Carousel (1956)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Henry King
met Gordon MacRae, Shirley Jones en Cameron Mitchell

Rodgers & Hammerstein musical over Billy Bigelow, een zwerver en een lanterfanter die op de kermis werkt bij de carrousel. Als hij Julie ontmoet lijkt hij tot rust te komen; ze trouwen en Julie wordt zwanger. Als Billy echter ontslagen wordt pleegt hij een overval om aan geld voor zijn gezin te komen, maar hij wordt daarbij gedood. Jaren later mag hij één dag uit de hemel terugkomen naar aarde om een aantal zaken recht te zetten voor zijn vrouw en zijn dochter die hij nooit gezien heeft.

Mooie film over leven na de dood . Zo moeten er nog films zijn!!!

Hier komt het bekende 'You'll Never Walk Alone' vandaan geloof ik.

Inderdaad, dit is de betreffende musical waar het voetballied vandaan komt.

echt een waardeloze musical,slecht plot ,geen diepgang etc, met slechte muziek........ op you never walk alone na, dat op een tragisch moment in de film schitterend wordt gezongen.
Alleen hierom was de film de moeite waard en krijgt van mij 2,5 ster.
Werkelijk een van de allermooiste uitvoeringen ooit (inclusief gerry and the pacemanekers)

Dick2008
Bij het horen van de openingstune belooft de film een hoop goeds. Maar nee hoor, niks aan.

De oeruitvoering van 'You never walk alone' is meesterlijk. Verder gewoon een mooie musical.

avatar van Mug
Mug
Rodgers & Hammerstein waren de goden van de Amerikaanse musical in de jaren 40 en 50. In Nederland kennen we eigenlijk alleen maar The Sound of Music.

Ook niet zo vreemd, want de tand des tijds hebben de musicals denk ik niet doorstaan. Te beginnen met deze, Carousel. Nu nog bekend doordat het (voetbal/marathon)nummer 'You'll never walk alone' oorspronkelijk hier vandaan komt, en voor de buffs, de sample van the Carousel Waltz in Dire Straits' klassieker Tunnel of Love.

Ook deze R&H musical is een adaptatie van een bestaand werk, namelijk het toneelstuk 'Liliom' van de Hongaar Ferenc Molnár (in de jaren 30 trouwens tweemaal verfilmd door o.a. Fritz Lang), en die Molnár is niet een onbekende voor de moviebuffs, zijn Hongaarse toneelstuk was ook de grondlegger van o.a. Billy Wilders One, Two, Three (1961).

Tot zover het journalistieke gedeelte...

De film, daar draait het nu eenmaal om. Je ontkomt niet aan de indruk dat de muzikale stukken geplaybackt zijn en gezongen worden door anderen; op het stompzinnige af. Tevens jammer dat die Shirley Jones als Julie een complete miscast is, terwijl haar hoofdrol cruciaal is. Gordon MacRea doet er alles aan om deze bleue jongedame te doen bloeien, zonder effect. In het beruchte nummer If I Loved You vallen de bloesems van saaiheid maar uit de bomen.

Het ziet er allemaal verzorgd uit, mooie dans-sequenties en een balletscene van zo'n 10 minuten. Maar de vele ronduit saaie liedjes ontsieren de boel. Zonde.

Vooruit, pak uw zakdoeken (en doe de ramen even dicht, trust me): YouTube - You'll Never Walk Alone - R&H's Carousel 1956

Mug heeft volkomen gelijk met zijn opmerking over de saaie liedjes in deze film, die bovendien zonder enige uitstraling worden gebracht. Eigenlijk is de Carousel Waltz, dat iedereen wel kent van kermissen, het enige nummer dat een beetje lekker in het gehoor ligt. En natuurlijk het overbekende “You’ll Never Walk Alone”. Maar een ieder die de uitvoering van Gerry & The Pacemakers kent, zal ook daar zijn schouders bij ophalen.
Als liefhebber van (film)musicals ben ik dan ook erg teleurgesteld in deze Rodgers & Hammerstein productie. Te meer omdat het verhaaltje ook al niet veel voorstelt.

Niet de allerbeste musical en alhoewel naast de muziek, echte liefde hoog in het vaandel staat, toch eigenlijk wat triest.
Het acteren vond ik wel goed, op een niveau zoals het in musicals uit die tijd past maar het meeste plezier komt toch uit de songs.
Naast het ondertussen door miljarden voetbalfans geradbraakte (R & H draaiden zich wellicht evenveel keer in hun graf om) "You'll never walk alone" zijn er toch ook het mooi romantische "If I loved You", het uitbundige "june is bustin' out all over" en de mooie tekst van "Soliloquy".