Genre: Muziek / Romantiek
Speelduur: 128 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Henry King
Met onder meer: Gordon MacRae, Shirley Jones en Cameron Mitchell
IMDb beoordeling: 6,6 (6.773)
Gesproken taal: Engels en Italiaans
Releasedatum: 20 december 1956
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Carousel
"More than your eyes have ever seen!"
Rodgers & Hammerstein musical over Billy Bigelow, een zwerver en een lanterfanter die op de kermis werkt bij de carrousel. Als hij Julie ontmoet lijkt hij tot rust te komen; ze trouwen en Julie wordt zwanger. Als Billy echter ontslagen wordt pleegt hij een overval om aan geld voor zijn gezin te komen, maar hij wordt daarbij gedood. Jaren later mag hij één dag uit de hemel terugkomen naar aarde om een aantal zaken recht te zetten voor zijn vrouw en zijn dochter die hij nooit gezien heeft.
Externe links
Acteurs en actrices
Billy Bigelow
Julie Jordan
Jigger Craigin
Carrie Pipperidge
Cousin Nettie
Mr. Enoch Snow
Starkeeper / Dr. Selden
Mrs. Mullin
Louise Bigelow
Heavenly Friend
Video's en trailers
Reviews & comments
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Mooie film over leven na de dood . Zo moeten er nog films zijn!!!
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Inderdaad, dit is de betreffende musical waar het voetballied vandaan komt.
armand1812
-
- 21 berichten
- 52 stemmen
echt een waardeloze musical,slecht plot ,geen diepgang etc, met slechte muziek........ op you never walk alone na, dat op een tragisch moment in de film schitterend wordt gezongen.
Alleen hierom was de film de moeite waard en krijgt van mij 2,5 ster.
Werkelijk een van de allermooiste uitvoeringen ooit (inclusief gerry and the pacemanekers)
Dk2008
-
- 10395 berichten
- 746 stemmen
Bij het horen van de openingstune belooft de film een hoop goeds. Maar nee hoor, niks aan.
Tulsa
-
- 55 berichten
- 319 stemmen
De oeruitvoering van 'You never walk alone' is meesterlijk. Verder gewoon een mooie musical.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Rodgers & Hammerstein waren de goden van de Amerikaanse musical in de jaren 40 en 50. In Nederland kennen we eigenlijk alleen maar The Sound of Music.
Ook niet zo vreemd, want de tand des tijds hebben de musicals denk ik niet doorstaan. Te beginnen met deze, Carousel. Nu nog bekend doordat het (voetbal/marathon)nummer 'You'll never walk alone' oorspronkelijk hier vandaan komt, en voor de buffs, de sample van the Carousel Waltz in Dire Straits' klassieker Tunnel of Love.
Ook deze R&H musical is een adaptatie van een bestaand werk, namelijk het toneelstuk 'Liliom' van de Hongaar Ferenc Molnár (in de jaren 30 trouwens tweemaal verfilmd door o.a. Fritz Lang), en die Molnár is niet een onbekende voor de moviebuffs, zijn Hongaarse toneelstuk was ook de grondlegger van o.a. Billy Wilders One, Two, Three (1961).
Tot zover het journalistieke gedeelte...
De film, daar draait het nu eenmaal om. Je ontkomt niet aan de indruk dat de muzikale stukken geplaybackt zijn en gezongen worden door anderen; op het stompzinnige af. Tevens jammer dat die Shirley Jones als Julie een complete miscast is, terwijl haar hoofdrol cruciaal is. Gordon MacRea doet er alles aan om deze bleue jongedame te doen bloeien, zonder effect. In het beruchte nummer If I Loved You vallen de bloesems van saaiheid maar uit de bomen.
Het ziet er allemaal verzorgd uit, mooie dans-sequenties en een balletscene van zo'n 10 minuten. Maar de vele ronduit saaie liedjes ontsieren de boel. Zonde.
Vooruit, pak uw zakdoeken (en doe de ramen even dicht, trust me): YouTube - You'll Never Walk Alone - R&H's Carousel 1956
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Mug heeft volkomen gelijk met zijn opmerking over de saaie liedjes in deze film, die bovendien zonder enige uitstraling worden gebracht. Eigenlijk is de Carousel Waltz, dat iedereen wel kent van kermissen, het enige nummer dat een beetje lekker in het gehoor ligt. En natuurlijk het overbekende “You’ll Never Walk Alone”. Maar een ieder die de uitvoering van Gerry & The Pacemakers kent, zal ook daar zijn schouders bij ophalen.
Als liefhebber van (film)musicals ben ik dan ook erg teleurgesteld in deze Rodgers & Hammerstein productie. Te meer omdat het verhaaltje ook al niet veel voorstelt.
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Niet de allerbeste musical en alhoewel naast de muziek, echte liefde hoog in het vaandel staat, toch eigenlijk wat triest.
Het acteren vond ik wel goed, op een niveau zoals het in musicals uit die tijd past maar het meeste plezier komt toch uit de songs.
Naast het ondertussen door miljarden voetbalfans geradbraakte (R & H draaiden zich wellicht evenveel keer in hun graf om) "You'll never walk alone" zijn er toch ook het mooi romantische "If I loved You", het uitbundige "june is bustin' out all over" en de mooie tekst van "Soliloquy".
des1
-
- 1691 berichten
- 967 stemmen
Ha, Shirley Jones. Ma in de Partridge Family. Leeft nog steeds, overleefde haar stiefzoon, David Cassidy. Leuk de deuntjes. Mooiste is Soliloquy, hartroerend. Met name in de uitvoering van de paar jaar terug overleden Glen Campbell.
MarkAjx1
-
- 220 berichten
- 54923 stemmen
Ik ken de uitvoering van Gerry & the Pacemakers heel goed maar ik kan mijn schouders niet ophalen voor deze uitvoering zoals BBarbie beweert.
Die van Gerry klinkt natuurlijk veel beter in het stadion en eventueel in cafe's ofzo maar alleen maar respect waar het allemaal begon voor dit nummer en het klonk gewoon heel goed ook.
Wist van tevoren ook niet dat ie er aan zou komen dus was ook aangenaam verrast toen ik het nummer hoorde en heb meteen even gegoogled waar het nummer dan van af komt en mooi om te weten dat het nummer voor deze film gemaakt is en hier dus ook allemaal begon. Leuk persoonlijk weetje!
Brendanh29
-
- 109 berichten
- 0 stemmen
Prachtige film op zich en heerlijke muziek nummers die ik nog nooit gehoord heb, behalve de ''never walk alone''
Maar gezien de omschrijving van de film heb ik me merendeel zitten afvragen, oké prima er mag iemand terug om wat recht te zetten.. en dan alleen maar te kijken naar een gedeelte van zijn leven voor zijn dood? om dan nabij het einde het eindelijk te zien... om wat te zien eigenlijk? het was al te raden de man is een loser en kon niks in zijn leven dus wat heeft het zin om terug te mogen en niks goed te maken?
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Eigenlijk verrassend donkere thematiek voor een Broadway-Hollywood-musical: de hoofdpersoon is een vrij onsympathieke man met losse handjes die ook nog eens niet meer onder de levenden is, en in de loop van het verhaal liggen misdaad, verleiding, achterdocht en hooghartigheid bijna permanent op de loer. En Gordon MacRae had met Oklahoma weliswaar al zijn sporen verdiend, maar zijn uitstraling in deze rol is toch te nietszeggend om te kunnen zorgen voor een sympathie bij de kijker die beoogd hoofdrolspeler Frank Sinatra misschien wèl had kunnen leveren. Daardoor slaat de film enigszins dood, hoewel er wel flink wat compensaties zijn, zoals prachtig camerawerk (die opnames van de zeilbootjes op het water!), de uitbundige scène met serveersters van een visrestaurant en diverse matrozen die samen June is bustin' out all over zingen en dansen, het ballet op het einde van Billy's dochter (Susan Luckey) en de jongen van de kermis (Jacques d'Amboise), en de leuke rol van Gene Lockhart als de "Starkeeper", de administrateur van het hiernamaals. Jammer dat de hemel er niet erg inventief uitziet, met die flauwe hemelsblauwe achtergrond met plexiglas sterren – je zou toch zeggen dat ze met de mogelijkheden die dat idee bood wel raad moeten hebben geweten daar in de Droomfabriek.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Een paar maanden verder en deze film blijft nog steeds door mijn hoofd zeuren, juist vanwege de minpunten die ik hierboven aanstip. Zo is het juist de kracht van Gordon MacRae dat hij perfect kan uitstralen dat zijn personage wel een goed hart heeft maar niet de slimheid bezit om dat in te zien, terwijl de filmpersoonlijkheid van Sinatra juist te uitgekookt en te wereldwijs is om dat overtuigend over te brengen. De thematiek van de losse handjes wordt hier ook enigszins verzacht, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld de non-musical-verfilming van Fritz Lang uit 1934 krijgen we hier niet expliciet te zien hoe Billy Julie een klap verkoopt, maar door de laatste scène (de diploma-uitreiking) krijgt de film wel een bevredigend einde middels een slot dat je sentimenteel kunt vinden, maar ook juist humaan zoals tekstschrijver Oscar Hammerstein II het bedoelde. Kortom, een kleine herwaardering vanwege de psychologische insteek. En bovengenoemde pluspunten blijven natuurlijk gewoon staan.
Wie trouwens de 50th Anniversary Edition-dubbel-DVD van deze film koopt, krijgt daar op de eerste DVD een aardig audiocommentaar van onder andere hoofdrolspeelster Shirley Jones bij, en op de tweede DVD staat zomaar een uitstekende print van bovengenoemde Liliom van Fritz Lang inclusief Nederlandse ondertitels.
Simon Smith (crew films)
-
- 1366 berichten
- 4304 stemmen
Zo is het juist de kracht van Gordon MacRae dat hij perfect kan uitstralen dat zijn personage wel een goed hart heeft maar niet de slimheid bezit om dat in te zien, terwijl de filmpersoonlijkheid van Sinatra juist te uitgekookt en te wereldwijs is om dat overtuigend over te brengen.
Sinatra zette in overigens 1963 wel een geweldige versie van Soliloquy op de plaat!! Op dezelfde plaat ook You'll never walk alone.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Op de commentaartrack wordt verteld dat Sinatra vooraf heel veel zin in deze film had en tijdens de "pre-production" zijn duetten met Shirley Jones ook vol enthousiasme zong. Toen hij op zijn eerste filmdag op de set aankwam draaide hij zich echter na een halve minuut weer om en reed terug naar het vliegvuld; Jones en haar mede-commentator Nick Redman speculeren flink over de mogelijke redenen daarvoor (had Sinatra geen zin in dubbele opnames vanwege twee verschillende soorten camera's? dacht hij dat de rol niet bij hem zou passen? was hij kwaad omdat iemand van 20th Century-Fox hem niet zag zitten? wilde Ava Gardner hem op háár filmset bij zich hebben?), maar ze komen er niet uit. Daarna vertelt Redman dat hij in de archieven van de filmstudio nog diverse pre-production-opnames van Sinatra voor deze film heeft gevonden, maar niet die van Soliloquy (althans ik meen dat het vooral om díé opname ging, maar ik zou me kunnen vergissen). Misschien heeft Sinatra aan wat touwtjes getrokken om die opname te laten verdwijnen omdat hij al vage plannetjes had om dat nummer later zelf op te nemen? (You'll never walk alone wordt niet door zijn beoogde personage gezongen in de film.)
Het laatste nieuws
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Bekijk ook
Calamity Jane
Muziek / Western, 1953
24 reacties
Oklahoma!
Muziek / Romantiek, 1955
12 reacties
White Christmas
Komedie / Muziek, 1954
45 reacties
Pal Joey
Drama / Muziek, 1957
14 reacties
Seven Brides for Seven Brothers
Romantiek / Muziek, 1954
18 reacties
Annie Get Your Gun
Western / Muziek, 1950
7 reacties
Gerelateerde tags
carnavalcarousel musicalgebaseerd op toneelstuk of musicalbarkerfairground
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.