Ganja & Hess (1973)

Alternatieve titel: Double Possession

Horror / Thriller

geregisseerd door Bill Gunn
met Marlene Clark, Duane Jones en Betty Barney

Een antropoloog krijgt een nieuwe assistent. Deze steekt zijn baas neer en pleegt vervolgens zelfmoord. Hij pleegt zijn daad met een ritueel mes van een bloeddorstige stam. Wanneer de antropoloog de weduwe van zijn assistent ontmoet en verliefd op haar wordt, blijkt hij een vloek met zich mee te dragen.

avatar van dutchtuga
Met Duane Jones, de hoofdrolspeler uit The Night of the Living Dead. Dit moet een bijzonder obscuur werkje zijn dat een draai geeft aan het vampiergegeven.

avatar van xgogax
Da Sweet Blood of Jesus (2014) van Spike Lee schijnt een onofficiële remake van deze film te zijn . Ik heb Ganja & Hess (1973) inmiddels binnen , ben benieuwd wat ik hiervan zal vinden , schijnt een meesterwerk te zijn . Da Sweet Blood of Jesus (2014) vind ik in ieder geval meer dan geslaagd .

avatar van xgogax
Goede film , maar de remake van Spike Lee vind ik beter ...

avatar van D-ark
Langzaam dat is het woord voor Ganja and Hess. Een bijzonder stijltje lo-fi psychologisch drama uit de blaxploitation golf die er eigenlijk compleet buiten valt door zijn serieus karakter. Gunn pakt niet bepaald de makkelijkste weg voor zijn debuut want de film zit boordevol met slome maar prachtige shots van vooral donkere kamers, groezelige bars en symbolische shots van eten/liefhebben. Want als iets duidelijk is dat vampier hier betekend drugs verslaafd en word nog meer versterkt door de geweldige rollen van Marlene Clark en Duane Jones.

Zeker met de hulp van de geweldige soundtrack die verstaat uit donkere gitaar en synths soundscapes sketch Gunn een vergeten parel uit de jaren 70 experimentele film. Waar veel van dit soort films nogal verzuipen in 'stijl over substance' schijnt Ganja juist het meest in zijn afstandelijke intelligent dialoog scenes die afgewisseld worden door manische scenes van vampier activiteiten.

Een makkelijke film is het niet maar wel een film die volhouden beloond met een unieke uitwerking van het vampier cliché gekoppeld aan ras en drugs problemen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Een film die de term ''Blaxploitation'' écht niet mag krijgen. Wordt er wel onder gerekend in veel lijstjes omdat het een goedkope (all black) productie uit de 70's is, maar de insteek én de uitwerking doet veel meer neigen naar ART dan naar EXPLOITATION. Hoewel er serieus maar één(!) blanke rol is (ergens in een droom, niet eens relevant), zit er geen anti-wit boodschap achter. Toch wel een vereiste (of in ieder geval een heersend stijlmiddel). Ganja & Hess onderscheidt zichzelf door het thema ''vampirisme'' toe te passen op culturele problematiek. Gekoppeld aan diepe dialogen, veelal religieus (alsmede de soundtrack, met veel gospel en dat op een zeer experimentele manier gesampled tot een surreële mengelmoes aan demonische geluiden). Duane Jones (NOTLD) speelt een rol in deze door Bill Gunn geschreven, geregisseerde film mét een rol voor zichzelf. Enorm verrast door deze bizarre, kunstige 70's cult.

Helemaal eens met D-ark.

avatar van Woland
Best interessant filmpje - traag, vaag, onconventioneel, met dialogen die ik soms maar met moeite kon verstaan, maar ook ontzettend sfeervol. Ganja and Hess wordt vaak in de Blaxploitation-hoek gezet, maar hoewel dit weliswaar een vrijwel compleet zwarte film is (er zijn een paar blanke bijrolletjes), heeft het qua type film maar bar weinig te maken met de andere Blaxploitation-films die ik gezien heb. Dit is een serieus, vrij arty, experimenteel portret van het vampiersbestaan van Dr. Hess Brown. Hess wordt met een besmette dolk gestoken, en heeft sindsdien een ontzettende zin in bloed - al wordt vampirisme ook heel duidelijk gebruikt als metafoor voor drugsgebruik en verslaving. Later in de film verleidt hij ook Ganja, en ook zij besluit mee te gaan in het vampierschap. Op bijzonder sfeervolle wijze, met een soort van terugkerend voodoo-deuntje, zien we in mooie beelden hoe zij zich een weg door het leven banen, hoe ze overleven en ook hoe Hess uiteindelijk weer God vindt. Het is allemaal best trippy en vaag, en de hele film draait veel meer op sfeer en stijl dan op plot, maar een interessante zit was het wel.