To the Devil a Daughter (1976)

Alternatieve titels: Child of Satan | To the Devil... a Daughter

Verenigd Koninkrijk / West-Duitsland
Horror / Mystery

geregisseerd door Peter Sykes
met Christopher Lee, Nastassja Kinski en Richard Widmark

De geëxcommuniceerde priester Michael richt een satanische sekte op die er aan de buitenkant echter katholiek uitziet. Michael overtuigt Henry Beddows om bezit te krijgen over de ziel van diens dochter Catherine, zodat ze op haar achttiende verjaardag de vertegenwoordigster van de duivel op aarde kan worden. Maar wanneer die dag nadert, zoekt Henry hulp bij de Amerikaanse schrijver over occulte zaken John Verney in de hoop Catherine zowel fysiek als spiritueel te redden.

avatar van Mac Hammer Fan
Werd in onze contreien halfweg de jaren zeventig uitgebracht met de alternatieve titel "Een Meisje voor Satan".
Pictures & Photos from To the Devil a Daughter (1976) - IMDb
Het origineel script bleek niet verfilmbaar en moest aangepast worden.
Father Michael, een geëxcommuniceerde priester, gaat zijn heil zoeken aan de andere zijde van de religieuze barrière en loopt met het plan rond een zorgvuldig geselecteerd jong meisje het leven te laten schenken aan een mensgeworden Antikrist. Peter Sykes heeft zijn verhaal bloedernstig ingeblikt en maakt er een erg morbiede occulte griezelfilm van, die in zijn geheel voldoende angstsfeer bevat om de liefhebbers van het genre het nodige kippenvel te bezorgen.

avatar van Alittleromance
de eerste rol van Natassia Kinsky.

avatar van Mac Hammer Fan
Voor de liefhebbers: thans in de Benelux verkrijgbaar met Nederlandse ondertitels in deze box set: "The Hammer Collection".
De vier films zijn: "Dr. Jeckyll and Sister Hyde", "To the Devil... a Daughter", "Blood from the Mummy's Tomb" en " Demons of the Mind".

avatar van TinkerTex
Christopher Lee speelt een satanische pater die door middel van een luguber offeringsritueel de duivel wil laten incarneren of zoiets. De precieze bedoeling achter zijn rituelen blijft me onduidelijk en je wordt als kijker lang in het ongewisse gelaten. Dat vond ik wel aangenaam, omdat het de spanning ten goede deed. To the Devil a Daughter is zo'n film die me van begin tot eind boeide, maar waar dat nu precies aan lag is moeilijk uit te leggen. De film bevat zo'n bizar sfeertje die het geslaagd maakte.

avatar van vampyrmaiden
hele goede satanaanbidders film

avatar van Richard_Voorhees
Op de één of andere manier komt de gruwel van het verhaal niet helemaal goed op me over. Toch lijkt de film dik in orde. Vooral Christopher Lee is weer te zien in een sterke rol.

avatar van Perry Meer
mwahh uit de tijd van satanskinderen ala Rosemary baby
was het in de jaren zeventig vast wat tijdens die hype maar nu....
ach, uit nostalgie kijkt het wel aardig maar op spanning kan je lang wachten
en horror is er al helemaal niet, wel fraai beelden uit England van vervlogen jaren

2, sterretjes

avatar van Mochizuki Rokuro
Een wat a-typische Hammer-film - misschien niet vreemd zo ver in de Jaren 70. De film ademt meer de sfeer van de Duits-Italiaanse genrebroeders. Meer religieuze gore ook. Dat is zeker geen diskwalificatie, want de charmante horror maakt hier meer plaats voor een cynische thriller die best wel onderhoudend blijkt. Christopher Lee is weer eens van de partij en doet het uitstekend ook al heeft hij een zeer ééndimensionaal 'uitgewerkt' karakter. Widmark is verrassend als de 'jager'. De enige die een beetje uit de toon valt is Kinski, die als verlamd - of is het gehypnotiseerd ? - zich door de film beweegt.

Ook opvallend is de aanwezigheid van Honor Blackman, voormalig Bond-girl in Goldfinger met de welluidende naam Pussy Galore. Ik wil niet seksistisch overkomen, maar ik heb haar niet direct voor de geest, maar ze zal daar toch verleidelijk geweest zijn. Hier is ze ineens al stijfjes en misschien had ze beter een BH gedragen voor de filmopnames (zie o.a. deze still).

Alittleromance schreef:
de eerste rol van Natassia Kinsky.

Naast dat dit niet klopt (dat was Wenders' Falsche Bewegung) heet ze uiteraard Nastassja Kinski.

avatar van Dogie_Hogan
De DVD (R2-UK) uit 2007 is 88 minuten, er is in geknipt?

Meneer Bungel
Dat weet ik niet.

Mooie poster, althans de optische illusie. Heeft Kinski trouwens zo'n klein rolletje dat ze niet bij de drie acteurs op MM hoort (ze staat immers wel groot op de poster)?

Meneer Bungel schreef:
Dat weet ik niet.
Zit ik net over te lezen op internet. In 1976 was ze 15 1/2 jaar, en voor de film release in de VS is daar 1959 van gemaakt. Zo ver ik begrepen heb heeft Nastassja de meeste screentime.

Runtime US 95 min (NTSC), UK 91 min. (4% PAL speed-up, maar .DVD 88 min. (hoogstwaarschijnlijk is dit er uitgeknipt).

- Amerikaanse presentatie voor de pers.

- Trailer

PS
Is US poster, de Britse is veel saaier.

Meneer Bungel
Wat betreft die cut: zouden Kinski's naaktscènes er niet uitgesneden kunnen zijn?

Meneer Bungel schreef:
In de reacties hier en op Amazon-UK niets over de naaktscene gelezen, vermoed daarom van wel.
Op sommige internet foto's van die scene loopt teller mee en staat er 1:27, 1:28, etc. De laatste zou omgerekend 88 minuten zijn, en de R-UK DVD's zijn max. 88 minuten...
Was bij Play toch aan het bestellen, deze film maar meebesteld. Review met update zsm.

edit
De Franse poster is ook niet onaardig.
Op deze Ebay-veiling wordt daar € 95 voor gevraagd.

avatar van Mochizuki Rokuro
Kinski heeft inderdaad veel screentime, maar Widmark het meeste denk ik. Volgorde van acteurs kwam overeen met de titelrol van de film.

avatar van beavis
de BBFC heeft er volgens hun website niet in gesneden, maar dan kan er nog steeds al een voor-gesneden versie bij hen aangeboden zijn...

Title « British Board of Film Classification - bbfc.co.uk

avatar van knusse stoel
Dit is een film die leuk is om eens te zien, daarna ben je hem weer snel als 'geroutineerd' filmkijker vergeten. Niet goed en niet slecht.

avatar van RuudC
De laatste oude Hammer horrorfilm. Helaas ben ik er niet echt van onder de indruk. Er wordt namelijk nauwelijks enige spanning neergezet en heel lang vraag ik me af wat er nu eigenlijk gaande is. Het is duidelijk dat er een kring van satanisten actief is, maar er wordt vrij weinig prijsgegeven. het is dan ook vrij teleurstellend dat er uiteindelijk weinig gebeurt en dat voelt op zich al niet des Hammers aan. Wat de film nog enigszins de moeite waard maakt zijn de rollen van Christopher Lee (RIP) en Denholm Elliot. Twee fantastische acteurs die de rest volledig doen vergeten. Beide heren zorgen voor de enige leuke momenten, al zijn die helaas spaarzaam. Wel heeft To The Devil A Daughter een paar leuke naaktscenes en zowaar een fragment van overtuigende gore, maar dat redt dit saaie vehikel niet. Een jammerlijke stille dood van Hammer in de jaren zeventig.

avatar van joolstein
De voorlaatste film voordat Hammer House of Horror voor twee decennia zal verdwijnen. Voor de film zijn niet de eerste de best acteurs ingeschakeld; nee we zien huisacteur Christopher Lee, Hollywoodveteraan Richard Widmark(met Amerikaanse tongval) en ook Denholm Elliott was van de partij. Verder zien we de toen nog vrij onbekende nieuwkomer (2e rol) Nastassja Kinski. De film past goed tussen de thema's occultisme en duivels-aanbidding van horrorfilms uit de jaren 70. Helaas vertoont de film ook wat slordigheden; zo is het begin van de film nogal warrig, mede omdat gebeurtenissen zich afwisselend afspelen in Duitsland en in Engeland. Ziet het er allemaal wel een beetje goedkoop uit en sommige scenes tonen wel heel duidelijk overeenkomsten met The Exorcist (1973) De mooiste scene is als Nastassja Kinski op bed lig terwijl er een oerlelijk, bloederig monster omhoog kruipt. Een redelijk knappe thriller met wat occulte horrorelementen die toch wel goed is voor wat fijn tijdverdrijf.

avatar van goongumpa
Tweede Hammerfilm naar het werk van occulte thrillerauteur Dennis Wheatley, na de kleine klassieker 'The Devil Rides Out'. Weer met Christopher Lee, dit maal als satanistische priester - een rol die hij uiteraard met verve speelt. Nastassja Kinski speelde op haar 14de een zeer gewaagde rol, als gebrainwashte non. De film is wel boeiend en sfeervol, maar maakt uiteindelijk toch eerder weinig indruk. Goede filler, fijn voor de fans van Hammer & occulte horror, maar niets wereldschokkends.