Pumping Iron (1977)

Documentaire / Sport

geregisseerd door George Butler en Robert Fiore
met Arnold Schwarzenegger, Lou Ferrigno en Mike Katz

Documentaire over bodybuilding, waarin Arnold Schwarzenegger, Lou Ferrigno en andere bodybuilders gevolgd worden tijdens hun trainingen voor Mr. Universe, Mr. World en Mr. Olympia-wedstrijden in Zuid Afrika. Arnold was al een veteraan in de sport en had vijf keer op een rij Mr. Olympia, de hoogste prijs, gewonnen. Lou Ferrigno, een veel jongere bodybuilder uit Brooklyn, was de underdog.

avatar van DragQueen
Goede entertainende docu-film over bodybuilding, die je vooral moet bekijken als fan van arnold, of van de sport op zich. arnold hangt een beetje de doordachte, maar cynische spierbundel uit. hij was toen immers al een instituut voor de sport. dus had hij er alle recht toe om af en toe wat irritant te zijn. maar als je de making of hebt gezien, weet je dat dit voor het grootste deel in scene is gezet. man, wat had die kerel een omvang vroeger. ik geef deze docu-film 3,5 sterren.

avatar van steventje
Als Arnold fan mag deze film niet ontbreken in je collectie.
Hoe Arnold de camera en zijn concurrenten weet te bespelen is ongelooflijk. Ook leuke bijdrage over de wat verlegen persoon Lou Ferrigno

Om een duidelijk beeld te krijgen moet je ook Raw Iron gezien hebben (the making of...)

avatar van mikey
Vreemde doc blijkt tevens geenceneerd tot de finale. Dat vermoedde ik ook een beetje. Met name arnie zat erg goed in zijn rol. Ik zag liever een wat objectievere kijk. het verhaal over de rivaliteit tussen de 2 kleerkasten kon me gestolen worden. De Seventies sfeer en kitsch was wel weer erg lekker (en arnie's body natuurlijk mjammie ). 3

avatar van kinjutsu
Deze gister in huis gehaald, ik verwacht er veel van na het zien van korte stukjes interview met Arnold. Ongelovelijk wat er allemaal uit zijn mond komt als hij niet acteert, het zelfde geldt trouwens als hij wel acteert .

avatar van Riddick
Goede docu voor een Arnie fan zoals mijzelf!
Vond het erg deze te zien en de making of ook!
Vroeger nooit gedacht dat Arnold zoveel veranderd heeft in dat wereldje.

avatar van niethie
Ontzettend vermakelijk docu waarin we spierbundel Schwarzenegger in zijn hoogtijden tijdens zijn trainingen en wedstrijden volgen, leuke en interessante gesprekken, leuke beelden en hier en daar een vleugje humor. Erg leuk om een keer gezien te hebben zelfs als je niets hebt met Arnie.

3,5 sterren

avatar van Derekbou
Het is echt genieten in dit docudrama vol spierbundels. Van Arnold's maffe streken, van zijn Oostenrijkse accent, van de andere bodybuilders die alles doen om van Schwarzenegger te winnen, en niet te vergeten van Lou Ferrigno en zijn geobsedeerde vader. Het is een klein bodybuilderwereldje waarin iedereen elkaar kent en tevens zijn winnaarsmentaliteit even opzij kan zetten om anderen te helpen.

Pumping Iron is enerzijds een inspirerend verhaal over het bereiken van de top, anderzijds een humoristisch portret vol allerlei kleurrijke karakters. Enige minpuntje zijn voor mij de vele poseer- en trainingscènes, welke na een tijdje ietwat eentonig worden. De gesprekken tussen de bodybuilders onderling en de interviews met Arnold zijn vele malen vermakelijker.

Vergeet trouwens ook niet de extra's op de DVD, waarin Arnold het een en ander uit de doeken doet over de opzet van de documentaire.

Geinig.

Niet al te hoogdravend maar gewoon low-budget Arnie en kornuiten volgen op weg naar hun wedstrijd. Met name door hem, zijn grappige intimidaties en zijn charismatische uitstraling, blijft het entertaining. Echt diep op de subcultuur wordt verder niet ingegaan. Had wel eens wat willen horen over eventueel verboden snoepgoed voor de spierenkwekers, maar ach..

Het plotje met de vader van Ferrigno blijkt staged evenals een aantal andere zaken (volgens Raw Iron: The Making Of), maar is desondanks interessant.

Goed.

avatar van Derekbou
Zinema schreef:

Als ik het me goed herinner wordt hierop wel ingegaan bij één van de extra's. Volgensmij vertelde Arnold dat anabole steroïden, e.d. destijds net uitgevonden en nog in ontwikkeling waren, nog niet illegaal verklaard waren, dat alle bodybuilders het eigenlijk wel gebruikten en min of meer als proefkonijnen gezien werden.

Ik denk dat het niet in de film terugkomt omdat het in die tijd waarschijnlijk een hele normale zaak was om die dingen te slikken en dat het daarom niet als belangrijk gezien werd om expliciet ter sprake te laten komen.

Derekbou schreef:

Kan zijn, gemist kans dan. Was wel een aardige toevoeging voor de film geweest.

avatar van Ninto
Hele interessante docu. Wat zijn die Lou en Arnold een beesten zeg. Allemachtig.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ik kijk al jaren tegen een poster aan van deze docu in de sportschool waar ik train (tijdens het bankdrukken notabene ). Zag hem laatst in het culthoekje staan van de cinematheek, toch maar eens gaan halen misschien.

Geweldige documentaire, echt een aanrader voor fans van bodybuilding!

avatar van D.Toretto
Hele interessante film voor te kijken als je van bodybuilding houd. Prachtig ook die gedrevenheid van Ferrigno tegen Arnold.

Moet wel zeggen dat ik een Arnold een onsympathieke kerel vind hoe hij zich opstelt tegen Ferrigno...

avatar van tn2543
Ik vond het ook een interessante film. Deze film geeft een prachtige kijkje achter de schermen van het bodybuilden. Hoe hard er getraind moet worden om dat lichaam te krijgen. Ook de strijd tussen Lou Ferrigno en Arnold vond ik leuk om te zien. Verder vond ik ook Lou Ferrigno als 'papa's kindje' wel grappig om te zien. De vader van Lou Ferrigno vond ik ook geweldig... op de manier waarop hij zijn zoon telkens oppepte en corrigeerde.

avatar van Sh0cK
Viel eigenlijk tegen, misschien verwachtte ik gewoon teveel.
3,5*.

avatar van danuz
De wereld van Pumping Iron is wel even wat gemoedelijker en vooral minder obscuur dan wat Louis Theroux ons zo ongeveer dertig jaar later in een documentaire over het body builden laat zien. Arnold als sympathieke god die bij elk spiertje dat hij traint direct zijn hele lichaam moet trainen om het geheel in balans te houden. Er wordt genoeg gegrapt (dat t-shirt, haha) en het feit dat het één en ander geënsceneerd is doet niks af aan de feeling van de film, die gewoon bijna knus te noemen is. Erg leuk, vriendelijk en grappig document.

avatar van fappie
Sh0cK schreef:
Viel eigenlijk tegen, misschien verwachtte ik gewoon teveel.
3,5*.

Een 3,5 is toch prima?

avatar van movie acteurs
Sterke en zeer vermakelijke docu over body bulders. Grappige leuke gesprekken. Mooi/interessant kijkje achter de schermen van bodybuilding. Ook Hulk, Lou Ferrigno zat hier in en heeft net zoals Arnie keiharde bonken. Interessante, sympathieke docu.4,0.

avatar van dave
Amusante docu die zeker geslaagd is in het weergegeven van de mannen achter de spieren, ook al blijven die laatste natuurlijk het belangrijkst. Het oogt allemaal wat slordig en de cameraman heeft ongetwijfeld nog veel te leren, maar het ging gelukkig niet zozeer om hoe iets in beeld verscheen, de aandacht ging veeleer uit naar wat werd gefilmd.

Verder dus een zeer entertainend filmpje, dat vooral moet steunen op de immer sympathieke pestkop Arnold, die het niet kan laten met iedereen de draak te steken. Die anekdote i.v.m. de bodybuilder die schreeuwde tijdens een competitie is daarvan het ultieme bewijs.

Goed.

3,50 (3,25)

avatar van brabusRUS
Was net op tv. Jammer genoeg kwam zapte ik er iets te laat voorbij. Van de week maar eens pindakazen.

Meneer Bungel
''Arnold Schwarzenegger admitted that he had made up several stories in the movie for attention because the producers told him that without drama it would be boring. One of stories made up was the fact that he did not attend his father's funeral because of a body building competition that was going to happen in a couple of months. Arnold did actually attend his father's funeral and spoke to him shortly before he passed.''

avatar van brabusRUS
Haha, ik dacht al. Kon het niet geloven.

Mug
Een seventies documentaire over bodybuilders die anno 2012 nog staat als een huis. Niet alleen omdat deze documentaire in een keer sterren maakte van de hoofdrolspelers - Arnold "The Terminator" Scharzenegger en Lou "The Hulk" Ferrigno. Maar ook doordat zij (en anderen) overtuigend spreken / toelichten / demonstreren dat bodybuilding naast ongezonde sport ook (voor mij onbegrijpelijke, en voor anderen begrijpelijke) kunst is.

Ook al zijn wat achtergrondverhaaltjes verzonnen, het is toch met name Schwarzenegger in zijn overtuigendste rol ooit die compleet relaxed en ondeugend het publiek weet te bespelen en zijn tegenstanders weet te manipuleren. Als je niet hiernaar met een big smile kunt kijken, dan weet ik 't ook niet meer.

Meneer Bungel
Hoe weet je dan wat gespeeld is en wat niet (behalve de scènes met het publiek)? Zo kunnen die scénes waar hij de Ferrigno's voor een ontbijtje ontmoet net zo goed nep zijn...

Mug
Dat kan inderdaad ook gewoon geensceneerd zijn door de makers van de documentaire. Blijkbaar bestaat er ook een soort van behind the scenes documentaire waar alles uit de doeken wordt gedaan. Het interesseert me werkelijk geen zak wat nu wel of niet waar was in deze documentaire, daarvoor vind ik persoonlijk het onderwerp niet belangrijk genoeg.

Entertainment versus informatie. Het moge duidelijk zijn waar mijn voorkeur naar uitging tijdens het bekijken van deze documentaire.

Meneer Bungel
Met die entertainmentwaarde kom ik dan inderdaad nog op 'leuk voor een keertje': 2,5* Maar zo'n verhaal dat Arnie verzon over zijn vader en het laten doorgaan voor een docu vond ik tamelijk sneu.

Zinema (crew)
Zeg maar gerust ziekelijk.

Mug
En wat als het wel waar was geweest?

Maar goed, er bestaan maar weinig documentaires die niet gekleurd zijn door onwaarheden of ideeenwereld van de maker(s).