocalypse Now en werk van David Lynch, waarbij je dus kan vermoeden dat Hopper niet alleen als acteur inspirerend was...

- Zou de Jodorowski cut van the Last Movie nog ergens bestaan??

- Zal ik de docu die over het maken van deze film is gemaakt nu ook proberen te kijken, of is het beter dat ik gewoon van mijn eigen indruk en interpretatie van de film geniet zonder alle biassen die mensen destijds wellicht hadden tegen de film, of tegen hopper, of anderszins...?

goongumpa

Maakt me toch weer benieuwd. Vind Dennis Hopper ook een uitstekend regisseur. Heb je Out of the Blue al gezien?

avatar van beavis

beavis

van zijn latere werk alleen nog Chasers, waar ik toch wel een erg lage score aan moest geven...

avatar van Quentin

Quentin

Indicator gaat deze op blu-ray uitbrengen!

avatar van de grunt

de grunt

avatar van Basto

Basto

Heerlijke film! Soort 81/2 meets Fitzgeraldo.

Hopper speelt een opportunistische stuntman die na de opname van een western in Peru besluit daar te blijven om goud te zoeken en een eigen studio te beginnen. Ondertussen spelen de locals de western na en ontpopt Hopper zich een tour gids voor een paar rijke toeristen. De priester van het dorp ziet het allemaal met lede ogen aan en Hopper vreest voor zijn leven als de locals hem een rol in hun nagespeelde film willen geven. En goud, hoe ziet dat er eigenlijk uit als het in de grond zit?

Je zou bijna kunnen stellen dat Hopper de vibe van de opnames van Apocalypse Now al feilloos wist te vatten 7 a 8 jaar voor die film geschoten werd.

Prima vervolg op Easy Rider!

avatar van Basto

Basto

Omschrijving klopt voor geen meter, er is helemaal niks documentaire aan. Het is gewoon een film met meerdere verhaallagen.

avatar van gondwana

gondwana

Altijd fan van film over film, maar deze is echt te ambitieus voor wat het is.

Druipt van de passie en van liefde voor film en mens, maar is een niet zo mooi boeltje geworden.

Heel blij dat we getuige kunnen zijn van deze madness, maar als film is het soms pijnlijk.