Pumping Iron (1977)

Documentaire / Sport

geregisseerd door George Butler en Robert Fiore
met Arnold Schwarzenegger, Lou Ferrigno en Mike Katz

Documentaire over bodybuilding, waarin Arnold Schwarzenegger, Lou Ferrigno en andere bodybuilders gevolgd worden tijdens hun trainingen voor Mr. Universe, Mr. World en Mr. Olympia-wedstrijden in Zuid Afrika. Arnold was al een veteraan in de sport en had vijf keer op een rij Mr. Olympia, de hoogste prijs, gewonnen. Lou Ferrigno, een veel jongere bodybuilder uit Brooklyn, was de underdog.

avatar van bioscoopzaal
Goh, dat deze er nog niet instond.

Ik heb'm weliswaar niet gezien, maar het is toch een vrij bekende documentaire. En natuurlijk het prille begin van Schwarzeneggers filmcarrière ...

en zijn politieke carriere niet te vergeten.

avatar van streeter
Ik was ook verbaasd dat deze er nog niet tussenstond. Ik heb het pas voor het eerst gezien (op de nieuwe special edition dvd) dus gauw even toegevoegd. Fantastische film!

De beroemdste bodybuilding film aller tijden. Deze film mag echt niet ontbreken in je verzameling. Heb hem een tijdje geleden aangeschaft...

"Pumping iron is a great feeling...like coming, but coming continuously."

"I love training, the pump is like having sex with a women"

en zo kan je nog wel ff doorgaan.....

een prachtdocumentaire.
zonder hem zou de bodybuilding nu niet zijn zoals het is.
voor iedereen nog de nr1

avatar van bioscoopzaal
Inderdaad een vrij geslaagde docu, al viel me op wat een arrogante kwast die Arnie vroeger wel was. Zonder scrupules beweert hij bijvoorbeeld dat hij de wat oenige Lou 'Hulk' Ferrigno gerust slecht advies zou geven als hij de kans zou krijgen. En dat verhaal over de dood van zijn vader is natuurlijk te schandalig voor woorden.

Maar het is natuurlijk wel leuk om te zien.

3.5 sterren.

Vermakelijke documentaire met een hilarische Schwarzenegger. Hij hangt een beetje de gespierde ruige kerel uit en is constant slap aan het lullen. Erg leuk om te zien wat voor een idioot hij wel niet is. De bodybuilders hebben allemaal een ander stijl en worden mooi geïntroduceerd. Ze hebben allen zo hun eigen redenen om te bodybuilden en dit wordt heel goed in beeld gebracht. De geweldige soundtrack geeft de film net dat beetje extra. 4 sterren..

avatar van gemaster
Erg leuke docu, met een schitterende Arnie. Vooral de scene aan de ontbijttafel waar hij Lou Ferigno loopt te stangen is heerlijk. 3,5 ster.

Film ooit in ver verleden gehuurd 1987 ofzo, en toen een copietje van gedraaid. Oh man die film heb grijs gedraaid, ik heb zelf ook altijd fanatiek getraind in de sportschool, ideale film als men een keer geen zin heeft om te trainen en zo toch gemotiveerd raakt om dan toch maar weer te gaan.
Dat van die vader kan ik me enigszins voor stellen wat hem betreft, volgens mij had hij daar al niet zo'n goed contact mee, plus de meeste bodybuilders zijn een apart slag mensen, meestal vrij egoistisch, als het om de sport gaat. Als ze een keer niet trainen zijn ze al bang dat ze een cm minder omvang hebben.

avatar van zoutzak
ideaal om ff voor een workout te bekijken idd.

avatar van gemaster
Gezien je nickname gebeurt dat niet zo vaak denk ik

avatar van zoutzak
geweldige plaats in de tip150; hulde aan moviemeter!

Menni
bioscoopzaal schreef:
wat een arrogante kwast die Arnie vroeger wel was

Ja, gelukkig is dat tegenwoordig een stuk beter he .

avatar van Locutus
Deze film viel me alles mee. Als je de 'making of' kijkt (Raw Iron), dan zie je dat het wel mee viel met de rivaliteit en dat ze gewoon allemaal vrienden waren. Er is dus veel in scène gezet. Daarom een hogere waardering voor de "documentaire".

Ja het is geen echte documentaire, het is ook een beetje gespeeld, dat arnold de koning van het bodybuilden is en dat louis maar een man van niks is.
Ook apart dat schwarzenegger opbiecht dat hij vroeger dianabol gebruikt heeft.

avatar van zoutzak
inderdaad, hoevaak hij het AS gebruik wel niet stellig ontkend en verbloemd heeft.

poster van 25th anniversary: http://images.amazon.com/images/P/B0000C3I6U.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

KingConan schreef:
Ook apart dat schwarzenegger opbiecht dat hij vroeger dianabol gebruikt heeft.

ik kan me niet herinneren dat Arnold het gebruik van Dianabol opbiecht in deze film, hij heeft buiten dianabol nog echt wel meer gebruikt, verwacht ik zo.

avatar van zoutzak
hij geeft het idd toe (in extra materiaal op de 25th-DVD).

duidelijk dat hij ook hier idd niet de hele waarheid verteld..

zoutzak schreef:
hij geeft het idd toe (in extra materiaal op de 25th-DVD).

duidelijk dat hij ook hier idd niet de hele waarheid verteld..

Oke, extra materiaal heb ik niet gezien, ik heb de film nog op video staan, er was toen nog geen extra's aan toegevoegd.

Er zijn overigens maar weinig grote bodybuilders die dat graag toegeven, het gebruik viel toen toen nog mee in verhouding tot wat ze vandaag de dag allemaal gebruiken.
Hij blijft toch een van de beste bodybuilders die er ooit heeft bestaan, daar zit toch nog veel echt ploeter werk in, tegenwoordig hebben ze al andere middelen om nog groter te worden. De bodybuilders in kwestie worden er wat mij betreft niet mooier op.
Arnold Schwarzenegger was nog een ouderwetse mooie bodybuilder, maar dat is mijn bescheiden mening.

avatar van Redlop
'Een gezonde geest huist in een gezond lichaam'. 3*

kappeuter (moderator)
Haha. Bij bodybuilders denk ik eerder aan domme geesten.

Art
Ik bespeur in die reactie van Redlop een sarcastisch ondertoontje Of zit ik mis?

kappeuter (moderator)
Ja ik nu ook.

kappeuter schreef:
Haha. Bij bodybuilders denk ik eerder aan domme geesten.

Haha heb deze documentaire zelf ook in de kast staan. Ik geloof zelfs dat Arnold na een training een joint rookt in deze film.

Als je zelf aan Body Building doet is het een leuke docu/film om gezien te hebben. Alhoewel de harde training en het gebruik en niet te vergeten de mr. O het enigste is in deze docu wat echt heeft plaatsgevonden.

avatar van bascross
Niet een echte ''docu'' meer een film. Maar heel erg leuk.

5 sterren.

Maar dat ligt ook een beetje aan mijn eigen interesse in BB

avatar van Redlop
Art schreef:
Ik bespeur in die reactie van Redlop een sarcastisch ondertoontje

Ik lees het nu pas.

Die zin komt uit een oude opname die ik gelukkig nog op video heb van De Tegenpartij waar de heren Jacobse en Van Es een bezoek brengen aan bodybuildingsstudio 'Gino's Gym'. Dat begint met die opmerking, werkelijk hilarisch.

voor het eerst zag ik foto's van arnold zonder enorme spieren, is hij op zijn 12e begonnen ofzo?