• 11.452 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Emilio Estevez

Met onder meer: Charlie Sheen, Emilio Estevez en Megan Ward

Gesproken taal: Engels

Plot Rated X

"The true story of the Mitchell Brothers: America's original porn kings."

San Francisco 1969 - pornomakers Artie en Jim Mitchell openen een bioscoop om zo hun eigen films te kunnen maken en tonen. De bioscoop is een onmiddellijk succes en trekt zo de aandacht van de politie, met talloze invallen en arrestaties tot gevolg. Het grote succes van Artie en Jim slaat snel om wanneer de broers toegeven aan de gemakkelijke bereikbaarheid van drugs en sex. Hun relatie wordt verbroken door hebzucht, obsessie en mishandeling tot de zaken uiteindelijk op ontploffen staan...

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Artie Mitchell

Jim Mitchell

Marilyn Chambers

Karen Mitchell

J.R. "Bob" Mitchell

avatar van bisse

bisse

Geinige film die een beetje Boogie Nights na wil bootsen en daar zeker niet in slaagt maar wel heerlijk luchtig vermaak oplevert. Het is erg leuk om de twee broers samen aan het werk te zien (charlie,emilio)

avatar van Justice4All

Justice4All

Ik vind het raar dat dit opnieuw uitgebracht is.

En is binnenkort weer te huur.

avatar van homerjay

homerjay

Door verveling dez maar niet uit gekeken door het ontbreken van een boeiend verfilmd verhaal. Slechte Boogie Nights/Blow kloon vol cliche's. Het enige leuke waren de (sub)titels en de plots van de Mitchell films

avatar van tomahawk1973

tomahawk1973

wat een flauwekul zeg deze film met heel veel moeite afgekeken.Zit totaal niks in.

avatar van Waku

Waku

Goeie film.

De relatie van de broers ziet men langzaam maar zeker bekoelen tot een dramatich dieptepunt en climax.

Hoe succes je ondergang kan worden.

Sterke rollen van beide broertjes Etevez en Sheen.

avatar van Daser

Daser

Aardige film, vooral de ontwikkeling van de personage van Charly Sheen... net zoveel coke als Scarface

avatar van pjutter

pjutter

niet echt een leuke film,

ik vind al die cocaine altijd zo irritant in films, erg overdreven allemaal.

het einde was ook slecht.

zaten wel wat leuke vrouwtjes in

avatar van niethie

niethie

Aardig rise and fall filmpje met een Boogie Nights achtig plotje, Sheen en Estavez speelde prima maar echt bijzonder vond ik het verder niet.

2,5 sterren

avatar van 606

Sterk geacteerd drama filmpje.

Mooi opkomst en een acuut ondergang.

Leuk verhaal dat echt gebeurd is.

3,5 ster

avatar van nachtschade

nachtschade

Erg matig verhaal. Sommige shots wel aardig gefilmd (met name laatste 10 minuten), maar dit kan de film niet uit het dal trekken.

avatar van Fransman

Fransman

Biopic over het tumultieuze leven van de gebroeders Mitchell, Jim en Artie Mitchell, die begin jaren zeventig de uitvinders waren van de zg. 'porno chic', dat wil zeggen porno met een verhaal als een 'gewone' film en deze vertoonden in hun eigen theater in San Francisco. Ze moesten heel wat tegenwerking, vooroordelen en confrontaties met justitie doorstaan om hun films te kunnen vertonen. Maar hun theater zat bomvol en ze produceerden de ene film na de andere. Hun grote doorbraak kwam met de film 'Behind the Green Door' met Marilyn Chambers in de hoofdrol. Ze verdienden er miljoenen mee.

De keerzijde van dit succesverhaal was dat de opvattingen van Jim en Artie over de films die ze wilden maken steeds verder uiteen liepen. De ene flop volgde op de andere. Het overmatige cokegebruik van vooral Artie was een splijtzwam en de ene na de andere relatie liep op de klippen. Als Artie uiteindelijk door de coke gevaarlijk begint te worden voor zijn omgeving ontvouwt zich begin jaren negentig een drama, waarbij Jim Artie neerschiet met het geërfde geweer van hun vader. Een drama dat destijds het publiek in z'n ban hield.

De makers van Rated X hebben er een indrukwekkende film over gemaakt, die je bijna twee uur op het puntje van je stoel houdt. Een film die de gebroeders Mitchell recht doet, mede ook gezien de spelprestaties van de broers Charlie Sheen en Emilio Estevez als Jim en Artie Mitchell, die temidden van alle gekte, theater, emoties en drama voelbaar maken hoe hecht die band tussen de beide broers was en hoe groot het drama was dat zich uiteindelijk voltrok. Er gebeurt ontzettend veel in deze film, die echter nergens topzwaar of rommelig wordt. Drama van de bovenste plank.

avatar van klara

klara

• 20367 stemmen

Levend verfilmd verhaal omtrent de broers Mitchell met groeiende hysterie en waanzin

door het excessieve drugsgebruik met dramatische gevolgen. Een van de beste rollen

van Charlie Sheen die blijkt ook drama aan te kunnen. Ook Estevez doet het prima. De

film deed me een beetje aan The People vs. Larry Flynt denken waarin je wordt

weggeblazen door het fameuze acteerwerk van Woody Harrelson dan als de baas van het

seksblad The Hustler. Rated X is soms wel wat chaotisch maar die desalniettemin vrij

evenwichtig de aandacht vast weet te houden.

avatar van ZAP!

ZAP!

'Boogie Nights' moest ik ook aan denken, die film leverde overduidelijk qua vorm inspiratie voor de aanpak hier. Aanvankelijk valt vooral op hoe low-budget het allemaal is (al is de opening zeker interessant, met vader Bob en hoe die doorheen de film zijn invloed op de twee blijft houden), maar gaandeweg kwamen er sterkere scènes voorbij en is de wisselwerking tussen de broers, gespeeld door broers, een pluspunt - die gladde semi-kale koppen ook, hilarisch. De climax had ik makkelijk als over the top afgedaan, maar het is dus werkelijk (ongeveer) zo gegaan.

Ergens tussen een zes en een zeven, dus laat ik 'm zo staan.