• 8.561.685 stemmen

Geregisseerd door: Fritz Lang

Met onder meer: Charles Boyer, Madeleine Ozeray en Florelle

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Liliom

Een medewerker van een carrousel wordt verliefd op een jonge vrouw. Beide worden echter ontslagen en wanneer de vrouw zwanger raakt, probeert de man een overval te plegen. Dit gaat verkeerd en hij sterft. Vijftien jaar later keert hij voor een dag terug naar de Aarde om zijn fout goed te maken.

imageimageimageimageimageimage

Liliom Zadowski

Julie Boulard

The drunken sailor

The Commissioner

Purgatory Cop

L'inspecteur - The Detective

Le rémouleur (The Knife Grinder)

L'employé du commissariat (Police station employee)

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Een hele slome film. Lang kan zijn ei wel kwijt in het ´fantasy´ gedeelte (de hemelvaart alleen al) waarin iemand na zijn dood terugkeert naar de aarde, maar de aanloop ernaar toe is eindeloos lang en weinig boeiend. Dat stuk maakt de film overigens wel gelijk de moeite, maar in het eerste 2/3e deel van de film kon ik weinig van zijn meesterschap of op zijn minst typische elementen terugvinden.

Ik weet niet precies hoe Lang bij dit project betrokken raakte. Het is zijn enige film in Frankrijk, nadat hij nazi-Duitsland was ontvlucht en naar Hollywood ging. Ik weet niet of het een tussenstop was of dat hij oorspronkelijk plande in Frankrijk te blijven. Op basis van deze film sowieso het eerste, want het voelt nogal al tussendoortje (Frank Borzage verfilmde hetzelfde verhaal in Amerika al vier jaar eerder). Toch stonden er enkele gevestigde namen tot zijn beschikking, zoals zijn vaste producent en de cameraman die tweemaal voor C.Th. Dreyer had gewerkt.

Liliom is een minder bekende en weinig geziene film van Lang, maar behoort dan ook tot één van minste werken.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 12067 berichten

Vreemde eend in de bijt uit het indrukwekkende oeuvre van Fritz Lang. Hoewel de film inderdaad wat opstart problemen heeft en zeker 15 tot 20 minuten te lang (pun intended) is, vond ik het verder helemaal niet zo sloom. Er gebeurt immers weer van alles. Lang is een meesterlijke verteller en hoewel dit verder weinig zijn handtekening draagt, vind ik dat hier ook wel weer terug. Het 'it's a wonderful life' achtige eind is zeer aardig, de 'sla je vrouw, zolang je van haar houdt, voelt ze er niets van' moraal zeer opmerkelijk. Verder valt het sterke camerawerk met mooie lange shots op. Ook de minder bekende films, van een regisseur die toch echt eens in mijn top 10 moet, zijn aardig tot zeer aardig.