The Rocketeer (1991)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Joe Johnston
met Bill Campbell, Jennifer Connelly en Timothy Dalton

De piloot Cliff vindt een rocketpack dat de drager in staat stelt te vliegen. Neville Sinclair heeft zijn zinnen gezet op de rocketpack, en is van plan om het aan de Nazi's te geven. Om dit voor elkaar te krijgen probeert hij Cliffs vriendin Jenny te pakken te krijgen, om vervolgens te kunnen ruilen.

ik vond hem wel leuk.

Begint erg cool, maar zakt naar het einde toe een beetje in. Toch net 3 sterren.

Leuke film, maar niet echt bijzonder. 3 sterren.

Leuke film, maar wel erg standaard, zoals alle superhero-uit-stripboeken-films ala Spiderman en Superman.

Is deze film gebaseerd op een strip dan?

avatar van blabla
Ja.

avatar van Ralfke
Een vrij origineel verhaal, aardig geacteerd en gewoon een echte avonturenfilm. ***1/2.

neo (crew)
wel een leuke film.alleen jammer dat er aardig wat cliches in zitten.3 sterren

avatar van Armin
Heerlijke avonturenfilm. ****

avatar van davidov
timothy dalton als een stoute nazi is wel grappig

avatar van james_cameron
Leuke, ouderwetse avonturenfilm met een inventief verhaal en een prima cast. De special effects zijn inmiddels niet meer zo speciaal, maar de film is nog steeds grappig, spannend en verzorgd gemaakt. En Jennifer Connelly blijft mooi.

veron35
Deze poster doet me aan die vam Metropolis denken.

Mr_White
Wat een lage score voor deze film, want het is toch allemaal zeer vermakelijk. Afgezien van de toch wel achterhaalde special effects valt er weinig op aan te merken. Ik zou zelfs zeggen dat dit één van de meest solide scripts heeft van alle comic book movies (met name omdat er leuk gespeeld wordt met de tijdsperiode).

Melvin Udall
Lekkere vlotte film met een hoog IndianaJones gehalte die je een echt feelgood gevoel geeft.
Een stoere held, een gladde schurk en de oogverblindende Connelly als het liefje.
De verouderde specialeffects doen geen afbreuk aan het geheel.

avatar van mnrk
Vanmiddag maar eens gekeken, lekker onderuit op de bank.
Ik moet zeggen dat het een prima film is. De gehele film verloop lekker vlotjes, acteer werk is prima. Wat wil je nog meer op een zondagmiddag...en dat op RTL4 (meestal waargebeurde drama films)
En ook Howard Hughes aanwezig in deze film, moest gelijk aan de Aviator denken.

avatar van namingway24
De complete comic-serie is deze week uitgekomen in een prachtige hardcover. Ik ga nu zeker op jacht naar de film!

avatar van danuz
Gaan zien wegens de in het oog springende poster. Johnston is mij vooral bekend om zijn kinderfilms, The Rocketeer valt meer te scharen onder de Indiana Jones-films. Aardig verhaaltje, ook een aardig tijdbeeld, maar ik vond het maar wat aanmodderen. Dat gedoe om de jetpack ging me na een tijdje wat vervelen en om dan met een nazicomplot op te proppen te komen... Vond het een wat uitgeblust filmpje, maar dat heeft misschien ook wat te maken met de nogal platte rol van Campbell.

avatar van Mattson
beter niet zien deze prent. Dacht dat het nog wel een amusante film zou zijn, maar dat is het verre van. Bill Campbell is ongetwijfeld de saaiste avonturier ooit, gelukkig lieten ze Jennifer Connely genoeg in beeld om nog wat mooie beelden te geven. De film is van 1991, maar de effecten zijn belabberd. Vooral de scenes in de lucht zijn zelfs bijna lachwekkend zou ik zeggen. Het verhaal is niet meer dan een indiana jones-kopie met wat futuristisch gedoe erbij.

Kortom: een zoveelste flop van Joe Johnston, die maar blijft dalen in mijn achting als regisseur.

avatar van Rosicky
Pretendeerd een beetje de Indiana Jones van de jaren '90 te zien, maar is daar te tam en niet goed genoeg voor. De effecten zijn dramatisch en het verhaal is te kinderachtig en te saai. The Rocketeer is een familiefilm waarin veel te weinig plaats is voor echte actie of avontuur. Het wordt nergens spannend en (mede door de bizar slechte SFX) ook nooit geloofwaardig. En toch vond ik het ergens wel leuk. Geen idee waarom.

avatar van oemoemenoe
niet slecht , een ouderwets stripverhaal in beeld gebracht door acteurs.
een sprookje , erg voorspelbaar .

avatar van RaoulDuke
Net zoals bij Captain America weet Johnston hier de sfeer en de charme van deze jaren '40 comic goed om te zetten naar het medium film. Tijd om deze eens te gaan herzien. Helaas nergens meer te vinden ? De poster is trouwens erg fraai met die art-deco-graphic.

avatar van missl
Een avonturenfilm waarin de special effects niet zo goed zijn als nu maar het ziet er wel prima uit. Een echte familiefilm met wat spanning, maar als volwassene is het wel allemaal net te flauw.

avatar van steph b
Gewoon een degelijk, goede film die nergens in uitblinkt!
Zeker niet in de special effects maar ik stond er toch van te kijken dat deze film alweer uit '91 komt, dus kun je het de makers niet echt kwalijk nemen.

Goeie film waarin een piloot per ongeluk een jet-pack vindt, en zo the Rocketeer wordt. De setting (eind jaren 30) wordt goed gebruikt in het verhaal. De kostuums en sets zien er allemaal netjes uit. Zeker wel vermakelijk en redelijk wat actie-scenes. Verder is Timothy Dalton leuk in de schurkenrol. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zonder Spielberg.

Een uiterst vermakelijke en actierijke avonturenfilm over een gewone man die superheld wordt. Maar dit maal met een origineler invalshoek dan doorsnee film met dit thema. Een prettige dosis humor en bakken vol sfeer doen denken aan bemoeienis van Spielberg, maar niets is minder waar. Indiana Jones is desondanks een naam die onvermijdelijk naar boven schiet.

Zeer goed

Bijzonder sfeervolle, avontuurlijke film over de romantiek van de luchtvaart in de jaren 1930. Door de mooie muziek van James Horner en de goede fotografie een genot voor oog en oor.
Het voelde een beetje aan als een Indiana Jones-film uiteraard niet zo goed maar toch erg vermakelijk. Zeker de moeite waard. En Jennifer Connelly is echt bloedmooi.

avatar van the new guy
Slap aftreksel van een leuk idee. Het hele nazi gebeuren had meer uitgediept moeten worden voor een heftige actiefilm of er hadden meer grappen in moeten zitten voor een satirisch avontuur. Hier zat verder weinig richting aan.

avatar van Beertje45
Deze zou ik graag nog eens terugzien of aankopen. Ik ben geen voorstander van superheldenfilms, maar ik herinner me dat ik deze film tijdens het videotijdperk heel aardig vond.

avatar van StevenMighty
Zeker een heel aardige film, dat was me altijd bijgebleven toen ik hem 20 jaar geleden voor het eerst zag. Eindelijk heb ik hem nu nog eens kunnen terug kijken.

Zodra ze de rocketpack ontdekken en uittesten komen er heel leuke, grappige scenes.
Met de techniek van toen zijn die trouwens best goed uitgevoerd.

Voor de rest een leuke, onschuldige, dikwijls grappige, geslaagde avonturenfilm.

4 sterren

avatar van Brix
Ondergewaardeerde en zeer onderhoudende luchtige avonturenfilm, met de sfeer van de filmserials uit de jaren dertig.
Het is niet moeilijk om de inspiratiebronnen voor The Rocketeer terug te vinden tussen die serials
Dat laatste heeft deze film gemeen met de Indiana Jones films.

De cast past naadloos in het geheel.
Bill Campbell vind ik een prima acteur, die ik graag veel vaker in films gezien zou hebben.
Gelukkig heb ik wel in TV producties van zijn acteerwerk kunnen genieten

Jennifer Connelly zag er nooit beter uit als hier.
Dalton is uitstekend gecast als Nazi sympathisant Neville Sinclair ( lees: "Errol Flynn", want het is een sneer naar diens vermeende banden met dat ongure zootje)

Het rocketpack lijkt regelrecht afkomstig uit een oude serial, en ziet er schitterend uit.
Datzelfde geldt ook voor de prachtige filmposter.

avatar van rcuppen79
Heerlijke avonturenfilm gebaseerd op de Graphic Novel van Dave Stevens.

De film speelt zich af in het begin van de jaren ’40 en ademt ook de sfeer uit van de avonturen serials uit de jaren ’30. Dit is met name te danken aan de uitstekende art-direction, die de film de juiste sfeer meegeeft. Bill Campbell speelt de koene held tegen wil en dank. Het feit dat hij nauwelijks om kan gaan met z’n nieuw verworven heldenstatus en vaak stuntelig overkomt, maakt hem des te geloofwaardiger. Timothy Dalton mag zich heerlijk uitleven in z’n schurkenrol en heeft daar zichtbaar plezier in. Z’n personage is overduidelijk geïnspireerd op grote Hollywood-acteurs als Errol Flynn en Douglas Fairbanks. Jennifer Connelly zorgt voor het nodige vrouwelijke schoon. In één van de bijrollen zien we de ruim 2 meter grote reus Tiny Ron, die onder een zware laag make-up een personage speelt dat overduidelijk is gebaseerd op horroracteur Rondo Hatton, die door de ziekte acromegalie een grotesk gezicht had (en hiermee veel succes had in de horrorwereld).

Een uitstekende film die geen moment verveelt.

avatar van Biosguru
Brix schreef:

Errol Flynn was naar het schijnt geen Nazi. Die was met hele andere dingen bezig. Dingen die niet in een Disney avonturen film voor alle leeftijden passen. Google en huiver.