• 8.228.427 stemmen

Extension du Domaine de la Lutte (1999)

Drama | 120 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Whatever

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Philippe Harel

Met onder meer: Philippe Harel, José Garcia en Cécile Reigher

IMDb beoordeling: 7,0 (771)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Extension du Domaine de la Lutte

Een man van middelbare leeftijd maakt zich meer en meer zorgen over het feit dat hij nog steeds alleenstaand is. Hoe langer hij hierover nadenkt, hoe meer hij zijn leven als zinloos ervaart. Voor zijn werk moet hij op zakenreis om de invoering van een computersysteem te begeleiden, en hij besluit om samen met een eveneens alleenstaande collega de kerstdagen aldaar door te brengen. In zijn verwoede pogingen toch een levenspartner te vinden, struint hij allerlei nachtclubs af, maar de aanwezige vrouwen dansen veel liever met een jongere man.

Notre héros

Queto Yurlunyur

Begint sterk, maar ontspoort halverwege. 2,5 *

avatar van mdj

mdj

Geïnspireerd op het boek Elementaire deeltjes van Michel Houllebecq. De film vond ik beter te pruimen dan het boek maar het is dan ook geen letterlijke verfilming en de obsessie met seks zoals een van de broers in het boek die heeft (in de film zijn er al geen twee broers), is hier niet zo plat behandeld als in het boek.

Vooral die onverschillige hoofdpersoon werkt af en toe op de lachspieren al is de film tevens behoorlijk deprimerend. Opvallend is dat er veelvuldig Schopenhauer geciteerd wordt en het een tamelijk filosofisch getinte film is die het vooral van de tekst moet hebben. Vond ik wel gedurfd. Het einde komt wel als een verrassing, maar wel aardig gevonden. Het einde zoals in het boek lijkt me dan ook niet te doen omdat het daar om een soort utopisch toekomstvisioen gaat, een theoretische verhandeling die me niet uit te beelden lijkt.

avatar van gotti

gotti

Bij tijd en wijle een verschrikkelijk deprimerend filmpje. Door de regisseur (die tevens de hoofdrol vertolkt) wordt een perfect sfeertje gecreëerd, zodat je jezelf echt gaat meeleven en je jezelf ook echt eenzaam voelt, tijdens het kijken van deze film. Helaas gaat het doen en denken van 'de held' na een tijdje over in een soort van quasi-intellectueel geneuzel en wordt het teveel van hetzelfde. Desalniettemin toch wel goed. 3,5*

avatar van knufje

knufje

mdj schreef:

De film is niet geinspireerd op het boek "Particules élémentaires" (Elementaire deeltjes) van Michel Houllebecq maar een verfilming van zijn debuutroman "Extension du domaine de la lutte" (De wereld als markt en strijd).

avatar van mdj

mdj

knufje schreef:

Verrek ja, je hebt gelijk, wat stom! In mijn tv-gids stond erbij vermeld dat het gebaseerd was op Elementaire deeltjes en omdat dat het enige werk van Houllebecq is dat ik ken, heb ik dat aangenomen en viel het me niet op dat het de verfilming is van een ander werk. Wel dat de film dan wel heel losjes met dit boek te maken had al lijkt de strekking me een beetje hetzelfde. Maar nu ik opzoek waar De wereld als markt en strijd om gaat, zie ik dat het inderdaad daar de verfilming van is. Jeminee, bedankt voor de info! Heb nu zeker de indruk trouwens dat ik niet nog een ander werk van M.H. hoef te proberen ....

avatar van 93.9

93.9

Volgens de uitgever van deze film is dit COMEDIE!

Schiet mij maar lek.

Buiten dit gegeven ook als drama een twijfelachtige film!

2 en halve ster.

avatar van Intruder

Intruder

Naar deze film ga ik eens op zoek, het boek waarop hij gebaseerd is vind ik in elk geval heel erg sterk (als Houellebecq-fan).

avatar van otherfool

otherfool

gotti schreef:

Dat somt het inderdaad wel zo'n beetje op. Zelden zo'n triestige film gezien. 3 sterretjes van mij.

avatar van otherfool

otherfool

93.9 schreef:

Volgens de uitgever van deze film is dit COMEDIE!

Schiet mij maar lek.

Dat is inderdaad ongelooflijk...

avatar van OethSnamel

OethSnamel

inderdaad grappige film, beetje zwarte humor.

knap geacteerd en heel droog..

5 sterren krijgt ie van mij

avatar van Jean Rene

Jean Rene

Niet een film om vrolijk van te worden en zeker geen komedie. Eerlijk gezegd een van de meest deprimerende films die ik ooit heb gezien. De eerste helft vind ik heel goed. Het laatste gedeelte is een beetje over the top.

4 sterren

avatar van FlorisV

FlorisV

Prima film, die me meer dan gemiddeld geraakt heeft. Duidelijk in twee delen te onderscheiden, het eerste doorspekt met gortdroge, zwarte humor (ik kon er veel om lachen maar de details, rake obversvaties en herkenbaarheden moeten je raken) het tweede melancholisch triest. Bij het tweede deel ontspoort het inderdaad enigszins en worden de karakters teveel een vehikel voor het etaleren van Houellebecqs ideeen en te weinig mensen van vlees en bloed. Typisch aan Houellebecq lijkt de twijfel bij het zoeken naar een geschikt medium. Als film voegt dit wel degelijk iets toe door bepaald menselijk gedrag pijnlijk duidelijk te vertonen maar het kan even goed niet zonder vele voice overs.

Overigens vond ik het geen quasi-intellectueel geneuzel het gaat echt ergens over. Maar niet iedereen herkent de waarheid van de boodschappen erin. Dat komt denk ik omdat het aangenamer is te denken dat je economische en sexuele successen aan jezelf te danken zijn, dan te denken dat er voor de losers in deze film niet veel meer in het leven zit omdat hun lot vast lijkt te liggen.

Voor sommigen is de film veel en veels te confronterend. Want dit (en ook zoals door de protagonist in het gesticht in zijn nabije omgeving wordt geconstateerd) zijn gewoon normale mensen die minder geluk hebben in het leven en ofwel alsmaar blijven proberen zonder gewijzigd resultaat, ofwel opgeven. Ze doen niet werkelijk ontzettend veel fout, anders dan te veel roken, twijfelen en foute kleren aantrekken. Het is juist de kracht van de film dat er toch liefde voor de personen in zit, ondanks dat het primair toch een ideeenfilm is.

avatar van FlorisV

FlorisV

Er zitten trouwens stukjes porno doorheen dat was niet echt nodig maar ja sex is een belangrijk thema in de film. Die pornobioscoop vond ik trouwens nergens op slaan ik dacht dat in de jaren 80 de laatste overgebleven porno"cinema's" al op waren gedoekt? En het "oersaaie" feestje van een collega in het begin met striptease waar zo lauwtjes op gereageerd wordt...ik denk dat dat M.H. in choqueer modus is, de onverschilligheid van de moderne mens laten zien.

avatar van wibro

wibro

Wat is het toppunt van zelfkwelling?

Dat is in een herfstdip een verfilming van een boek van Houellebecq bekijken en in dit geval dus "Extension du Domaine de la Lutte". En toch is het vanuit die gemoedstoestand misschien wel het beste moment om je aan deze film te wagen. In een vrolijke bui hou je het denk ik snel voor gezien, want oh wat was dit depri. Die scène op de dansvloer bij voorbeeld waar Tisserand - een collega van "Notre Hero" - een jonge vrouw aan de haak probeerde te slaan was bijna niet om aan te zien. De frustratie van Tisserand kon niet beter in beeld gebracht worden. Soms had ik de behoefte mijn hoofd van het scherm af te wenden bij het zien van zoveel onbeholpenheid.

Neen, "Extension..." is geen film om vrolijk van te worden, net zoals die andere boekverfilming van Houellebecq "Les Particules Élémentaires" die ik nog triester vond trouwens en bovendien een stuk minder geslaagd.