Capone (1975)

Misdaad / Actie

geregisseerd door Steve Carver
met Ben Gazzara, Sylvester Stallone en Susan Blakely

De film vertelt het verhaal van één van de grootste maffiabazen aller tijden: Al Capone. Hij had tijdens de drooglegging in Amerika heel de stad Chicago in zijn macht, maar werd constant lastig gevallen door de politie en andere gangsters.

Nice poster

avatar van Quentin
Bevat het eerste shot van het vrouwelijke geslachtsdeel in een Amerikaanse film ooit (buiten porno).

Caligula

Jammer dat zo'n bewonderingswaardig figuur, wel negatief, in zo'n slechte film wordt weergegeven, maar wat wil je, met Stallone

avatar van Gehenna
Het is mij een raadsel waarom een uitstekend regisseur als Steve Carver nooit écht is doorgebroken. Op dertig jarige leeftijd maakte hij een "biopic" over één van de grootste gangsters in de Amerikaanse geschiedenis, Al Capone. Dat deed hij precies zoals hij wilde, zonder dat daar een producer iets tegenin kon brengen, al is dat niet verwonderlijk wanneer de naam Roger Corman je iets zegt.

De hoofdrol word gespeeld door de briljante Ben Gazzara die cool en gek tegelijkertijd is.
Verder zien we goede rollen van John Cassavetes, Susan Blakely en een nog relatief jonge Sylvester Stallone één jaar voordat hij doorbrak met Rocky. Capone is met zijn bijna 100min. eigenlijk veelste kort om het leven van zo'n markant persoon te verfilmen, pluspunt is dat je je absoluut niet snel zult vervelen want de film gaat in een razend tempo aan je voorbij, ironisch genoeg is dat tevens het punt waar de film het aan moet ontberen. Visueel gezien ziet het er allemaal goed uit, Carver heeft duidelijk geen concessie gedaan om een mildere rating dan "R" te krijgen voor zijn film. Waar andere regisseurs angstvallig er alles aan deden om de regels te omzeilen, liet Carver gewoon zien wat hij wilde laten zien, daarvoor hulde! De R-rating komt voornamelijk door het vele geweld en het naakt, zo krijgen we in Capone een glimp van het vrouwelijke geslachtsorgaan te zien. Niets bijzonders op zich zou je nu zeggen, maar daarmee ging de film in 1975 wel in de boeken, als eerste Amerikaanse niet pornografische film waarin dat detail kon worden gezien.

Het vele geweld en het naakt ten spijt, Capone mist té veel om uit te kunnen groeien tot een klassieker, dit is geenszins te wijten aan het prima acteerspel van de cast of de goede regie van Carver maar voornamelijk door het beperkte script. Daaraan is eigenlijk zoveel gesleuteld dat de term biopic niet van toepassing mag zijn op Capone, ook is er onvoldoende karakter ontwikkeling, nu is dat geen probleem als je een lekkere gewelddadige gangsterfilm uit de seventees wilt zien, want geloof me geweld en actie ten overvloede, maar diegenen die op een gewelddadige manier om het leven komen, tja..het zou je eerlijk waar om het even zijn wie. Heeft men de film dan gemaakt om mee te liften op het succes van de twee Godfather's? Zou best een goede vraag zijn! Ik vermoed van niet, deze film is anders van opzet, knip alle actiescenes van The Godfather en zijn vervolg eruit, plak die chronologisch aan elkaar en je komt meer in de buurt van Capone. Toch is de film zeker de moeite waard en word hij tamelijk ondergewaardeerd omdat hij claimde een biopic te zijn over de échte Capone, dat maakt hij namelijk nauwelijks waar. Maar als een keiharde '70s gangsterfilm bekeken, heerlijk! Al had een half uurtje extra waarschijnlijk niet misstaan. 3.5*

mm,dit lijkt me wel een leuke film,even bestellen bij bol.com

avatar van 606
mr.corleone schreef:
mm,dit lijkt me wel een leuke film,even bestellen bij bol.com

lijkt niet leuk? is super leuk.
omdat de jaren 20 goed in beeld is gebracht en ben gazzara erg goed in zijn rol is.
vooral het einde is erg vermakelijk.
veel actie en de italiaanse accent is erg cool.

4,5 ster

Wat jammer dat het verhaal zo onvolledig is ... het uitgroeien van zijn 'empire' is hierdoor nogal vaag/onduidelijk ... desondanks is dit een goeie film in mijn favoriete genre ! 4* !!

Movie_fan#
Ik kom op **** uit door het fantastische taalgebruik van Al Capone en de haat tussen hem en zijn vijanden.
Wat vooral mooi is, is het einde een prachtig einde dus!
En lekker vlot gaat de film qua vaart, aardige acteerprestaties en een mooi scenario!

goeie film. is niet bang om wat bloed en naakt te laten zien. wel grappig dat schutters oordopjes in doen voordat ze een actie beginnen. al capone word niet als heen held neergezet. ik vond het ook leuk dat stallone mee deed. hele goeie film
4 sterren

avatar van Ché Cliché
Ik vind deze film niet best hoor. Stallone is sowieso een uilskuiken, maar Ben Gazzara bakt er ook niet veel van. Voor een film over Capone is er te weinig uitgelicht en te belangrijke dingen worden buiten de film gelaten. 2 sterren, niet meer.

avatar van schaper
Vond het een aardige film. Ik vond Gazzara hem niet slecht spelen, vooral het einde. Met de watten in de mond krijgt ie van mij 3 sterren.

avatar van dvdfreak123
redelijke film maar vind bv. the untouchabels over capone beter verteld

avatar van niethie
Deze film destijds gekocht omdat Stallone erin speelde, vond het wel een aardig-
b-filmpje maar het was me af en toe net iets te fragmatisch om echt boeiend te blijven allemaal, desondanks een goede rol van Gazzara.

2,5 sterren

avatar van ®Tc

goede film maar alles gaat veel te snel, de film had best wat langer mogen duren.

avatar van De Niro
heb Capone juist gezien maar vond hem een beetje teleurstellend.. mocht best wat langer duren zodat het verhaal meer uitgewerkt kon worden

avatar van Pipoo!
30 min langer, wat karakters verder uitbouwen en het was een echte topper geweest, instant classic. De film ging eigenlijk te snel vooruit en zo kreeg je weinig tijd om echt te weten water speelde en waarom dingen gebeurden.

Maar goed, Gazzara zet dit wel goed neer, vooral het einde.

avatar van m1chel
Ik ken slechtere capone films hoor. Ik vond deze eigenlijk wel goed als ik heel eerlijk moet wezen.

avatar van xxc
xxc
Keer hier enorm naar uit.. Na deze (verwachtte ik) mooie maffiafilm. Omdat er maar heel weinig maffiafilms zijn die ik niet waardeer, dachtte ik dat ook deze mij kon bekoren. Maar helaas, hij pakte me totaal niet..

Het einde van de film vond ik wel degelijk sterk.. Het moment waarop je ziet dat Capone eigenlijk gewoon hard gezegd gek geworden is. Het enige moment in de film wat ik dan eigenlijk ook echt mooi vond.
De rest vond ik allemaal wat saai.. Te afstandelijk. Alsof wij, het publiek, niet genoeg te zien kregen. Dat gevoel had ik tenminste.

Leuk rolletje van Sylvester stallone in zijn jonge jaren. De rest van de cast was ook niet slecht, maar toch wisten ze me niet allemaal te overtuigen.. De film zelf overigens ook niet.

Jammer.

avatar van eavymetal
Diesel schreef:
Nice poster

Die filmposter is inderdaad wel cool.

avatar van eavymetal
Lola3 schreef:

De film is niet best, dat ben ik wel met je eens, maar het feit dat de film slecht is heeft helemaal niets met Sylvester Stallone te maken.

avatar van Left4Dead
Matig tot redelijk, het acteerwerk zit samen met de regie en script er soms naast (timing met elkaar) wat behoorlijk knullig overkomt. Daarnaast is het script op momenten ook niet het sterkste punt niet.
Dat betekent niet dat de film compleet mis is, nee het verhaal van Capone is altijd intrigerend dus hier ook.

Het verhaal beweegt rustig en verteld de rise and fall van de hoofdpersoon. Alle tijd wordt genomen om te laten zien hoe Capone zich "opwerkte" tot de grote baas. De sfeer die heerste in die tijd is prima weergegeven door de decors enz. waar best aandacht aan geschonken is. Prachtig om die ouwe auto's te zien en jammer dat er veel kaduuk gaan, ook altijd mooi: de Tompsom's.

Tja op zich wel een leuke mafia-flick maar een echte topper is het niet. Vermaak voor een avondje hangen achter de buis zonder na te hoeven denken. Plus het feit dat het geschiedenis omvat geef ik 3**, een 6.5 op een schaal van 10. Een film die vaker te bekijken valt wat voor mij al het geval was.

avatar van RedBull666
De film begint lekker duister en rustig waardoor je al echt in het mafia sfeertje komt te zitten, je zit meteen in de film.

Deze film geeft een goede sfeer uit de tijd van de drooglegging met mooie beelden en prachtige decors.
Naast deze plus punten hebben de spelers ook een geweldig Italiaans accent wat niet mag ontbreken in een old time mafia movie.
Er was veel actie en schiet scenes in de film wat ook zeker niet mag ontbreken want toendertijd was het echt oorlog in Chicago in de drooglegging tijd.
Wat ook erg mooi en realistisch is uitgevoerd evenals de vecht scenes al waren sommige van Al Capone elegant neergezet, maar dat stoorde mij totaal niet want dat houd de charme van de film.
Want het waren tenslotte toch allemaal nette mensen vroeger met klasse en dan bedoeling de hele samenleving en dat zie je terug.
Ik lees hier wat meningen van mensen die vinden dat de film te kort duurde en te snel ging te veel actie enz. enz.
Maar dit was Capone en de film gaat over zijn opkomst en afgang in een rap tempo dat klopt.
Maar Al Capone was ook een bekende gangster uit de jaren 20 en begin 30 en in 1932 ging hij de cel in.
Dus veel meer kan je dan ook niet over deze man meer vertellen.
Je ziet veel actie en moorden in de film omdat Al alleen maar meer en meer wou en dat hebben ze zo precies mogelijk verfilmd.
Hij was geen Don uit New York die vanuit een donker achterkamertje de boel regeert maar een man van de straat en daar bleef hij ook.
En er zijn ook mensen die deze film vergelijken met The Untouchables.
De mensen die The Untouchables hebben gezien en Capone nog niet, ik kan u verzekeren het zijn 2 verschillende films.
Want Capone ik zeg het even simpel en kort gaat over de opkomst en afgang van Al Capone en je ziet deze film ook vanuit zijn positie.
The Untouchables daarentegen word meer verteld over de agent Elliot Ness en zijn team wat ze samen vormen The Untouchables.
Er word natuurlijk ook een stuk over Capone verteld maar het verhaal gaat erom dat ze Capone pakken, vervolgen en achter slot en grendel zetten.
Dus de hele verwarring tussen deze 2 films zijn niet nodig want bekijk ze alle bij maar en het zijn 2 films los van elkaar met ieder een verhaal maar samen vormt het 1 groot compleet verhaal van beide kanten 1 film en alle bij in dezelfde stijl gefilmd.
Ben Gazzara speelt zijn rol bijzonder goed en doet niks onder ten opzichten van Robert de Niro in The Untocuhables.
Ze spelen het beiden zo goed en gaan er zo in op dat ze positief heel erg veel op elkaar lijken qua acteerwerk.
Ja ik vond het een hele mooi film over Al Capone.

avatar van Humphrey
Nee, ik vind niet dat deze film echt geslaagd kan genoemd worden. De keuze van de acteurs vind ik nogal ongelukkig. Vooral Ben Gazzara lijkt me niet de gepaste persoon voor deze rol. Gazzara met zijn eeuwig glimlachje, te pas en te onpas ... Als je daartegenover een Robert DeNiro plaatst, nu ja dan hoeft er geen verdere commentaar. De jonge Sylvester Stallone lijkt wel schrik te hebben om te acteren.
Is het misschien dat de film alweer 40 jaar oud is, maar het hele verhaal komt nogal amateuristisch over, ook al is het gebaseerd op echt gebeurde feiten.
Kon echt beter, gezien het onderwerp en de mogelijkheden.
De film mist "punch", ondanks het geweld. 2*

Lang geen "The Godfather", noch cinematografisch noch in het uitwerken van de karakters. Te veel clichématige en gelijkaardige scènes.
Ben Gazzara doet nochtans zijn uiterste best en het lukt hem gemiddeld wel maar de film mist een zekere kracht en uitstraling.

avatar van Gang_Star
Een behoorlijke film over de opkomst en het leven van gangster Al Capone, die door Ben Gazarra sterk werd vertolkt. De film geeft een duidelijk blik hoe Capone zich van onderaan naar de top werkte in de misdaadwereld en daar niets ontziend en ijskoud in doen en laten was om de zaak te runnen. De film Capone kenmerkt zich mede dankzij de vele actiescènes die vaak vrij hard en geregeld bloederig waren. De film bevat de nodige kogelregens, waaronder die met de indrukwekkende tommygun, en achtervolgingen en weet dit te combineren met een redelijke dosis spanning. Capone weet niet zo sterk te scoren als bijvoorbeeld een The Untouchables, maar kan, zeker voor de tijd gezien, een redelijke film genoemd worden.

geen slecht filmpje maar niet een film van sylvester stallone hij heeft er wel een rol in de film maar de film draait eigenlijk om de gangster capone uit de tijd van de gangster oorlog en zo. stallone speelt er ook in mee maar niet de hoofdrol en het draait dus ook niet om hem. dus met andere woorden dit is geen film van hem zelf zoals er zo vele zijn gelijk rambo en zo gewoon een film waarin hij ook mee speelt niet meer of minder. de hoofdrol is eigenlijk voor ben gazzara die de rol speelt van de gangster all capone. dus is het eigenlijk een b gangster film dus 3.5