Les Grandes Manoeuvres (1955)

Alternatieve titels: The Grand Maneuver | Summer Manoeuvres | Grandi Manovre | Grote Manoeuvres

Frankrijk / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door René Clair
met Michèle Morgan, Gérard Philipe en Brigitte Bardot

Een luitenant van een in een provincieplaats gestationeerd legeronderdeel sluit een weddenschap af op het verleiden van een willekeurig gekozen "deugdzame" vrouw. Het lukt hem, maar hij wordt echt verliefd op haar. Alles lijkt goed te gaan totdat zij achter de weddenschap komt.

Waar gezien draai285?

Een voor 100% in studio opgenomen romantische film die charmeur Philipe naast gevestigde ster Michèle Morgan en jong duifke Brigitte Bardot ten tonele voert. Interessant om zijn klinkklare bourgeois conversaties en zekerlijk om zijn costumes en vooral decors.

Een op en top charmante film, waarvoor regisseur/schrijver René Clair ogenschijnlijk een blik prachtige vrouwen heeft opengetrokken; het vrouwelijke crème de la crème van de Franse cinema medio jaren ’50: Michèle Morgan, Magali Noël, Dany Carrel, Simone Valère en last but not least de nog jonge Brigitte Bardot (voordat die naam ging maken als seksbom). Neem daarbij Gérard Philipe in een hem zeer vertrouwde hoofdrol en je hebt een onderhoudende romantische komedie. Naar mijn mening één van de beste films uit de geschakeerde oeuvre van René Clair.