Les Inconnus dans la Maison (1942)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Henri Decoin
met Jules Raimu, Julliette Faber en Jacques Baumer

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren.

FisherKing
Naar de novelle van Georges Simenon en bewerkt door Henri-Georges Clouzot.

Uitstekende film naar een roman van Georges Simenon en gedraaid tijdens de oorlogsjaren (1942), goed opgebouwd, spannend en met een verrassend en gevat eindplooi in de rechtzaal door hoofdacteur Raimu en waarbij de bourgeoisie het hard te verduren krijgt.
Absoluut interessante film die trouwens 2 remakes kreeg : "Stranger in the House" uit 1967 met James Mason in the hoofdrol en "L'Inconnu dans la Maison" uit 1992 met Jean-Paul Belmondo.