Raspoutine (2011)

Frankrijk / Rusland

geregisseerd door Josée Dayan
met Gérard Depardieu, Fanny Ardant en Vladimir Mashkov

De komst van Raspoetin, een vreemde genezer, aan het hof van Sint-Petersburg veroorzaakt de nodige onrust. De zonderling is nauwelijks geletterd, leidt een losbandig leven en heeft een slechte invloed op de tsaar en zijn familie. Een groep Russische edelmannen, die de monarchie wil bewaren, zijn van plan om Raspoetin te vermoorden...

avatar van Humphrey
In "Raspoutine" heb je niet het gevoel dat de historie zich afspeelt in het oude Rusland van de tsaar. Komt het doordat ik de film in de Franse versie zag ? In ieder geval is dit laatste erg storend en helaas voor een monument als Gérard Depardieu, vind ik zijn rol uit de toon vallen. Zoals de hele film overigens. 2,5*.

ARTE (Rasputin - Hellseher der Zarin, woensdag 23 januari, 1:25 uur)

avatar van Darbie
Prima film. En ik vond deze historie er zeer overtuigd Russisch uitzien.

Aan diegenen die overwegen deze film te gaan bekijken, kan ik aleeen maar zeggen: "laat je door het lage stemgemiddelde niet van de wijs brengen".

avatar van dielemandirk
hopelijk blijft Depardieu Frans, want deze film trekt totaal op niets! Sorry maar hij kan veel beter, is alsof hij deze film maar gemaakt heeft om de Russische president hem een paspoort te geven... ik zou me schamen!

avatar van Darbie
Gelukkig is Gérard Depardieu iemand die zich niet zo snel schaamt.

Al de oudere acteurs willen (nog wat bijverdienen ) zo ook Gerard Depardieu, en verdomd hij weet het toch maar weer mooi klaar te spelen. Zelfs in "Life of Pi" staat zijn naam in het groot, al heeft hij daarin maar een klein rolletje. En wat de film betreft? gewoon grandioos gebracht, het is meer een historische film.De intro van de moord op de Tsarenfamilie deed mij schokkend overkomen, maar dit is wel zo gegaan. van mij 4 sterren

De intro was inderdaad heftig, maar daarmee is alles eigenlijk wel gezegd. Depardieu lijkt niet eens op Raspoetin, die zachjtjes gezegd ietsjes dunner was. En in deze film horen ze inderdaad gewoon Russisch te spreken, geen Frans, ook al is dat de taal van de adel.

Deze film is zo niet boeiend dat ik midden in de film in slaap viel, nou gebeurd dat wel vaker maar meestal toch echt niet overdag.

avatar van parcivalis
De film heeft iets terloops, nergens spreekt ook maar een beetje passie voor het onderwerp. Alsof ze er niet echt zin in hadden. 'Raspoutine' was een levende legende maar de film wil hem nergens goed neerzetten of hem karakter te geven. Op een bedscene en wat dronkenmanspraat na niets over de omstreden kanten van de heer Raspoetin (duistere zaken/verkrachting van een non) Niets over de vraag of hij een charlatan was, zijn vermeende 'gave' wordt voor zoete koek aangenomen. Raspoetin blijft een flat character. Niet in de laatste plaats door voor zijn rol Gerard Depardieu te casten. Het lijkt me de crime voor elke acteur: zo groot worden, zoveel karakter hebben dat hij ieder rol/personage overstijgt. Je zit dus de hele film naar een twijfelachtige Gerard Depardieu te kijken die maar wat lijkt te doen. De film lijkt me meer dan genoeg budget te hebben gehad maar de uitwerking is armoedig tot en met Raspoetins einde. Alsof je naar een soap zit te kijken.

avatar van duffs
soms zakt te film wat in door de enorme langdradigheid af en toe maar door het goede acteer werk van oa gerard departiue wist ik me er nog aardig doorheen te slaan 6 je

Prima vertolking van Depardieu als Raspoutine.
Of het verhaal helemaal naar waarheid is daar heb ik een beetje m'n twijfels over, maar het is niet de eerste film die ik zie over dit personage en sommige dingen keren toch altijd weer terug en zijn dan wel waar gebeurd vermoed ik.
De film begint alvast met een waar gebeurd feit, daar bestaat geen twijfel over, een scène die wel een grote indruk nalaat.
Maar aan u om dat zelf te ontdekken.
Verder wil ik nog kwijt dat de prent wel mooi is gemaakt met oog voor kostuums en decors, die allemaal pracht en praal vertonen zoals dat was aan het hof van de Russische Tsaren.
Toch wel eens de moeite van het bekijken waard deze film.

avatar van 93.9
Prima film met gewoon goede rol van Depardieu.