Der Zerbrochene Krug (1937)

Alternatieve titel: The Broken Jug

1 stem

Duitsland

geregisseerd door Gustav Ucicky
met Emil Jannings, Lina Carstens en Angela Salloker

Adam is een eeuwig dronken rechter in een klein Hollands dorpje. Als hij op een avond per ongeluk dronken in het vertrek van Eve Rull belandt, wordt hij betrapt door haar minnaar. In het gevecht dat ontstaat verliest hij zijn rechterspruik en breekt hij een antieke kruik. Hij opent de rechtbank de andere dag zonder pruik, maar slaagt erin te verbergen wat er die nacht gebeurt is. Dan stormt Eve's moeder de rechtszaal in. Ze eist dat Adam de identiteit van de onbekende indringer achterhaalt die haar kostbare kruik gebroken heeft.