Blazen tot Honderd (1998)

Nederland / België

geregisseerd door Peter van Wijk
met Olivier Tuinier, Marie Vinck en Hilde van Mieghem

Blazen tot honderd volgt vier seizoenen lang het rouwproces van de 12-jarige Maurits om de dood van zijn moeder. Zijn intens bedroefde vader, een restaurateur van schilderijen, is niet in staat troost te bieden. Maurits ontkent zijn moeders dood en trekt zich terug in de uiterwaarden van de rivier. Daar ontmoet hij Moniek. Tijdens hun ontdekkingstochten door het weidse landschap verandert hun prille vriendschap in verliefdheid. Maar Maurits' boosheid en verdriet gaan soms over in extreme emoties en dat schrikt Moniek af. Een dode hond doet alle stoppen doorslaan en Moniek wil hem nooit meer zien. Speelfilm van regisseur/scenarist Peter van Wijk is een psychologisch drama gebaseerd op een novelle van Geert van Beek.

Deze film was kortgeleden op de Belgische televisie maar duurde een stuk korter (minder dan 70 minuten) dan in de beschrijving staat vermeld. Misschien is erin geknipt omdat bepaalde scenes (die ik dus ook niet gezien heb) niet geschikt zijn voor uitzending op een tijdstip waarop veel kinderen kijken. Een kinderfilm is het beslist niet; daarvoor zijn de geweldscenes veel te hard. Mijn eigen kinderen (7 en 9 jaar) laat ik er voorlopig in ieder geval niet naar kijken.
De zwakke plek in het scenario is volgens mij de vraag waarom Moniek steeds naar Maurits blijft terugkomen, na alles wat hij haar aandoet. Het wordt mij niet duidelijk wat er zo boeiend aan hem is.
De muziek is van het begin af aan ronduit irritant. Raimond van het Groenewoud heeft prachtige filmmuziek geschreven (bijv. Iedereen Beroemd), maar hier zit hij er volkomen naast. Ook de beeldkwaliteit laat in veel gevallen veel te wensen over.
In de uitgezonden vorm, waar duidelijke lacunes in zitten, kom ik niet verder dan 1*, en ik vraag me af of de volledige versie (als die inderdaad afwijkt van de uitgezonden versie) zo veel beter is...

Kessels, ik weet niet of je de film helemaal begrepen hebt, want er zijn ongelooflijk veel aanwijzingen dat Moniek niet eens bestaat, maar een illusie is die hij schept. Symbolisch zwaar geladen film, ideaal om kinderen te informeren over het rouwproces, maar uiteraard ook voor volwassenen erg genietbaar.

weer een leuke film. ik ga zeker kijken.

avatar van BlueJudaskiss
Heb de film heeeeel lang geleden gezien, maar ik vond 'm echt superslecht! Als ie nog eens op tv komt wel kijken, maar voorlopig: 1*.

avatar van Hilarious
Ik heb deze film al heel veel bekeken op Ketnet, vroeger vond ik hem wel wat raar want ik snapte sommige dingen niet echt. Maar ik vond hem wel redelijk indrukwekend. Zeker hoe Maurits soms deed. Ik vond het eerder een speciale film. Een film die je niet echt vergeet want ik herinner me nog heel veel. Maar als ik nu lees dat Moniek misschien niet eens bestaat, maar een illusie is die hij schept begrijp ik het wel al wat beter. Als ik er nu eens over nadenk zou het wel goed kunnen. Maar vroeger is dat nooit bij me opgekomen.

avatar van (R)filmmaker007
vreemde film ik zag hem vroeger vaak op ketnet en ik snapte hem niet echt , met dat meisje, ik vond het heel raar niet echt iets voor kindjes denk ik..maar nu vind hem wel goed..