• 8.563.754 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Alex Benno en Louis Saalborn

Met onder meer: Esther de Boer-van Rijk, Jan Van Ees en Willem van der Veer

IMDb beoordeling: 7,0 (42)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 21 december 1934

Plot Op Hoop van Zegen

De reder Bos, een uitbuiterstype, laat het zee onwaardige schip 'Op hoop van zegen' toch uitvaren. Aarzelend, maar door armoede gedwongen volgen de vissers dit bevel. Onder hen zijn ook Geert en Barend, de twee laatste zonen van de vissersweduwe Kniertje. Voor hen allen wordt het schip een doodskist. Naar het gelijknamige toneelspel van Herman Heijermans.

imageimage

avatar van robertus65

robertus65

Deze film kon mij geen moment boeien, waarschijnlijk door de ouderdom, het slechte geluid, te veel toneelachtig of slechte special effects. Het meeste wat mij opviel, was dat ze vroeger zeiden waarschauwt i.p.v. waarschuwt, dat zegt dus al genoeg.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Mooie film met nog mooiere buitenscènes. Interessant beeld van het Nederland van vroeger met geweldig acteerspel.

robertus65 schreef:

Ja, als mensen in een film andere klinkers voor een woord gebruiken is het al snel gedaan

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Sfeervolle,vroege Nederlandse geluidsfilm met goed acteerwerk.

Esther de Boer van Rijk speelde de rol van Kniertje al eerder in de stomme filmversie van 1918.

Ze speelde de rol van Kniertje zo'n 1200 keer op het toneel.

Ook de dochter van Esther de Boer van Rijk (Sophie de Vries de Boer) speelt in deze film mee:ze speelt de echtgenote van de gehate reder Bos.

Sophie zou later op tragische wijze omkomen in de gaskamers van concentratiekamp Auschwitz.

Ook haar man Hartog de Vries,haar zoon Martijn (hij speelde als kind in Nederlandse stomme films),schoondochter en kleinkinderen kwamen om in de gaskamers.

Alleen haar dochter,die al voor de oorlog naar Israel was geeimgreerd,overleefde de oorlog.

Ook acteur Coen Hissink,die hier de rol van de boekhouder,Kaps,speelt kwam om in een concentratiekamp tijdens de 2e wereldoorlog.

Frits van Dongen werd later onder de naam Philip Dorn een succesvolle filmacteur in Hollywood.