ad

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Australië

Geregisseerd door: Craig Lahiff

Met onder meer: Robert Carlyle, Charles Dance en Kerry Fox

IMDb beoordeling: 6,7 (694)

Over Black and White

"One man's conviction divided a nation"

Film over een jonge Australische inheemse, Maximum Stuart, die werd veroordeeld voor moord op een 9-jarig meisje. Het bewijsmateriaal was op z'n zachtst gezegd twijfelachtig. Onder meer Rupert Murdoch maakte zich sterk voor een herziening van de zaak.

David O'Sullivan

Old Max Stuart

Father Tom Dixon

Justice Abbott

keyser sose

Een mooi verhaal maar nog niet gezien lijkt me wel een mooie film dus ff huren ofzo

avatar van demimoorefan

demimoorefan

gisteravond gekeken

en zeker de moeite waard

mooi en ontroerend verhaal

wie past in het genre van de film (a time to kill van Sandra Bullock)

gewoon echt de moeite waard om te kijken

3.5

avatar van spettertje

spettertje

een hele goeie film

alles draait maar om 1 ding

het onrecht dat sommige mensen wordt aangedaan en waar kosten nog moeite voor gespaart worden

een film die je blijft boeien terwijl er niet zo bar veel gebeurd

een hele goeie film

alles draait maar om 1 ding

een film die je blijft boeien terwijl er niet zo bar veel gebeurd

van mij dus een 4*

volgens mij hebben wij gisteravond dezelfde films gekeken

ook hier sta jij gelijk onder mij

avatar van spettertje

spettertje

??????? hahahahahaha

avatar van scscs

scscs

Wat mij betreft een van de slechtste films die ik ooit heb gezien. Het verhaal is aardig maar het is heel slecht uitgewerkt. Zeer voorspelbaar, slecht geacteerd en slecht gefilmd.

Als ik jullie was zou ik toch een andere film gaan kijken...

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Zeer interessant verhaal, echter nogal erg afstandelijk gefilmd waarbij tevens diverse zaken zoals de onrust in de maatschappij en de politiek helaas heel matig verbeeld wordt en soms alleen verteld wordt waardoor het verhaal veel te weinig emotie en dynamiek krijgt. De muziek daarentegen is erg apart en gepast en dragend. De moeite waard m.n. omdat het echt gebeurd is, maar blijft helaas te weinig hangen door de afstandelijkheid.

avatar van AFC Ajax1

AFC Ajax1

Ik vind het een goed onderwerp waar ze het over hebben, de zwarten die vroeger werden achtergesteld!!

Aleen is idd de uitwerking niet al te best, gedurende de film begint het steeds meer te vervelen

tog 2,5

avatar van RRT

RRT

Nou verveelde mij geen moment, en was ook niet echt voorspelbaar. Waargebeurd verhaal, wat zeker de moeite van een verfilming waard is, en deze verfilming ervan was dat ook.

avatar van Schiedammer

Schiedammer

Niet goed en niet slecht maar kan ik er niet van maken.

Verhaallijn was leuk om te kijken maar hebben we wel vaker gezien in een ander jasje. Naar mijn idee ging alles iets te snel in het verhaal en is het allemaal niet zo goed uitgediept. Aan de andere kant als men wel alles had uitgediept en het tempo iets lager had gelegd dan was de film ongetwijfeld saai geworden.

Het acteerwerk was goed genoeg voor deze film en er zaten geen uitschieters bij. Ik vond de personages allemaal een beetje saai. maar je kan ook niet echt een held verwachten in zo'n soort film.

De dvd-uitgave van de film was ven een redelijke kwaliteit. Het beeld scoort een voldoende maar het geluid was niet echt spetterend. Laat ik het zo zeggen ik heb de film op een 5.1 spoor bekeken maar dat had ook net zo goed op 2.0 gekund. Maar ook dat was te verwachten bij zo'n soort film.

Voor mij is de 3* waard omdat ik mij niet verveeld had maar alles had wel een tandje beter gekund. Ik vond het een typische tv-film.

avatar van De Klauw

De Klauw

Geen topwerk, maar het verhaal was best vermakelijk. Goed vond ik dat de filmmakers geen standpunt innemen. Tot halverwege de film ben je er zeker van dat die Aboriginal onschuldig was. Maar halverwege begin je daaraan te twijfelen als de andere versie getoond wordt.

De acteerprestaties waren inderdaad niet al te best en het einde werd veel te snel afgerateld. Ook had ik niet gevoel in de jaren '50 te zijn.

Dus een 3.

avatar van jadolino

jadolino

Zeker de moeite waard om te zien, maar wat al eerder hieronder word geschreven, het eind van de film word te snel afgerateld.Wat meer uitwerking en kracht aan het eind had niet misstaan.

avatar van Guzziking

Guzziking

Naar waarheid verfilmd verhaal over de moord op een meisje eind jaren 50, en de vermeende moordenaar, een aboriginal.

Vooroordelen en discriminatie vieren hoogtij in de rechtszaal...

Mooie en boeiende verfilming.

Tarkus

Prachtige film is dit.

Prima rechtbankdrama met een sublieme Robert Carlyle.

Waar gebeurd verhaal ook en daarom alweer zo verbijsterend, soms vraag je je af hoe het mogelijk is dat verhalen als deze ooit hebben kunnen gebeuren.

Een van de redenen dat ik zo van het medium film hou is dat daarmee verhalen als deze openbaar kunnen worden gemaakt en dingen aan de kaak kunnen worden gesteld.

En al wordt er dan niet veel recht mee behaald toch is het zo dat er wordt over nagedacht en er gevolg aan wordt gegeven dat zulke dingen niet meer worden herhaald.

Hoewel dit dus een tragisch voorval is heb ik toch van deze film en vooral van de vertolking van Carlyle, genoten.

Ook deze prent kan ik warm aanbevelen!!

gauke

Ik las in een recensie dat Australië in de vijftiger jaren, op het gebied van klasse en ras, Engelser was dan de Engelsen. Het solide, cynische rechtbankdrama met buitengewoon racistische elementen is op waarheid gebaseerd. Het David en Goliath gehalte (de kleine man tegen het rechtssysteem) is wel wat teveel van het goede.

avatar van Boenga

Boenga

• 2020 berichten

De marginale underdog tegen 'de beschaving', zoals Guzziking schrijft, zonder franjes en vrij droog in beeld gezet. Maar bij een verhaal als dit, is het dan ook het thema dat de film maakt en draagt, en zijn die franjes overbodig. De tijdsgeest wordt op een heel goeie manier in de kijker gezet, zowel visueel als door de manier waarop het onderwerp wordt overgebracht.

Meer dan degelijk.