Liliom (1934)

Frankrijk
Fantasy

geregisseerd door Fritz Lang
met Charles Boyer, Madeleine Ozeray en Florelle

Een medewerker van een carrousel wordt verliefd op een jonge vrouw. Beide worden echter ontslagen en wanneer de vrouw zwanger raakt, probeert de man een overval te plegen. Dit gaat verkeerd en hij sterft. Vijftien jaar later keert hij voor een dag terug naar de Aarde om zijn fout goed te maken.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een hele slome film. Lang kan zijn ei wel kwijt in het ´fantasy´ gedeelte (de hemelvaart alleen al) waarin iemand na zijn dood terugkeert naar de aarde, maar de aanloop ernaar toe is eindeloos lang en weinig boeiend. Dat stuk maakt de film overigens wel gelijk de moeite, maar in het eerste 2/3e deel van de film kon ik weinig van zijn meesterschap of op zijn minst typische elementen terugvinden.

Ik weet niet precies hoe Lang bij dit project betrokken raakte. Het is zijn enige film in Frankrijk, nadat hij nazi-Duitsland was ontvlucht en naar Hollywood ging. Ik weet niet of het een tussenstop was of dat hij oorspronkelijk plande in Frankrijk te blijven. Op basis van deze film sowieso het eerste, want het voelt nogal al tussendoortje (Frank Borzage verfilmde hetzelfde verhaal in Amerika al vier jaar eerder). Toch stonden er enkele gevestigde namen tot zijn beschikking, zoals zijn vaste producent en de cameraman die tweemaal voor C.Th. Dreyer had gewerkt.

Liliom is een minder bekende en weinig geziene film van Lang, maar behoort dan ook tot één van minste werken.