Street Scene (1931)

geregisseerd door King Vidor
met David Landau, Estelle Taylor en Russell Hopton

Film gebaseerd op Elmer Rice's Pulitzer Prize-winnende toneelstuk over de levens en liefdes van de mensen uit de West Side Manhattan Street. Centraal staan de Maurants. Dochter Rose wil vooruit in het leven en wil daarom de buurt verlaten. Sam Kaplan is de begrijpende buurman. De rest van de buurt houden zich voornamelijk met roddelen bezig. Het gesprek van de dag bij hen is de vermeende affaire tussen mevrouw Maurant and Steve Sankey. Meneer Maurant vermoedt ondertussen ook dat er iets gaande is en probeert hen te betrappen. Op een ochtend besluit hij net te doen alsof hij naar Connecticut moet voor zijn werk en wacht totdat hij Sankey zijn huis binnen ziet gaan. Onmiddellijk gaat hij ook naar binnen. Vervolgens hoort de buurt een hoop gegil, een vechtpartij en pistoolschoten.

In mijn jeugdjaren —het pré-televisietijdperk!— brachten de mensen de warme zomeravonden op straat door, hun dagelijkse beslommeringen en die van de buurvrouw onder de loep nemend. Blijkbaar deden ze dat in Amerika ook, want over zo’n avond (en aansluitende morgen) gaat deze film.
Onder leiding van de lokale roddeltruus (een mooie rol van Beulah Bondi) laten de bewoners van een appartement in een New Yorkse immigrantenwijk begin jaren '30 hun licht schijnen op hun eigen leven en dat van de buren. Links en rechts gloort er te midden van de achterklap en het grijze bestaan een sprankje romantiek. Uiteindelijk leidt dat tot de dramatische climax van deze pittige film, die ondanks zijn vergevorderde leeftijd nog steeds boeit.