Il Fiore delle Mille e Una Notte (1974)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 125 minuten / 155 minuten (Cannes-versie)
Alternatieve titels: Arabian Nights / Flower of the Arabian Nights / A Thousand and One Nights
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Pier Paolo Pasolini
Met onder meer: Ninetto Davoli, Franco Citti en Tessa Bouché
IMDb beoordeling: 6,7 (8.987)
Gesproken taal: Italiaans en Arabisch
Releasedatum: 26 september 1974
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Il Fiore delle Mille e Una Notte
"Pier Paolo Pasolini unfolds the Sensual and Erotic tales of the fabled... 1001 Arabian Nights"
Aziz is een prins en hij is op zoek naar zijn slavin die ontvoerd is. Zijn reis leidt hem naar het einde van de wereld zoals die hem bekend is en hij luistert er naar verscheidene verhalen over lust en verraad.
Externe links
Acteurs en actrices
Aziz
The Demon
Nur Ed Din
Aziza
Zumurrud
Aziz's Mother
Budur
Prince Shahzmah
Prince Tagi
Prince Yunan
Video's en trailers
Reviews & comments
hugohei
-
- 2149 berichten
- 2347 stemmen
Wat ik me ervan herinner is dat het een maakwerkje was, zoals ook de Canterbury Tales. Pikante verhaaltjes in een kleurrijke setting - daar kon Pasolini altijd wel geld voor krijgen.
Pasolini zonder angel dus, zonder dwarsige onaangepastheid.
gimli f
-
- 1454 berichten
- 0 stemmen
Sterke film toch wel van Pasolini, dit laatste deel van de Trilogy of Life.
Een interessante inhoud, vol rijke verhalen en verhalen in verhalen, die handelen over slaven, verraad, liefde en het bedrijven daarvan, demonen en andere zaken.
Fraaie locaties en settings (de film is geschoten in Jemen, Ethiopië, Iran en Nepal) en de mysterieuze verhalen zorgen tezamen voor een sensuele filmervaring, die (in tegenstelling tot de andere twee delen van de serie) de kracht van films als Medea en Edipo Re benaderd.
Arabian Nights is de beste film van het drieluik en een stuk serieuzer en volwassener dan Il Decameron en vooral The Canterbury Tales, de minste film van Pasolini. De flauwe humor uit deze twee films is grotendeels verdwenen en de Pasolini van zijn oudere films komt weer wat bovendrijven.
Niet de beste film van Pasolini (dat zijn Mamma Roma en Il Vangelo Secondo Matteo), maar zeker het bekijken waard.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Film heeft me niet geboeid; vond 'm saai en vervelend met dat gegiechel. Maar misschien heb ik 'm wel niet begrepen.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Mijn eerste Pasolini. Wat moet ik hiervan denken? Een prachtig decor als excuus voor softporno? Op een gegeven moment kreeg ik wel wat genoeg van al die penissen in beeld!
Maar de Oriëntaals sfeer is wel schitterend visueel vormgegeven in deze film. Hoe is het Pasolini gelukt om op dit soort locaties zo’n soort film te draaien?? Een prestatie op zich!
Sowieso vraag ik me af of tegenwoordig nog dit soort film gemaakt kunnen worden? De filmwereld van nu lijkt me preutser dan toen, of heb ik het mis?
Voor deze bijzondere en curieuze film 3,5 sterren.
Bas17
-
- 986 berichten
- 1010 stemmen
Op zich een sterke film, maar de slavin vond ik een vreselijk slecht personage. Matig geacteerd, haar grappen kwamen niet over en irritant gegiechel.
Verder sluit ik me aan bij de meningen hierboven.
Derekbou
-
- 281 berichten
- 3590 stemmen
Redelijk boeiende duizend-en-één-nacht-achtige verhalen in een mooi vormgegeven jasje. De jasjes van de acteurs gaan echter vaak uit, wat mij aan het begin deed vrezen voor Salo-achtige taferelen. Gelukkig weet Pasolini zich hier in te houden. Met de vaak door beeld slingerende geslachtsdelen had ik geen problemen. Het went wel. Juich het alleen maar toe dat je destijds nog op zo'n manier een high-budget film kon maken. Zie ik nu niet zo snel gebeuren.
De film had van mij wel iets korter gemogen. Alle verhaaltjes wisten te boeien, hoewel de één iets meer dan de ander, maar na zo'n anderhalf uur begon het voor mij toch een beetje een sleur te worden. Op enkele lelijke special effects na (de zinkende berg, de boot met houten poppetjes en de geprojecteerde leeuw aan het eind) is de film visueel zeer geslaagd. Vooral de locaties zijn erg mooi. Ook de kostuums zijn vaak erg fantasierijk. De scène die op de poster hierboven staat afgebeeld, waarin een pijl met een penis eraan bevestigd op de vrouw haar geslachtsdeel wordt afgevuurd, was trouwens heerlijk absurd.
De moeite waard om te kijken dus, vooral omdat Arabian Nights een redelijk unieke film genoemd kan worden. Pasolini's een-na-laatste werk blijft echter uitgesloten van een hoge beoordeling, omdat de verhalen tezamen niet pakkend genoeg zijn om de gehele speelduur te boeien.
Drs. DAJA
-
- 4344 berichten
- 4442 stemmen
Beoordeel hem eigenlijk precies hetzelfde als de andere delen uit Pier Paolo Pasolini's trilogy of life. Stuk voor stuk geen meesterwerken maar wel ronduit goed omdat ze een constant uniek karakter hebben en in mijn ogen een waardevolle trilogie vormen. Il Fiore delle Mille e Una Notte is een prima afsluiter. De film is haar voorgangers qua techniek duidelijk de baas. De film ziet er proffesioneler uit en de acteermotivatie komt wat minder uit de lucht vallen. Nadeel vind ik eigenlijk dat er een rode draad is. Dat ben ik niet van deze reeks gewend en ik vind het een beetje misplaatste redegeving. Vooral omdat Pasolini bij Il Racconti di Canterburi opende met de tekst dat deze films puur zijn gemaakt voor de smaak van het vertellen. Vond dat stiekem wel een lekker motief.
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Als PPP deze film nu zou proberen maken zou hij of op locatie zijn gestenigd of bij thuiskomst zijn opgepakt.De meeste acteurtjes in deze prent zijn dik minderjarig en doen dingen die slechts aan volwassen worden toegestaan,officieel dan toch.Het lijkt er echter op dat de kleintjes zelf plezier hebben in hun onddeugendheden,laten we hopen dat schijn niet bedriegt.
PPP maakt mooie beelden van de couleur locale en tracht met wisselend succes de atmosfeer van de verhalen over te brengen(die ik zelf ook alleen uit vertalingen ken).De paar special-effects hadden beter achterwege gelaten kunnen worden.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Het derde en laatste deel uit Pasolini's "Trilogie of Life" en voor mij ook het minste deel ondanks de mooie oriëntaalse beelden van o.a. Yemen en Iran. Daarentegen heeft Pasolini omdat hij in 1974 in die landen op locaties zoals in Isfahan in Iran heeft mogen filmen deze film wel tot een curiositeit gemaakt. Probeer dat nu maar eens. Anno 2010 zouden lokale meisjes en jongens die zich in zo'n film open en blood zouden vertonen inderdaad zoals 'pipo il buffone' al vermeldde kans lopen om gestenigd of van een hoge toren gegooid te worden. In het gunstigste geval zou hun 100 of zelfs nog veel meer zweepslagen te wachten kunnen staan.
Terug naar de film; behalve die mooie oriëntaalse beelden kende deze film ook zeer mooie erotische scènes, zoals o.a. de scène waarin Aziz met een boog een fallische pil afschiet in de geopende dijen van Budur. Maar dat was het dan ook zo'n beetje. Deze film die i.m.o. veel te lang duurde blonk toch vooral uit in saaiheid, waarbij ik er wel bij moet zeggen dat het leven in de oriëntaalse wereld mij doorgaans weinig aanspreekt dit i.t.t. het leven in de Middeleeuwen in de occidentaalse wereld in o.a. Italië en Engeland zoals Pasolini liet zien in deel I en II van deze trilogie.
3,0*
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat ik iets fundamenteels niet heb begrepen.
Ik had constant het gevoel naar het werk van een amateur-groepje te hebben gekeken. Iemand had een idee en deelde dat met zijn vrienden: 'he, laten we een soort hele softe sexfilm maken die in arabie speelt'. Jij speelt de mooie vrouw, jij de giechelende jongeling enz.
Het geheel oogt ontzettend amateuristisch, zelfs de weinige special effects die in die tijd toch al beter hadden gekund, lijkt me.
Wat oke was, waren de vele mooie landschappen en stadsgezichten. Sommige stadsbeelden brachten me even terug naar mijn tijd in Mali.
Ook vind ik het verhaal an sich wel oke.
Maar die Italiaans sprekende arabieren, de vele ronduit lachwekkende zogenaamde sexscenes, het idiote gechiechel en het tenenkrommende acteerweerk, gevoegd bij de ontstellend lange tijd die de regisseur hiervoor heeft uitgetrokken, maakte er een schrijnende en saaie bedoening van. Jammer, want mijn verwachting was redelijk hoog gespannen. Het mooiste vind ik nog de film poster, al moet je wel een verdomd goeide Robin Hood zijn om die penis-pijl er inder die hoek een beetje fatsoenlijk in te krijgen..........
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat ik iets fundamenteels niet heb begrepen.
Ik had constant het gevoel naar het werk van een amateur-groepje te hebben gekeken. .
Niets bijzonders. Pasolini werkte nu eenmaal veel met amateurs. In "Il Vangelo Secundo Matteo" bestond de cast geheel uit amateurs, maar over die film waren de critici niettemin zeer lovend. Dat ik "Arabian Nights" niet zo goed kon waarderen ligt daarom ook niet aan het acteren van het "amateur-groepje" ,maar aan de langdradigheid van de film en omdat het verhaal mij onvoldoende aansprak.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Je reactie stelt me een beetje gerust. Dit is toch een werk van een gerenommeerd regisseur. Waarom dan die negatieve smaak die ik ervan had.......
Toch wel opvallend verschil dat bij mij bijvoorbeeld juist dat slechte acteren sterk het gevoel gaf dat de film te lang duurde. Ik heb niets noemenswaardigs tegen lange en slome films, maar hier begon het klokje in mijn achterhoofd toch echt te tikken.
Wellicht lag mijn verwachting ook te hoog. Ik had echt een boeiende kijk in het (verborgen) sexuele leven van Arabie verwacht. Met niet alleen mooie beelden, maar ook goed en verzorgd camera- en acteerwerk.
Dus: het gegeven van de film ligt me absoluut, maar de uitvoering wringt me aan alle kanten.
SlasherMovieMan
-
- 198 berichten
- 0 stemmen
Heeft Pasolini hier een mooie film van gemaakt?
Deze Arabian Nights vind ik persoonlijk een erg mooie film van Pasolini. Oke de film mag dan enigszins controversieel en expliciet zijn maar dat wil toch niet zeggen dat dit geen super film is??? Ik vind het persoonlijk een super film. Een voortreffelijke rol van de Italiaanse Ninetto Davoli die zijn rol vertolkt met verve. Natuurlijk ook een erg vlotte en ijzersterke regie van Pier Paolo Pasolini. Maar wat ik persoonlijk nog het meeste super vind aan deze film is het camerawerk en de locaties. Prachtig, en geeft een mooi uitzicht aan de rest van de film. Een dikke 4,5!
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Geen idee waarom , maar volgens mij komt Il fiore delle mille e una notte (1974) ( van alle Pasolini films ) het vaakst voor in het meesterwerk van JLG , Le livre d'image (2018) .
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
“Hehehe!”
Ik kan me niet heugen dat ik karakters in een film vaker heb horen (nep)lachen of giechelen dan hier, terwijl ik niet snapte wat er zo amusant was. Ik ben allesbehalve een kenner van Pasolini; dit was pas mijn 5e film van de man, maar er zit geen enkele 4* bij tot nog toe. Overigens las ik hier pas dat het eigenlijk hè slotstuk van een trilogie was, maar als The Canterbury Tales daar ook bij hoort, maakt de volgorde zo te zien niets uit.
De locaties zijn vaak indrukwekkend, maar wanneer ik me te vaak aan de karakters loop te ergeren, kan ik niet meer op een voldoende uitkomen.
Tot nu toe blijft Il Vangelo secondo Matteo (1964) de beste die ik van Pasolini zag, al bleef ook die op 3,5* steken.
Baggerman
-
- 10577 berichten
- 7977 stemmen
Tot nu toe blijft Il Vangelo secondo Matteo (1964) de beste die ik van Pasolini zag, al bleef ook die op 3,5* steken.
Op naar ´Accatone´ en ´Mamma Roma´ dan!
Don Homer
-
- 437 berichten
- 1297 stemmen
Aparte film van Pier Paolo Pasolini die toch wel geroemd wordt (oa prijs en nominatie in Cannes) maar mij niet zo kon overtuigen.
De vertelling van 1001 nacht, die ik enkel van naam kende wordt wat rommelig verteld. Seksscènes hebben een belangrijke rol om de wendingen in het verhaal aan elkaar te knopen. Dit maakt het ook een vreemde film, temeer omdat Pasolini weinig aan de verbeelding overlaat.
De film onderscheidt zich verder in bijzondere locaties. Volgens Imdb is de film in Iran, Jemen, Eritrea, Ethiopië, India, Nepal en de Italiaanse studio geschoten. Iets wat tegenwoordig waarschijnlijk niet veel meer gedaan wordt.
Tenslotte is regisseur Pasolini (dichter, schrijver, regisseur, acteur) een interessant persoon om eens wat over te lezen. De veelgeprezen film La Meglio Gioventù (2003) is gebaseerd op zijn gedichten.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Vond dit veruit de beste van de trilogie. En ook veel meer afwijkend van de eerste twee dan ik dacht. Op zich niet helemaal raar want de bron is veel ouder en exotischer en dat is het decor dus ook. Weg is een van de belangrijkste thema's van de eerste twee films: Religie als machtsmiddel. Deze film is veel meer uit een andere wereld. Met zeer fraaie locaties. En voor een Pasolini opvallend apolitiek en zelfs optimistisch. In zekere zin meer de anti-Salo (Salo was de film die hij hierna zou maken) dan de opvolger van Decameron en The Canterbury Tales
Pre- en sequels
I Racconti di Canterbury
1972
22 reacties
Il Decameron
1971
24 reacties
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Le Trou
Thriller / Drama, 1960
86 reacties
Novecento
Drama / Historisch, 1976
376 reacties
Young Mr. Lincoln
Drama / Biografie, 1939
16 reacties
Il Vangelo secondo Matteo
Biografie / Drama, 1964
210 reacties
Yangguang Puzhao
Misdaad / Drama, 2019
25 reacties
La Noire De...
Drama, 1966
6 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.