Bedazzled (1967)

Alternatieve titel: Stanley Donen's Bedazzled

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Stanley Donen
met Peter Cook, Dudley Moore en Eleanor Bron

Komische variant van het bekende Faustverhaal van Goethe. Stanley werkt in een restaurant en zijn relatie zit in een sleur. Hij verkoopt zijn ziel aan de duivel om Margaret, een serveerster in hetzelfde restaurant, te bemachtigen. Het lukt, maar zodra het pact met de duivel is ingegaan wordt hij geconfronteerd met de zeven doodzonden.

Dan zal dit t origineel wel zijn?

Dit is inderdaad het origineel, net op de BBC gezien. Minder charmant dan Hurley, minder charismatisch dan Fraser, maar toch zeer vermakelijk!
***

Dit zou de enige versie *mogen* zijn. Aan te raden voor fans van Pythons of andere intelligente (ja, intelligente) britse humor. Alleen is het hier zo subtiel dat je de taal echt wel moet mee hebben om in te zien hoe deze film doorspekt is met grappen en verwijzingen. Geniaal gewoon!

Belachelijke film. De remake is ook belachelijk, maar lang nog niet zo ergerlijk als deze. De acteerprestaties zijn ronduit debiel te noemen, de muziek is wel cool, maar ook dat kan beter, ... Kortom: deze film is het slachtafval van zoveel betere komedies van voordien.

Meneer Bungel
Noem dan eens een paar komedies voor deze, Theatertje? Ben wel benieuwd, namelijk.

avatar van notorious_kim
oh my god, saai, oninteressant, ... Ik heb een groot stuk gemist omdat ik in slaap gevallen ben.
Zit vol slechte clichés en is op geen enkel moment intressant. Daarbij komen dan nog eens afschuwelijke acteerprestaties. Eentje om snel te vergeten (dus na het schrijven van dit berichtje, erase from memory!)

Wie zich tot deze film laat verleiden vanwege de poster met Raquel Welch komt bedrogen uit. Zij heeft niet meer dan een minirolletje in deze saaie satire over een man, die zijn ziel verkoopt aan de duivel en vervolgens te maken krijgt met de zeven doodzonden. Ik ben doorgaans wel een liefhebber van Engelse humor, maar deze film is vooral langdradig en zelden grappig.
De remake uit 2000 schijnt helemaal een ramp te zijn, dus die laat ik maar aan mij voorbijgaan.