Les Arbitres (2009)

België
Documentaire

geregisseerd door Delphine Lehericey, Yves Hinant en Eric Cardot
met Howard Webb, Roberto Rosetti en Peter Fröjdfeldt

Hoe kunnen een paar cruciale minuten in een voetbalwedstrijd het leven van een hele familie veranderen? Hoe voelen de "men in black" zich als ze worden aangevallen of uitgescholden door supporters? Deze documentaire ontsluiert de levens van enkele professionele voetbalscheidsrechters tijdens het E.K. van 2008. Onder hen de Engelse scheidsrechter Howard Webb, die een ongelooflijke controverse uitlokte, toen hij vlak voor het einde van de wedstrijd tussen Oostenrijk en Polen een penalty aan Oostenrijk gaf, en de Italiaan Roberto Rosetti, die de finale floot.

avatar van narva77
Deze docu zou vanavond op CANVAS komen, maar i.v.m. de staking bij de VRT komt hij nu op ÉÉN om 21.44 uur volgens teletekst!

Thx

avatar van LOTR-lover
Qua techniek misschien niet de beste docu maar wel een heel goed inzicht gegeven in het wel en wee van de scheidsrechters op een groot toernooi. Komt toch ontzettend veel bij kijken. Respect voor die mannen daar. Leuk om te zien deze documentaire.

avatar van Koekebakker
Niet in alles geslaagd, maar wel een prachtig kijkje achter de schermen van de topscheidsrechters tijdens Euro2008. Vooral de onderlinge communicatie tijdens de wedstrijden, de evaluaties achteraf en het contact tussen de scheidsrechters onderling zijn fascinerend.

Biedt een helder inzicht in de enorme druk waaronder de scheidsrechters moeten presteren. Zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen die wel eens scheidsrechters beledigt.

Helemaal eens!. Met name het onderlinge contact tijdens de wedstrijd was erg bijzonder om te zien.. toch heel anders dan ik het me voorstelde.

Verder eigenlijk een heel voor de hand liggend idee deze docu, een menselijk gezicht geven aan figuren die het nota bene als hun taak hebben om 'onmenselijk' en arbitrair over te komen.
Vreemd dat nooit iemand daar eerder op gekomen is.

Grappig ook die Vink die zn Italiaanse collega zit te dollen tijdens NL-Italie, haha

avatar van ILDIB
Waanzinng mooi beeld in het leven van de scheidsen. Totaal ander beeld (in het veld dan) dan dat ik van ze had. Wel opvallend, de mega stress waarmee ze door het leven gaan.

avatar van Knisper
Die Busacca is me er ook eentje zeg. Vooral als die vierde official over die regenbui begint. En Karagounis komt ook vaker meerdere keren terug.

avatar van booyo
Wel aardig! Leuk om te zien hoe interactief de scheidsrechter met zijn grensrechters en 4e official is, bijna non-stop aan het overleggen met elkaar. De shots op het veld waren dan ook erg gaaf om te zien, de rest wist me echter niet geheel te boeien..

avatar van Noodless
Aardige documentaire die de scheidsrechters toch op een andere manier laten zien. Ook mooi in beeld gebracht hoe dat nu juist allemaal werkt, bv. de samenwerking van de 4 scheidsrechters.
En dan die matchbesprekingen van hogere hand...arme scheidsrechters !

avatar van Knisper
Erg leuke inkijk, die als documentaire misschien niet spectaculair in elkaar is gezet, maar met een enorm boeiend onderwerp. Wat vooral naar voren komt is wat zo'n chaos zo'n wedstrijd is. Nou verschilt dat per scheidsrechter, maar bij Rosetti wordt er constant in zijn oor getetterd. Daarnaast zijn de beoordelingen van o.a. Uilenberg en de omgangsvormen tussen de scheidsrechters zelf erg interessant.

Inderdaad een must-see voor iedereen die weleens iets over een scheidsrechter roept (en dan vooral op dit niveau). Die scheidsrechters zijn niet partijdig; ze hebben gewoon een baan die praktisch nauwelijks perfect uitvoerbaar is. Ik zal nu toch met andere ogen kijken hoe Howard Webb zondag de WK-finale gaat leiden en toch ook zeker met meer begrip voor zijn situatie.

neo (crew)
Eindelijk een documentaire over een onderbelicht onderwerp in de wereld van het voetbal. Het is boeiend om te zien hoe de scheidsrechter & co hun werk doen tijdens een wereldkampioenschap. Je krijgt een goed beeld van het hele gebeuren: de afvallers, de bedreigingen, de druk. De momenten in actie zijn een waar genot. Als het een documentaire ala Zidane, un Portrait du XXIe Siècle was geworden was de waardering nog een stuk omhoog geschoten. Want wie wil er nu niet gewoon 90 minuten zien wat er allemaal gebeurt in één wedstrijd? Maar daar zal de Fifa, gezien de fouten die soms gemaakt worden, waarschijnlijk nooit mee instemmen.

avatar van Vinokourov
Toffe kijk in het scheidsrechtersgebeuren. De communicatie tijdens de wedstrijd is leuk om te volgen en maakt het scheidsrechtersvak menselijk. Ook zij schelden bij irritatie en juichen bij goede beslissingen. Helaas biedt deze docu geen diepgaande interviews met de refs bijvoorbeeld na een wedstrijd. Ik ben wel benieuwd hoe zij omgaan met de kritiek en het maken van lastige beslissingen, die achteraf fout kunnen zijn. Tegen het einde wordt het jammer genoeg veel van hetzelfde. Niet een briljante docu, wel een boeiende.

Trouwens! Ook leuk om Jaap Uilenberg te zien Wat een bobo is dat, maar goed .

avatar van ILDIB
Met terugwerkende kracht zie je dat webb wederom dezelfde fouten maakt nu als in 2008

avatar van Vinokourov
ILDIB schreef:

Klopt. Eist de hoofdrol voor zichzelf op. Moet ie niet doen, want daar zijn scheidsrechters niet voor.

Interessant. Een goede, uitgebreide en informatieve documentaire.

Zoals in meerdere beroepen het geval is, is dit vak een wereld op zich: het gevormde team van de scheidsrechters en grensrechters, de omgeving eromheen, het internationale karakter van het beroep, de contacten met spelers en officials, analyse van eigen werken en van beelden van de wedstrijd, overige meetings. Aardig veelomvattend.

De spanning voor de wedstrijd, het alerte en geconcentreerde werken en de gezamenlijke vreugde na een goed gefloten wedstrijd is mooi om te zien. Zo ook de familieleden, die gespannen meekijken naar de wedstrijd op tv en ook iets van hun eigen belevingen vertellen.

Mij viel ook stress op, naast het zichtbare plezier in het vak. Agressie en bedreiging lijkt mij vreselijk.
Tot slot zingt men gezamenlijk het lied: “You’ll never walk alone”, schitterend

Hele mooi documentaire. Een gaaf kijkje in weer eens een ander deel van de voetbalwereld waar je normaal niet veel van te zien krijgt. Dat het dan ook nog tijdens zo'n groot toernooi is, maakt het alleen nog maar interessanter. Mede vanwege het onderwerp krijgt deze documentaire van mij 4 sterren.

avatar van helleke
Ik denk dat Howard Webb toch ook maar met een bang hartje vertrekt naar het EK in Polen en Oekraïne?
Want hij kreeg in 2008 al doodsbedreigingen van de Poolse supporters, nadat hij in hun eerste wedstrijd van het EK, Oostenrijk in de laatste minuten een penalty toekende.

En nu het EK in Polen is, zullen ze hem zeker warm onthalen

avatar van narva77
Zit Howard Webb überhaupt bij de geselecteerde scheids eigenlijk? Dan hoop ik voor hem dat ze 2008 zijn vergeten in Polen...

Interessante documentaire, al weet je natuurlijk niet wat je niet ziet. De grote voetbalbazen zullen er genoeg uit hebben laten halen. Desondanks wel een blikverruimer. De interactie tussen de scheidsrechter en zijn assistenten had ik voorheen nog nooit op deze manier gezien.

De vreugde bij die familieleden vind ik een beetje doorslaan. Ze kijken niet eens naar de eigenlijke wedstrijd, maar steeds naar de scheidsrechter. Moet doodsaai zijn.