Het 14e Kippetje (1998)

Alternatieve titel: Het Veertiende Kippetje

Nederland

geregisseerd door Hany Abu-Assad
met Antonie Kamerling, Thekla Reuten en Dirk Zeelenberg

Ironische tragi-komedie over jonge mensen, familie en vriendschap in het hedendaagse Amsterdam. Daniel en Francesca gaan trouwen. Martin, hun gezamenlijke jeugdvriend, organiseert voor deze gelegenheid een feestelijk diner voor vrienden en familie. Daniel en Francesca zijn echter het adres vergeten en zwerven door de stad op zoek naar het juiste restaurant. De genodigden verdrijven ondertussen de tijd met het oefenen van het feestlied, het roddelen over het aanstaande paar, kaarten en een eetwedstrijd. Terwijl de tijd verstrijkt nemen de gesprekken verrassende wendingen aan. Het 14e kippetje is gebaseerd op een scenario van Arnon Grunberg. Hiermee debuteert de schrijver als scenarist.

tien keer niks!!!

nee niet echt een film die ik zal gaan kijken
sorry maar deze hoef ik echt niet te zien
en ik ben een film junk

sydney
LauraPalmer schreef:

tien keer niks!!!

En daar de wortel van!!! Afschuwelijk gewoon!

Deze film sloeg werkelijk nergens op. Bovendien is hij zeer verwarrend.

avatar van tovenaar
Ik heb echt totaal geen idee wat dit nou moest voorstellen. Ik kon er totaal geen wijs uit en wat er gebeurde, dat interesseerde ook al echt voor geen méter. Ik weet echt niet waarom dit gemaakt is en wat de maker er nou mee wilde zeggen? Wat een warboel.

"eeey Fransesca...Fransesca! Wat is de wereld toch klein!" "Ja, het lijkt madurodam wel". Daar kon ik toch nog wel om lachen, voor de rest stelt het niks voor

avatar van BoordAppel
Een beetje loze film maar flop 100 materiaal is het niet volgens mij. Ik heb een aantal keer moeten lachen, vooral de rollen van Peer Mascini en Victor Löw vond ik leuk. Wat me wel stoorde was dat onnodige flashback gedoe, echt alles liep door elkaar. 2,5*

Flink verschil trouwens met de IMDb score.

avatar van Quentin
Soms aardige dialogen, Mascini en Löw zijn als enige soms grappig, slechte muziek, onsamenhangend en ..... saai 1,5*

Ik vond het wel een leuk filmpje 3*

avatar van E V
E V
Film rammelde, maar het acteren was redelijk en de dialogen zijn zoals al gezegd goed.

avatar van jordybeukeboom
Wat een ramp, dat die bekende acteurs zich hieraan verbonden hebben

0,5 ster

Ik vond het een heerlijke film. Het personage van Victor Low was geweldig, "Alleen te paard voel ik mij licht." Allemaal heel absurd en heel erg Grunberg en ik kon het heel erg waarderen

avatar van XfofaXX
Tiens, een film met Grunberg.. Ik moet zeggen dat ik er redelijk sceptisch tegenaan kijk Ik ben niet zo voor hem.

kokosje
Als eerst vind ik de poster verschrikkelijk Ik bedoel wie gaat er nou bij een poster strings neerzetten. Verder vond ik Kamerling erg tegenvallen. Ik had wel wat meer van haar verwacht. Ik geef het **

kokosje schreef:
Die Antonie ...

robertus65
De film bevat af en toe wel grappige momenten, zo superslecht is ie ook niet.

Oei oei oei, de ene misser na de andere

in een woord: BELACHELIJK. er zit geen lekker spannend verhaal in en het acteer- en filmwerk is vrij slecht. het enige dat mij langer dan 3 sec kon boeien was dat gerucht van: 'renny is kankerverwekkend' verder vind ik er geen hol aan.

ik geef geen cijfer, deze film is nog geen 0,5 waard

avatar van Lord Flashheart
Ik vond deze zo slecht nog niet. Oké, het acteren is niet geweldig; maar noem 1 Nederlandse film waar dat wel goed is. Zelfs in Soldaat van Oranje zitten tenenkrommend slechte scenes. Dus dat is geen sterk argument. Het script is soms wat warrig, maar het verhaal was voor mij toch echt wel te volgen. Misschien moet je eerst wat boeken van Grunberg lezen, zoals ik, om deze film te kunnen waarderen. 3***

maar noem 1 Nederlandse film waar dat wel goed is. ***

Offers, Simon, Zwartboek in het bijzonder Carice etc

avatar van BlueJudaskiss
Lord Flashheart schreef:

Dat laatste licht aan die idiote dubbing waar ze toen een handje van hadden. Goed acteerwerk: Fanfare; Bluebird; Cloaca; Minoes; Interview; De Lift; Simon; Flirt, enz. enz.

avatar van Lord Flashheart
En veel van die films krijgen toch maar een lage beoordeling van de meeste mensen. Simon, Cloaca en Zwartboek zijn de uitzonderingen, maar die zijn allemaal van de laatste jaren. Overigens moet ik deze drie zeker nog zien. Ik bespeur toch een soort 'automatische' aversie bij veel mensen als het over Nederlandse films gaat. Het 14e Kippetje is absoluut geen geweldige film, laat dat duidelijk zijn, maar flop100 materiaal is het zeker niet.

Lord Flashheart schreef:
En veel van die films krijgen toch maar een lage beoordeling

Simon: 3,98
Zwartboek: 3,99
Cloaca: 3,68
Offers: 3,48
Bluebird: 3,57

Niet echt laag dacht ik zo.

Hij noemde ze uitzonderingen, dus hier ontkracht je zijn verhaal niet mee.

avatar van In2Sneakers
verschrikkelijk saai. Helaas voor niks gekocht

Op de een of andere manier stond deze film me bij als een vervelende film. Dat komt waarschijnlijk door de foute filmposter, die erg misleidend is. Alsof het een grote puberale versierfilm zou zijn. Maar dat is het niet. Het is een hele leuke film met geweldige dialogen, waarbij ik heel wat keren erg heb moeten lachen. En die soms nogal Wim T. Schippers-achtig overkwam. Simpel verhaal. Vriend organiseert feest voor bruidspaar terwijl hij eigenlijk nog erg verliefd is op de bruid. Niets bijzonders en het verloop is ook erg voorspelbaar. Het zijn dus echt de dialogen en de grappen die het hem doen in deze film. En het acteerwerk is verder ook OK.
Ik verbaas me overigens echt over de vele slechte recensies hier, en ik ben blij dat ik me daar niets van hoef aan te trekken.

avatar van Phantasm
Als je dit leuk moet vinden, ik heb wel leukere Nederlandse komedie 's gezien dan deze, ik kon hier niet echt om lachen, langdraderig en saai.