ad
  • 8.177.890 stemmen

The Left Handed Gun (1958)

Western | 102 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: Arthur Penn

Met onder meer: Paul Newman, Lita Milan en John Dehner

Over The Left Handed Gun

"I don't run. I don't hide. I go where I want. I do what I want."

Tunstall, een rijke rancher van Engelse afkomst, ontfermt zich over de jonge William Bonney, die door zijn ouders achtergelaten werd. Wanneer hij op een dag door vier mannen wordt vermoord wil William, alias Billy the Kid, de dood van zijn adoptievader wreken.

image

avatar van Barfly

Barfly

John Dehner vult zijn rol als Pat Garrett goed in, als enige in de gehele cast.

Helaas heeft de film er last van dat de rest van de cast niet dezelfde kwaliteiten heeft. Vooral Hurd Hatfield als Moultrie is gewoonweg zwaar irritant.

Paul Newman zet een Billy the Kid neer als een verwarde jongeman die beroofd wordt van zijn tweede vader. In deze film overtuigt hij mij niet.

Ook de band tussen Tunstall en Billy had wat meer uitgediept moeten worden om te laten begrijpen waarom Billy zo zwaar geraakt wordt door de dood van Tunstall. De film walst daar veel te vlot doorheen. De wraakmotieven van Billy zijn hierdoor onduidelijk.

Ook de vriendschap die ontstaat tussen Billy en Pat Garrett is slecht uitgewerkt. Ze komen elkaar tegen en pats, ze zijn vrienden. Geen idee waarom.

Of de film zich nu aan feiten houdt of fictie is maakt mij verder niet zo uit. Wat wel belangrijk is, is dat de film zelf nergens spannend wordt en zelfs wat saai.

avatar van Ramon K

Ramon K

Mij juist wel! 1 van zijn betere rollen. Die Billy is emotioneel helemaal in de war. Juist die ontbrekende motieven en vreemde relatiebanden maken het personage interessant. Een vreemde western. Heb er van genoten.

avatar van mr rumson

mr rumson

Voor deze Western uitkwam waren er al 39 films gemaakt over Billy the Kid .

Hierdoor kun je je afvragen of deze film niet overbodig is

James Dean was de eerste keus maar doordat Dean stierf in een auto ongeluk .

Werd deze vervangen door Newman .

Die zette een emotioneel instabiele persoonlijkheid neer in plaats van een wrede moordenaar,

Persoonlijk vond ik Newman wat tegenvallen.

Het verhaal zelf blijft oppervlakkig en gaat niet echt diep in op de feiten .

Wat wel weer jammer is , want de aanval op het huis van Mc Sween duurde in werkelijkheid drie dagen . Hier had men veel meer mee kunnen doen .

Zo zijn er in deze western nog wel een paar details die niet kloppen .

Waardoor de film een mix van feit en fictie is .

Een klein zesje .