Knock on Wood (1954)

geregisseerd door Melvin Frank en Norman Panama
met Danny Kaye, Mai Zetterling en Torin Thatcher

Jerry Morgan is een neurotische Amerikaanse buikspreker die een tour maakt door Europa. Hij wordt bijna krankzinnig, wanneer hij de woorden die uit zijn pop komen niet kan controleren. Op aanraden van zijn manager bezoekt hij de mooie psychiater Ilse Nordstrom. Onderweg haalt hij nog even één van zijn poppen op bij een raparateur, maar wat hij niet weet is dat de blauwdruk van een geheim wapen in de pop verstopt zit. Vanaf dat moment raakt Jerry tot over zijn oren verzeild in intrige en spionageperikelen.

Dick2008
Leuke film die ik geen tweede keer hoef te zien. Alleen de scene met Russische ballet meerdere keren gezien. Echt lachen. Hiervoor 4.0.

Kaye de allesdoener.

Kunner zou ik zo niet zeggen, want niet alles is even leuk, maar Kaye heeft wel genoeg basiskunde dat hij een brede range van humor en entertainment aankan. Het zorgt ervoor dat zijn films zelden coherent zijn, anderzijds zit er wel genoeg variatie in.

De eindescene, de sterrendialoog en het Ierse lied waren wat mij betreft geslaagde scenes, de genreparodie, de politievlucht (inclusief rode wagen) en het dansintermezzo een stuk minder. Het is redelijk tekenend voor de films van Kaye, die vlotjes leuke met minder geslaagde scenes afwisselen.

Gelukkig zit er genoeg tempo in de film en is Kaye zelf wel een redelijk aangename verschijning. Altijd lieve, aandoenlijke rolletjes en het is dan ook geen mysterie waarom ze vroeger hele films rondom hem bouwden. Of van die films nog veel waardevols overschiet is een ander verhaal natuurlijk.

Maar voor een keertje niet héél vervelend om te kijken, mede dankzij de extreme luchtigheid en een vlot tempo.