Piao Liang Ma Ma (2000)

Alternatieve titel: Breaking the Silence

China

geregisseerd door Zhou Sun
met Li Gong, Xin Gao en Jing-ming Shi

Nadat Sun Liying van haar man is gescheiden moet ze haar zoontje Zheng Da in haar eentje onderhouden. Zheng Da is slechthorend en dreigt daardoor niet toegelaten te worden op de basisschool. Wanneer zijn gehoorapparaat op een dag vernield wordt door z'n klasgenootjes moet Sun Liying een baan als boekenverkoopster erbijnemen om dit apparaat te kunnen vervangen. Wanneer haar (illegale) boekenkraam echter door de politie in beslag wordt genomen, wordt ze genoodzaakt iets nieuws te verzinnen om aan geld te komen. Gelukkig kan Zheng Da's leraar uitkomst bieden.

Het intense en onthutsende verhaal van een alleenstaande moeder, die er in het hedendaagse Shanghai alles voor over heeft om haar slechthorende zoontje een normale schoolopleiding te geven, maar steeds weer te kampen krijgt met tegenspoed. Schitterende film van regisseur Zhou Sun, die te midden van troosteloze settings een fenomenale Gong Li en Gao Xin als haar zoontje naar grote hoogte stuwt.