Bandido (1956)

Verenigde Staten / Mexico
Western

geregisseerd door Richard Fleischer
met Robert Mitchum, Ursula Thiess en Gilbert Roland

Tijdens de Mexicaanse revolutie sluit de Amerikaanse huurling Wilson een lucratieve deal met rebellenleider Escobar. Hij zal een lading granaten, revolvers en geweren voor hem stelen die door de beruchte smokkelaar Kennedy en diens vrouw naar Mexico worden gebracht. Op papier een haalbare kaart, maar Kennedy geeft zich niet zomaar gewonnen.

Het was 1957,ik was 11 jaar oud en al gek op films.
Bandido speelde in het Harmonie theater in Rotterdam Zuid. Het was voor de eerste keer dat ik naar een 14 jaar film ging,samen met 2 vrienden van dezelfde leeftijd,ik was de grootste van de 3 dus ik ging kaartjes kopen ,haar goed kammen,lichtjes op je tenen lopen zodat je groter leek ,en dan bij de kassa waar een strenge portier in mooi uniform stond,zei je dan met je zwaarste stem "3 Stalles voor 7 uur".
Ik trots dat het gelukt was,en mn vrienden die alles vol spanning van een afstand gevolgd hadden ook blij natuurlijk.
Van de film is me weinig meer bij gebleven,we hadden geloof ik wel wat meer verwacht van een 14 jaar film..............voor de dierbare herinneringen ( Harmonie theater bestaat niet meer ) geef ik de film van ieder van ons 1* is samen 3***

Een onderhoudende "Mexicaanse revolutie"-western met een prima cast.
Wat mij betreft zelfs één van meer genietbare in die soort. Geen overdreven acteerwerk of stereotype nonsens omtrent Mexicanen. Een paar gedeeltes steken er boven uit en vooral in de actiescènes zitten leuke momenten.