La Mano de un Hombre Muerto (1962)

Alternatieve titel: The Sadistic Baron Von Klaus

Spanje
Horror

geregisseerd door Jesús Franco
met Howard Vernon, Hugo Blanco en Gogó Rojo

Het rustige bergdorpje Holden is in rep en roer nadat vier mooie meisjes werden vermoord met wat lijkt op een antieke dolk. De inwoners geloven rotsvast dat de moorden de schuld zijn van de vreemde baron Von Klaus, die net buiten het dorp in een oud kasteel woont.

avatar van Mac Hammer Fan
Deed me denken aan de Duitse Edgar Wallace verfilmingen van Alfred Vohrer en Harald Reinl. De moeite waard als je van ouderwetse gotische thrillers houdt.

avatar van kirk douglas
Nog een stuk beter dan ''The Awfull Dr. Orloff'' en diens opvolger.
De decors zien er zeer goed uit en met Hugu Blanco en Howard Vernon had Franco ook enkele fraaie karakterkoppen in de film.
Enkele scene's zijn erg mooi gefilmd zoals wanneer een horde mensen met fakkels en hooivorken de moordenaar door het bos achtervolgen.
Deze prent is een van franco's betere.

avatar van Halcyon
Een wat eigenaardige film van Jess Franco die het midden houdt tussen gothische horror en een whodunit. Veel speurwerk, een bovennatuurlijk tintje en voorzichtig in beeld gebrachte moorden. De oplettende kijker zal allicht enkele stijlmiddelen herkennen die later representatief werden voor de giallo. Zo is er een scène waarin we achter een venster het dreigende silhouet van de moordenaar met hoed zien. Maar er is meer: lederen handschoenen, mooie vrouwen, scherpe messen, nachtelijke achtervolgingen en een journalist en inspecteur als protagonisten. De muziek in deze zwart-wit film speelt een prominente rol, bestaande uit langgerekte pianocomposities en een rokerige sax die de op de meest onverwachte momenten doorklinkt. Toch weet Franco amper te overtuigen; de plot weerspiegelt namelijk in niets de veelbelovende titel.