ad

Geregisseerd door: Rainer Werner Fassbinder

Met onder meer: Margit Carstensen, Karlheinz Böhm en Barbara Valentin

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Martha

Martha, een alleenstaande vrouw, is samen met haar vader op vakantie als hij sterft aan een hartaanval. Terug thuis gaat ze voor haar ondankbare moeder zorgen die haar als een "lelijke oude vrijster" ziet en haar continu beledigt. Uiteindelijk accepteert ze een huwelijksaanbod van Helmut, een man die haar respectloos en gewelddadig behandelt. Naïef als ze is denkt Martha nog dat hij wel zal veranderen maar als ze een oude collega van hem ontmoet, Kaiser, vertelt deze haar dat Helmut een echte sadist is. Als ze Kaiser nogmaals ontmoet is Martha ervan overtuigd dat Helmut haar gevolgd is en haar zal vermoorden.

imageimageimage

avatar van liger

liger

Fassbinder-programma in het Filmmuseum van 3 november t/m 28 december! vele klassiekers opnieuw in de bioscoop

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Martha begon hoe ik een Fassbinder liever niet zie; groots opgezet en primair gericht op het vertellen van een breed verhaal. Dit zag ik al eerder helemaal fout gaan bij Die Ehe der Maria Braun bijvoorbeeld. Fassbinder is imo het best wanneer hij zich bezighoudt met rauw menselijk drama.

Vanaf het moment dat Martha trouwt met Helmut slaat de film compleet om naar een naar psychologisch drama die mij positief verrastte. Zo had ik Fassbinder nog niet eerder gezien.

De psychologische, sadistische en machtsbeluste spelletjes van Helmut (geweldige rol van Bohm) zijn een schot in de roos en dat in combinatie met de aandoenlijke naiviteit van Martha geeft de film een naar sfeertje mee en mag voor mijn part de film deels geclassificeerd worden als een thriller in de stijl van Hitchcock.

Visueel verder niet altijd even mooi maar de sterke rollen en het goede scenario zorgen ervoor dat ik deze een kleine 4* geef.

avatar van rubenn

rubenn

Barokke terreur met watercementfactoren en Orlando Lassus.

How can you not love this.

avatar van 93.9

93.9

Erg goede film.

Fassbinder trekt het breed hier, heel goed gedaan!

Thematiek deed 'm een klein beetje denken aan 'Bitter Moon' van Polanski.

gauke

Een zwart satirisch, psychologisch en melodramatisch portret van een vrij egoïstische vrouw (door haar vader onderdrukt), die aan de ene kant vrij agressief reageerde en tegelijkertijd leed, verdroeg en slikte en haar controlerende, dominante sadistisch masochistische echtgenoot. In de eerste plaats duurde de film te lang en verder was het eerste halfuur een wirwar van verschillende thematieken. Mede daardoor boeide ie me wat minder, maar vooral het camerawerk was ijzersterk.

N.B. Slecht een kleine rol voor El Hedi ben Salem deze keer.

avatar van Movsin

Movsin

Wie houdt van wat absurde personages, een eerder zwoel tot licht erotisch sfeertje, onnatuurlijke dialogen en vreemde tot vragen oproepende situaties (de man in de hotelkamer) moet bij de eigenzinnige, tegendraadse cinema van Fassbinder zijn, zeker in het eerste deel van deze "Martha". Hou van deze regisseur omdat het element "verrassing" in zijn films voortdurend aanwezig is. Je bent altijd nieuwsgierig naar de volgende scene en weet dat het heel onverwacht kan zijn.

"Martha" is evenwel een film over psychische onderdrukking binnen het huwelijk. Martha is het slachtoffer van de sadistische neigingen van haar echtgenoot. Sommige noemen de film een melodrama. Wat het einde van de film betreft kan ik daarin komen, maar daarvoor ligt het accent toch op de perversiteit waarmee met Martha wordt "gespeeld".

Goede enscenering, puik vast camerawerk, geen ellenlange scenes en uitstekend acteerwerk, van zowel Margit Carstensen, abonnee bij Fassbinder, als Karlheinz Böhm als de rest van de cast.