• 8.604.869 stemmen

Tishe! (2003)

Documentaire | 86 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titels: Hush! / Quiet! / Тише!

Oorsprong: Rusland

Geregisseerd door: Viktor Kosakovskiy

IMDb beoordeling: 7,5 (427)

Oorspronkelijke taal: Russisch

Releasedatum: 14 augustus 2003

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Tishe!

De Russische regisseur Victor Kossakovsky filmde gedurende een jaar vanuit het raam van zijn woning in Sint-Petersburg, waarbij hij zijn camera richtte op een stukje straat in Sint-Petersburg. Onder het raam gebeurt van alles: een man wacht met een bosje bloemen op zijn geliefde, een oude vrouw zoekt haar hondje en politieagenten slaan een arrestant in elkaar. Beelden van wegwerkers, die eeuwig bezig zijn met het openbreken en dichtgooien van de straat, lopen als een tragikomische running gag door de film. Ze tonen de absurditeit van het Russische leven, dat sinds Gogol weinig lijkt te zijn veranderd. Ook levenloze zaken trekken Kossakovsky's aandacht. Door in te zoomen op asfalt en regendruppels creëert hij abstracte schilderijen. Bewegingen van hijskranen en bulldozers toont hij als een mechanisch ballet.

avatar van gimli f

gimli f

Lijkt me interessant, dit Tishe!.

Krijgt zeer positieve waarderingen van enkele filmcritici in De Filmkrant (Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, Het Parool).

Toont de schoonheid en absurditeit van het straatleven op een pure manier.

Tishe! is geïnspireerd op zowel de eerste foto in de geschiedenis van de fotografie, View from the Window at Leg Gras, (1826-1827) van Nicephore Niepce, als op het korte verhaaltje Des Vetters Eckfenster (My Cousin's Corner Window) (1822) door E.T.A. Hoffman.

Tishe! draait op dit moment (vanaf 14 augustus) al in enkele filmhuizen in het land. Kijk op De Filmkrant voor een stukje over Tishe!.

avatar van Yak

Yak

Ik zag zojuist pas dat Tishe! intussen is toegevoegd. Een op momenten wrange, op momenten hilarische docu, geschoten vanuit een raam in St. Petersburg. Zeer herkenbaar nadat ik zelf twee en een halve week heb rondgehangen in die stad, en heb meegemaakt hoe een onvoorstelbare puinzooi het er was met alle renovaties voor de viering van haar 300-jarig bestaan. Maar vooral ook hoe onbeschrijflijk mooi en liefdevol deze stad is. Tishe! is een ode aan St. Petersburg, en belicht met minimale middelen op formidabele wijze de uitersten van de stad, en eigenlijk ook van het land: inefficiënt, structuurloos, bits en kortaf - maar toch ook onderhuids gevoelig en romantisch. Petersburg en Moskou (maar toch vooral 'Piter', zoals Petersburg in de volksmond wordt genoemd) hebben een verpletterende indruk op me gemaakt. Tishe! drukt dit, in al haar eenvoud, weergaloos uit. 4,5*

avatar van puck

puck

Gisteravond gezien, en mijn lage verwachtingen bleken volkomen terecht. Jammer, want het idee was best grappig. Niet dat er geen goede momenten in zaten, maar het was allemaal nogal beroerd gefilmd en gemonteerd, zodat een flink aantal gebeurtenissen niet tot hun recht kwamen (soms werd de camera al weggedraaid terwijl er nog iets interessants gebeurde, en vervolgens tóch weer teruggedraaid zodat je het precies mist. ). Ik kreeg het gevoel dat ik naar een slechte homevideo aan het kijken was. Daarbij werd de slapstick-achtige muziek (op zichzelf al op het randje) naarmate de film vorderde steeds irritanter aangezien hetzelfde riedeltje meerdere keren herhaald werd. Kwam behoorlijk goedkoop over.

1,5 ster voor de moeite (ik zou bijna nog 0,5 aftrek geven vanwege de spuuglelijke poster ).

pjotr

Aan mijn de hoeveelheid sterren te zien die ik Tishe! geef valt wel af te leiden dat ik het compleet eens ben met Puck....jeetje wat een wanproduct.

Het gegeven is inderdaad interessant en er gebeurt genoeg in de straat waar Kossakovsky zijn handycam heeft opgesteld...maar dan ben je er nog niet.....

Bij de scenes waarbij werklui steeds de weg weer openbreken en weer dicht smeren heeft de regisseur de snelheid wat opgekrikt en er slapstick muziek onder geplakt - laat ik nu net een gruwelijke hekel aan slapstick hebben.

Het kwam ook een beetje op me over dat Kossakovsky de scenes wat te traag vond maar ze wel in zijn totaliteit wilde laten zien en daarom de boel wat op-pitch-te. Als 'ie het nu een beetje fatsoenlijk gemonteerd had (volgens mij krijg je de scenes zelfs niet chronologisch te zien).

Maar dat is dan ook de grootste zwakke plek van Tishe!: de montage - volgens mij fabriceer je met een fisher-price monteerset plus een cursus van de LOI Oscar-materiaal vergeleken met dit prutswerkje.

En dan nog de Pretentieuze (hoofdletter P) 'abstracte schilderijen' die het geheel afwisselen...tjonge jonge: overdaad schaadt.

Het toppunt is wel het shot van een ballonnetje in de regen wat weer gevolgd wordt door een shot van de maan (ook rond ) en daarop weer een ronde putdeksel.

Of de scene waarbij een vrouw wordt gevolgd in de regen, de camera blijft hangen op een regenpijp, volgt de pijp helemaal tot het eind en blijft vervolgens een tijdje gericht op het water wat op straat gelost wordt door de buis.....:Z...als ik dit in de propedeuse gefabriceerd had zou ik meteen van de Kunstacademie afgeflikkerd zijn....

Conclusie: mijden als de pest.

avatar van Biosguru

Biosguru

Leuke film

Jammer dat Puck en Pjotr al lang geleden vast hadden gesteld dat ze hier niks aan zouden vinden! . Ik ben over het algemeen ook niet zon slapstick aanhanger , maar vondt het hier wel leuk!

Ik vraag me af of de regiseur echt zulke grote pretenties had toen hij Tishe! aan het monteren was. Er zaten in ieder geval een paar erg mooie beelden in. Een duidelijk geval van "love it or hate it"

Biosguru schreef:

Hahah....[insider-modus] Biosguru, Puck, Pjotr (en nog wat figuren op Moviemeter) werken bij de RKZbios. Dit bioscoopje wordt gerund door een aantal filmfreaks op vrijwillige basis. Programmeren gebeurt op democratische wijze door stemmen. Toen Tishe! ter sprake kwam waren Puck en ik de enigen die tegen het boeken van deze film waren.[/insider-modus]

En dat krijgen we nu dus zo op ons dak.

Wel frapant: alleen de tegenstemmers zijn de film komen kijken terwijl nog niemand de film had gezien...:P

avatar van as

as

Ik vindt het toch wel weer dat mijn vermoedens weer eens ultiem bevestigt worden,Pjottertje. Hoe kan het ook anders na die vergadering.

Welke vermoedens?

avatar van Mug

Mug

Een mix van pure verveling en absurde kolder.

Grootste minpunten: de wegwerkzaam-heden (op een gegeven moment vond ik het wel genoeg, ook al was het absurd) en de 'abstracte schilderijen' zoals ze genoemd worden in de filmomschrijving. Nou...(in real life heb ik ook wel genoeg kleuren gezien in regenplassen).

Ook wordt de camera inderdaad te vaak weggedraaid van interessante 'scenes' naar oninteressante 'scenes', wat zeer storend werkt.

Maar gelukkig valt er ook veel te genieten, met als hoogtepunt de eindscene met het omaatje die we zien op de poster.

Een (film)-documentaire met momenten: 2,5*

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Een tergend slechte docu die op miraculeuze wijze prijzen heeft weten te winnen. Wie een jaar lang uit zijn raam filmt en hiermee op de proppen komt heeft bovenal een weinig innoverend jaar gehad. Er komen (op russische politie na) zo goed als geen dingen voor die niet gewoon dagelijks op straat te bezichtigen zijn. Ik raad fans van deze docu dan ook aan om uit het raam te kijken voor een uncut 3d versie van deze docu.

Wat hier de humor van is (of een andere emotie), is mij een compleet raadsel. Wie hierom moet lachen op straat zou al snel worden uitgemaakt voor iemand die ze niet helemaal op een rijtje heeft, en terecht. Er gebeurd niets in deze docu wat ook maar enigszins iets is om over naar huis te schrijven. De abstracte schilderijen en het mechanischc ballet uit de omschrijving heb ik ook niet kunnen vinden. Onder het motto als-je-maar-lang-genoeg-kijkt kan ik zo nog wel een paar "poetische" plaatjes noemen. Waarschijnlijk de slechtste film/docu die ik ooit gezien heb.

Pretentieus ten top. Ik kan me helaas niet van de gedachte afzetten dat de enige reden om deze film openlijk voor boeiend uit te maken is dat je graag elitair wil overkomen op je gesprekspartner of dat je een totaal gebrek aan stimulering hebt gehad in je leven. (nee ik zoek geen ruzie, maar dit zit me erg diep)

Voor liefhebbers van Andy Warhol's Sleep

avatar van Darbie

Darbie

In al zijn Eenvoud zeer Fraai !!!

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Regisseur Kossakovsky kennen we nog van de Belovs en we hadden dan ook al dagen voorpret van deze vermoedelijk beste slow TV sinds Maartens Moestuin.

Helaas laat Kossakovsky zich iets meer vrijheden toe dan gewenst, wat mij betreft had hij de muziek weg mogen laten. Nog erger: wat mij betreft dient iedere regisseur (M/V) die na 1930 nog gebruikt maakt van quick-motion subiet standrechtelijk geëxecuteerd te worden.

Zullen we in dit geval maar gratie verlenen omdat er nog wel meer interessante dingen worden gedaan door deze regisseur en de alsmaar doorgaande straatwerkzaamheden ook wel haast iets slapstick-achtigs hebben.

Geen echte slow TV, maar een toch wel vrij aardig straatbeeld met komische intermezzi.