Youling Renjian (2001)

Hongkong
Horror / Mystery

geregisseerd door Ann Hui
met Eason Chan, Qi Shu en Sam Lee

Peter (Eason Chan) ontmoet de aantrekkelijke June (Shu Qi) in een bar. Ze krijgen een vriendschap met elkaar en Peter merkt dat June anders wordt. Op een avond vertelt June dat ze geesten kan zien, vanaf dat moment verandert het leven van Peter drastisch. Peter begint rare dingen te zien in zijn dromen, onder andere mensen die bezeten raken, één van die mensen is zijn vader. Dit begint werkelijkheid te worden.

Deze film ga ik kijken!

Eigenaardig filmpje.

Staat dan wel horror bij, maar al ter serieus is het allemaal niet. Redelijk luchtig, beetje romantiek erbij, wat Chinees gehorror en een klein streepje drama. De mix is leuk maar mist soms wel wat focus.

Visueel bij momenten erg knap, hoewel de kleurtjes soms wat te donker zijn. Ook de soundtrack heeft wel wat. Hui houdt er een duidelijk eigen stijltje op na wat de film toch wat extras geeft. Mooie mix van typische HK elementen aangevuld met iets eigens.

Acteerwerk is ook redelijk, klein maar grappige cameo van Anthony Wong ook, verder niet echt opvallend maar daarvoor is het dan ook allemaal iets te luchtig.

Gaat soms alle kanten op, wie een typische horror film verwacht zal ook écht van een koude kermis thuiskomen, maar als op zichzelf staande film een leuk en aangenaam tussendoortje.

Hoop nog eens een echt goede film van Hui te zien, maar teleurstellen heeft ze ook zeker nog niet gedaan.