Johan Cruijff - En un Momento Dado (2004)
Genre: Documentaire / Biografie
Speelduur: 90 minuten
Oorsprong:
Spanje / Nederland
Geregisseerd door: Ramón Gieling
Met onder meer: Johan Cruijff
IMDb beoordeling:
7,1 (829)
Gesproken taal: Catalaans, Nederlands en Spaans
Releasedatum: 19 februari 2004
On Demand:
Bekijk via YouTube
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Johan Cruijff - En un Momento Dado
In 1974 kwam Cruijff, op een gegeven moment, in Barcelona aan. "Moest deze schriele kettingroker onze club na jarenlange kommer en kwel weer kampioen maken?" aldus een van de geïnterviewden. "Het lukte, maar Cruijff deed meer. Hij gaf de Catalanen hun trots terug na de onderdrukking tijdens de dictatuur van Franco." Ramón Gieling laat vele Catalanen aan het woord. Van de taxichauffeur, de kok, de flamencogitarist die Cruijffs sierlijke acties van muziek voorziet, tot de hartchirurg die Cruijff opereerde na een hartinfarct. Gieling schetst de unieke voetballer die Cruijff was en toont de gekke eigenheid van de leider door de woorden van zijn bewonderaars. Zij hebben Cruijff geanalyseerd, imiteren zijn bewegingen en beargumenteren hun bewondering, zoals de alleenstaande secretaresse die nooit een man heeft kunnen vinden die in de buurt kwam van de eigenzinnigheid, sierlijkheid en 'leukheid' van Johan Cruijff.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
atropine
-
- 501 berichten
- 277 stemmen
Als je de persoon, de voetballer en de trainer Cruyff beter wil leren kennen dan raad ik deze 4 delige serie aan: Cruijff | NPO Doc - npodoc.nl
Deze door velen onbegrepen man, met een hoge voetbalintelligentie en sterk ontwikkelde intuïtie wilde dat het team speelde op zijn manier. Een andere manier was ondenkbaar. Hij is daar in geslaagd, in Amsterdam en Barcelona, als voetballer en trainer, maar hij stuitte ook steeds weer op tegenstand vanuit besturen. Een tragische held, die zoals helden betaamt geheel zijn eigen weg ging.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
met een hoge voetbalintelligentie .
haha.
Beweren dat er "voetbalintelligentie" bestaat is net zoiets als beweren dat er hamburgerbakintelligentie bestaat, of dat er fietsbandoppompintelligentie bestaat.
Cruijff had rare uitspraken, en die kwamen bij sommigen heel goed aan omdat ze raar waren. Maar even erover nadenken, en je prikt ze stuk voor stuk door. Cruijff was een showman.
atropine
-
- 501 berichten
- 277 stemmen
haha.
Beweren dat er "voetbalintelligentie" bestaat is net zoiets als beweren dat er hamburgerbakintelligentie bestaat, of dat er fietsbandoppompintelligentie bestaat.
Cruijff had rare uitspraken, en die kwamen bij sommigen heel goed aan omdat ze raar waren. Maar even erover nadenken, en je prikt ze stuk voor stuk door. Cruijff was een showman.
Als je Cruijff alleen maar kent vanwege zijn 'rare' uitspraken, kan ik me voorstellen dat je verder niets weet over zijn uitzonderlijke bijdrage aan de voetbalsport.
Als voetballer was Cruijff het gezicht en de leider van het totaalvoetbal. (bij Ajax onder Michels ontwikkeld)een revolutionaire speelwijze: elke speler kon verdedigen, aanvallen of posities wisselen, zolang de teamstructuur behouden bleef. Hierdoor werd het spel dynamischer, creatiever en intelligenter.
Als trainer was Cruijff de grondlegger van modern positiespel. Hij paste het Totaalvoetbal-principe toe en legde de basis voor wat later bekend werd als tiki taka
Na zijn trainersloopbaan bleef hij invloedrijk als adviseur. Hij hervormde de jeugdopleiding van Ajax en de clubcultuur, wat de basis vormde voor latere successen.
Zijn filosofie is nog steeds de hoeksteen van de Barcelona, Zonder Cruijff zou de moderne Barça-identiteit (aanvallend, technisch, met eigen jeugd) er waarschijnlijk niet zijn geweest.
Het moderne voetbal, met hoog druk zetten, positiespel en vloeiende bewegingen vindt de oorsprong bij Cruijff (en Michels).
Cruijff veranderde het voetbal van een fysiek en positioneel spel naar een intelligent, creatief en collectief geheel.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Als je Cruijff alleen maar kent vanwege zijn 'rare' uitspraken, kan ik me voorstellen dat je verder niets weet over zijn uitzonderlijke bijdrage aan de voetbalsport.
Als voetballer was Cruijff het gezicht en de leider van het totaalvoetbal. (bij Ajax onder Michels ontwikkeld)een revolutionaire speelwijze: elke speler kon verdedigen, aanvallen of posities wisselen, zolang de teamstructuur behouden bleef. Hierdoor werd het spel dynamischer, creatiever en intelligenter.
Als trainer was Cruijff de grondlegger van modern positiespel. Hij paste het Totaalvoetbal-principe toe en legde de basis voor wat later bekend werd als tiki taka
Na zijn trainersloopbaan bleef hij invloedrijk als adviseur. Hij hervormde de jeugdopleiding van Ajax en de clubcultuur, wat de basis vormde voor latere successen.
Zijn filosofie is nog steeds de hoeksteen van de Barcelona, Zonder Cruijff zou de moderne Barça-identiteit (aanvallend, technisch, met eigen jeugd) er waarschijnlijk niet zijn geweest.
Het moderne voetbal, met hoog druk zetten, positiespel en vloeiende bewegingen vindt de oorsprong bij Cruijff (en Michels).
Cruijff veranderde het voetbal van een fysiek en positioneel spel naar een intelligent, creatief en collectief geheel.
Het zal allemaal best waar zijn, of ook weer niet. Dit soort heiligenverering heb ik gewoon niet zoveel mee. Het zijn allemaal beweringen, meer niet.
atropine
-
- 501 berichten
- 277 stemmen
Het zal allemaal best waar zijn, of ook weer niet. Dit soort heiligenverering heb ik gewoon niet zoveel mee. Het zijn allemaal beweringen, meer niet.
Het zijn gewoon historische feiten, meer niet.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Jaja, vooral niet de feiten, nee, het zijn de *historische* feiten.
Gewoon populaire bla-praat, meer is het niet. Cruijff moet en zal heilig zijn. Nou, het zal wel. Een *historische* heiligheid, een *legendarische* voetballer.
Maar vooral een blabla-verkoper.
mjk87 (moderator films)
-
- 14820 berichten
- 4654 stemmen
haha.
Beweren dat er "voetbalintelligentie" bestaat is net zoiets als beweren dat er hamburgerbakintelligentie bestaat, of dat er fietsbandoppompintelligentie bestaat.
Zulke intelligentie bestaat wel degelijk en die zit niet in iemands uitspraken zoals jij lijkt te denken. Wel in een stukje handelingssnelheid (meer, hoe snel voer je uit wat je in je hersens bedenkt) maar vooral in inzicht in het hele spel. Lezen hoe een wedstrijd loopt, waar je je moet positioneren, hoe het hele positiespel loopt, weten wanneer je moet beginnen met rennen et cetera. Zulke intelligentie kom je in veel sporten tegen, ook bijvoorbeeld tennis of wielrennen.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Zulke intelligentie bestaat wel degelijk en die zit niet in iemands uitspraken zoals jij lijkt te denken. Wel in een stukje handelingssnelheid (meer, hoe snel voer je uit wat je in je hersens bedenkt) maar vooral in inzicht in het hele spel. Lezen hoe een wedstrijd loopt, waar je je moet positioneren, hoe het hele positiespel loopt, weten wanneer je moet beginnen met rennen et cetera. Zulke intelligentie kom je in veel sporten tegen, ook bijvoorbeeld tennis of wielrennen.
Ekmichel
-
- 53 berichten
- 2738 stemmen
haha.
Beweren dat er "voetbalintelligentie" bestaat is net zoiets als beweren dat er hamburgerbakintelligentie bestaat, of dat er fietsbandoppompintelligentie bestaat.
Cruijff had rare uitspraken, en die kwamen bij sommigen heel goed aan omdat ze raar waren. Maar even erover nadenken, en je prikt ze stuk voor stuk door. Cruijff was een showman.
Als het razendsnel doorzien van die chaos volgens jou geen intelligentie is maar een kunstje, wat is dan in jouw ogen het verschil tussen een simpele handeling en strategisch inzicht? Of is alles wat je kunt oefenen per definitie hersenloos?
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Als het razendsnel doorzien van die chaos volgens jou geen intelligentie is maar een kunstje, wat is dan in jouw ogen het verschil tussen een simpele handeling en strategisch inzicht? Of is alles wat je kunt oefenen per definitie hersenloos?
Zeker niet alles dat je kunt oefenen is per definitie hersenloos, maar ik ga ook niet doen of alles dat je kunt oefenen een specifieke intelligentie vereist.
Een voetbal is net zo dood als een stuk gehakt rund. En om een perfecte hamburger te bakken moet je ook een zekere mate van inzicht, techniek, timing en gevoel aan de dag brengen.
Ekmichel
-
- 53 berichten
- 2738 stemmen
Zeker niet alles dat je kunt oefenen is per definitie hersenloos, maar ik ga ook niet doen of alles dat je kunt oefenen een specifieke intelligentie vereist.
Een voetbal is net zo dood als een stuk gehakt rund. En om een perfecte hamburger te bakken moet je ook een zekere mate van inzicht, techniek, timing en gevoel aan de dag brengen.
Voetbal is die vaardigheid inzetten terwijl 11 man je plan actief dwarsbomen in een chaos die elke seconde verandert. Als je dat razendsnelle inzicht geen intelligentie vindt, verwar je een lopende band met een brein.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Je negeert mijn belangrijkste punt
Waarschijnlijk omdat ik het niet belangrijk vind.
Ekmichel
-
- 53 berichten
- 2738 stemmen
Je ziet het verschil tussen een passieve hamburger en een actieve tegenstander natuurlijk ook wel, maar je hebt gewoon geen zin om toe te geven dat je vergelijking nergens op sloeg.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Klopt. Het is heel makkelijk. Als je het niet belangrijk vindt, dan negeer je het snel.
Ik heb mijn mening gegeven, je mag het er mee eens zijn, je mag het er mee oneens zijn, maar ga me geen dingen opdringen die belangrijk zouden moeten zijn. Accepteer dan gewoon dat ik een domme sukkel ben die niets van voetbal snapt. Mij best hoor.
Ekmichel
-
- 53 berichten
- 2738 stemmen
Klopt. Het is heel makkelijk. Als je het niet belangrijk vindt, dan negeer je het snel.
Ik heb mijn mening gegeven, je mag het er mee eens zijn, je mag het er mee oneens zijn, maar ga me geen dingen opdringen die belangrijk zouden moeten zijn. Accepteer dan gewoon dat ik een domme sukkel ben die niets van voetbal snapt. Mij best hoor.
Als je er geen zin meer in hebt is dat prima, maar doen alsof ik je iets opdring is een beetje een flauwe reactie.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Als je er geen zin meer in hebt is dat prima, maar doen alsof ik je iets opdring is een beetje een flauwe reactie.
En de grote veranderingen in het voetbal blijken ook echt nergens uit. Buiten de Cruijff-aanbidders is er werkelijk niets dat daar op wijst. Echt gewoon niets. Voetbal is gewoon langzaam ontwikkelt.
blurp194
-
- 5755 berichten
- 4353 stemmen
Kan een modje alsjeblieft de laatste twintig of zo berichten verwijderen?
Ik beschouw de hele discussie hier als beledigend aan de herinnering aan Cruijff. Maar erger nog, het gaat gewoon nergens over, en al helemaal niet over de film, en dat is waar deze deze site over zou moeten gaan.
Ekmichel
-
- 53 berichten
- 2738 stemmen
En de grote veranderingen in het voetbal blijken ook echt nergens uit. Buiten de Cruijff-aanbidders is er werkelijk niets dat daar op wijst. Echt gewoon niets. Voetbal is gewoon langzaam ontwikkelt.
Voor Cruijff was de keeper een man op een lijn en nu is het de elfde veldspeler. Voor Cruijff was ruimte toeval, terwijl het nu een wiskundig model is waar de hele wereldtop op traint. Dat jij die revolutie niet ziet of wilt zien betekent niet dat hij er niet is.
Basto
-
- 12447 berichten
- 7543 stemmen
Tuurlijk bestaat er voetbal intelligentie. Dat gaat over het gevoel van ruimte, beweging en je positie tov anderen.n
Die intelligentie helpt natuurlijk ook bij andere sporten. Was rugby het populairst geweest dan had het rugby intelligentie geheten. Dus het is niet iets dat enkel voor voetbal geldt. Het heet gewoon zo.
En iedereen met een beetje verstand van voetbal ziet dat. Het voetbal is ook vele malen complexers dan schaak, met oneindig veel mogelijkheden. Het vereist een bijzondere (voetbal) intelligentie om de beste oplossing (volgende zet) te zien. Je krijgt nauwelijks bedenktijd en de tegenstander valt je aan. Dat vraagt om snel denken en oplossingen zien (intelligentie).
Nogmaals dit princiepe geldt voor meer teamsporten.
Basto
-
- 12447 berichten
- 7543 stemmen
Voor Cruijff was de keeper een man op een lijn en nu is het de elfde veldspeler. Voor Cruijff was ruimte toeval, terwijl het nu een wiskundig model is waar de hele wereldtop op traint. Dat jij die revolutie niet ziet of wilt zien betekent niet dat hij er niet is.
Wat een kul. Ajax ging in vijf jaar van een modale eredivisie club naar de beste van de wereld onder leiding van de visie op het spelletje van Cruijff. Dat is razendsnel want er werd niemend voor veel geldt gekocht. Gewoon de aanpak verandert.
atropine
-
- 501 berichten
- 277 stemmen
Wat een kul. Ajax ging in vijf jaar van een modale eredivisie club naar de beste van de wereld onder leiding van de visie op het spelletje van Cruijff. Dat is razendsnel want er werd niemend voor veel geldt gekocht. Gewoon de aanpak verandert.
Ik probeer de samenhang van jouw reactie op die van Ekmichiel te doorgronden, maar kan die niet vinden. Kan het zijn dat de accent agu's op 'voor' ontbreken waardoor er verwarring ontstaat?
Basto
-
- 12447 berichten
- 7543 stemmen
Ik probeer de samenhang van jouw reactie op die van Ekmichiel te doorgronden, maar kan die niet vinden. Kan het zijn dat de accent agu's op 'voor' ontbreken waardoor er verwarring ontstaat?
Gaat idd iets mis met quoten. Ik reageerde op deze post van Graafmachine. En ben alles behalve Ajax fan
En de grote veranderingen in het voetbal blijken ook echt nergens uit. Buiten de Cruijff-aanbidders is er werkelijk niets dat daar op wijst. Echt gewoon niets. Voetbal is gewoon langzaam ontwikkelt.
SergioMalick
-
- 1284 berichten
- 1961 stemmen
Schitterende voetballer. Persoonlijk al een tijdje afgehaakt van de sport door het ontbreken van effectieve speeltijd. Het is doodzonde dat de klok door blijft tikken wanneer er in feite niks op het veld gebeurt. Doet me goed om wat beelden van vroeger te zien, want het blijft een prachtig spelletje, zeker als Cruyff het beoefent.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Wat een kul. Ajax ging in vijf jaar van een modale eredivisie club naar de beste van de wereld onder leiding van de visie op het spelletje van Cruijff.
Feyenoord ook, en die hadden geen Cruijff.
atropine
-
- 501 berichten
- 277 stemmen
Als je de successen van Feyenoord afzet tegenover die van Ajax, begin jaren 70, dan steekt Ajax er met kop en schouders boven uit. Feyenoord speelde tweede viool, zowel nationaal als internationaal. Sla de statistieken er maar op na. In die tijd was Ajax het beste van de wereld.
Graaf Machine
-
- 10132 berichten
- 1533 stemmen
Als je de successen van Feyenoord afzet tegenover die van Ajax, begin jaren 70, dan steekt Ajax er met kop en schouders boven uit. Feyenoord speelde tweede viool, zowel nationaal als internationaal. Sla de statistieken er maar op na. In die tijd was Ajax het beste van de wereld.
Basto
-
- 12447 berichten
- 7543 stemmen
Dat is waar. En als je de biografie van Van Hanegem mag geloven komen de helft van Cruijffs inzichten bij hem vandaan. Maar Van Hanegem heeft ook een enorme voetbalintelligentie.:)
Basto
-
- 12447 berichten
- 7543 stemmen
Als je de successen van Feyenoord afzet tegenover die van Ajax, begin jaren 70, dan steekt Ajax er met kop en schouders boven uit. Feyenoord speelde tweede viool, zowel nationaal als internationaal. Sla de statistieken er maar op na. In die tijd was Ajax het beste van de wereld.
De eerste is altijd de moeilijkste. De tweede viool was toch echt voor Ajax…
atropine
-
- 501 berichten
- 277 stemmen
Feyenoord won als eerste de Europacup en de intercontinentale in 1970. Ajax won de Europacup drie keer op rij 1971, 1972 en 1973 en een keer de intercontinentale.
Ajax heeft dus duidelijk beter gepresteerd.
I rest my case.
Het laatste nieuws

Netflix zet in op live-tv en bundels om abonnees langer vast te houden

'Blind Sherlock'-acteur Bart Kelchtermans (30) vervult zijn dromen voorafgaand aan risicovolle operatie

Tom Cruise onherkenbaar in absurde trailer 'Digger' met indrukwekkende cast

Binnenkort op Netflix: bizarre docu 'Teenage Wasteland' krijgt perfecte score op Rotten Tomatoes
Bekijk ook

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.047 reacties

De Nieuwe Wildernis
Documentaire, 2013
165 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
