La Tulipe Noire (1964)

Frankrijk / Italië / Spanje
Actie / Avontuur

geregisseerd door Christian-Jaque
met Alain Delon, Adolfo Marsillach en Virna Lisi

In 1789, tijdens de revolutie, houdt de bandiet "de Zwarte Tulp" de omgeving van het stadje Roussillon in angst. De armen respecteren hem, en zien hem als een soort Robin Hood, maar de rijken, en vooral Markies de Vigogne zien hem liever dood dan levend!

avatar van thunderball
Leuke scherm- EN schelmfilm, met Delon als de titelheld in een dubbelrol.
Vond deze in mijn jeugd echt geweldig, hoewel toen ik hem in mijn tienertijd terug zag hem wat minder vond, vanwege de ietswat kinderlijke sfeer en over the top acteren van sommige bijrolacteurs.
Des al niet te min: een leuke avonturenfilm, met aanstekelijke hoofdtune en zeer bekoorlijke Verna Lisi.

Toch wel een acht, ofwel 4 sterren waard.

16 november 2010

00:50 - 02:40
ARD

avatar van thunderball
Kijk dat is info waar ik wat aan heb.
Ik heb een Poolse dvd vorig jaar gekocht zonder begrijpelijke ondertiteling en mijn Frans is niet al te best.

Mijn Duits is perfect en ik kijk al 40 jaar films op de Duitser en ben ook gewend aan de Duitse audio , wat me totaal niet stoort,
En onze oosterburen zenden veel, heel veel klassiekers uit

avatar van thunderball
De Duitse dvd die hiervan is verschenen heeft de optie van de originele Franse audio met Duitse ondertiteling!

Alain Delon, in die tijd samen met Belmondo, de absolute publiekslieveling van de Franse cinema, is tot twee maal toe de ster in deze, plezierig opgevatte avonturenfilm, met als achtergrond de nakende Franse revolutie.
Goed en vlot gemaakt met de klassieke ingrediênten zoals de nodige vechtpartijen, meestal komisch uitgewerkt, en een goede portie romantiek.
Tussendoor wordt de aristocratie aardig op de korrel genomen.

kijk dat zijn nu zo films die in onze belgen land niet te vinden is je kunt ze wel eens bekijken maar kopen neen ik vind dat ze wat meer mogen doen zoals ik reeds eender heb gezegd oude films waarom steeds nieuwe we hebben een zeer goed en goedkope denk ik die bijna overal in gans belgie te vinden is ze hebben er veel dingen en de muziek en de dvd's zijn er het goedkoopst van alle dvd winkels in belgie en online soms betaal je maar 3 of 4 euro voor een film vraag je af waar vind je dat anders? mediamarkt. jammer dat ze niet meer classics films verkopen ik zou er steeds weer gaan kopen.ik heb de film en sommige andere op VHS band maar de kwaliteit is niet zo goed om hem over te nemen. frans zonder ondertitels ik heb er in de tijd van de videorecorder genoeg opgenomen VHS banden waar van de films niet vind in belgie. die film deed mij denken aan de tv serie van vroeger dik turpin maar dat is een beetje anders net als vele helden staat die er ook weer voor actie komedie met een rol van delon waar in hij zich zelf speelt als tweeling in de rol van de zwarte tulp een soort Robin hood die steelt van de rijke in de tijd van de witte pruiken tijden het gevecht met de politie hooft la mouche word onze held gewond aan het gezicht. een teken dat men steeds weet wie de zwarte tulp is. omdat men hem steeds herkent aan de schram op zijn gezicht is het nu bijna onmogelijk om de zwarte tulp te zijn daarom schakelt hij zijn tweeling's broer in die hem vervangt als de zwarte tulp. later komt mouche weer eens in aanraking met de zwarte tulp en omdat hij dacht de zwarte tulp te herkennen aan de schram op zijn gezicht die hij hem heeft gegeven is hij verbaast dat die geen teken vertoont aan zijn gezicht van een schram.

delon in een dubbele rol als de als de zwarte bandiet een soort van Robin hood die steelt van de rijken 1789 voor de revolutie leefde een de zwarte tulp het gewone volk zied in hem een rechter maar de politiehoofd la mouche de fly zit al lang achter hem aan maar kan hem niet te pakken krijgen ook de rijken vinden hem maar niets net als de markies de vioge die hem liever dood zied dan levend. tijdens een van zijn overvallen word hij in de val gelokt en komt het tot een confrontatie tussen le tulipe noir en het hoofd van de politie la mouche. tijdens hun gevecht raakt la mouche zijn degen in het gezicht van de zwarte tulp.nu hij hem gemerkt heeft met die schram op zijn gezicht zal hij steeds weten dat hij de zwarte tulp is. nu kan de zwarte tulp niet meer verder zonder dat men hem zal herkennen. daarom neem zijn tweeling's broer zijn taak over.maar niet zonder gevolgen. goede film met humor en actie tijdens de jaren van de witte pruiken. houw je van films gelijk zorro en andere avonturen films dan is die zeker een mooie film en toch een dikke aanrader. ik heb hem in de originele versie ooit opgenomen op mijn vhs maar de kwaliteit is niet zo goed. daarom ga ik hem kopen als ik hem vind en niet te duur is