Les Aventures de Rabbi Jacob (1973)

Alternatieve titel: De Avonturen van Rabbi Jacob

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Gérard Oury
met Louis de Funès, Claude Giraud en Renzo Montagnani

De antisemitische en conservatieve fabriekseigenaar Victor Pivert (Louis de Funès) is bij toeval getuige van de mislukte aanslag op een Arabische revolutionair. Om te ontsnappen aan de achtervolgers van de Arabische geheime dienst verkleden hij en de revolutionair Slimane (Claude Giraud) zich als een rabbi en zijn metgezel. Pivert en de Arabier Slimane worden nu aangezien als rabbi Jacob en zijn secretaris, twee in Amerika wonende geestelijken die in Frankrijk worden verwacht.

avatar van Mochizuki Rokuro
Geloof dat ik dit tot nu toe de leukste Louis de Funès vind. Was aardig wat budget als ik de luxueuze aerial opening van New York zo zie. Alle bekkentrekkerij en potsenmakerij stond hier redelijk ten dienste van het verhaal (zoals dat zo mooi heet) en de opening is gewoon sterk met de racistische Pivert.

Ook de enige film van De Funès waarin Martin Koolhoven meedoet denk ik.

avatar van alexspyforever
Een leuke Louis de Funesfilm vooral de scène in dat kauwgomfabriek is bijzonder grappig. Het is allemaal een beetje voorspelbaar, maar zeker leuk vermaak voor op een zondagnamiddag. Niet meteen een film die ik vaak zal opnieuw kijken, maar toch thuishoort in de filmcollectie.

avatar van Metalfist
Louis de Funès en de rabbijnen

Les Aventures de Rabbi Jacob wordt vaak als één van de beste de Funès films gezien. Ik had al wel eens fragmenten gezien (de legendarische dansscène onder andere) in documentaires, maar het was er nog niet van gekomen om de film in zijn geheel te zien. De film zit in de 10-delige boxset die ergens in 2011 was uitgekomen en aangezien ik een tijd geleden La Zizanie had gezien, was het nu de beurt aan Rabbi Jacob.

Het heeft echter een tijdje geduurd eer ik hier echt iets mee kon, want heel dat gedeelte in de kauwgomfabriek is erg taai om door te komen. De film begint nochtans erg leuk met onder andere de continue racistische opmerkingen van Pivert (de scène waar hij ontkent racistisch te zijn is de Funès op zijn best), de gekke bekken tijdens de file, ... maar het is dan ook pas vanaf het moment dat Pivert en Slimane zich vermommen als twee rabbijnen dat de film echt los komt. Vanaf dan volgt de ene na de andere leuke scène en is het werkelijk genieten tot aan het einde. Zelfs de chaotische bruiloft kon ik nog waarderen. Ik had schrik dat ze dat er gewoon achter gingen hangen om wat tijd te vullen, maar niets bleek minder waar te zijn. Al blijf ik het toch wel ergens raar vinden dat Gérard Oury als de ultieme regisseur voor de kolerieke Fransman wordt gezien. Le Corniaud heb ik hier nog liggen en La Grande Vadrouille verdient wel een herziening (staat nu op 2.5*), maar over het algemeen zijn er toch wel een aantal beteren te vinden. En dan heb ik op zich maar een fractie (zo'n dikke 30 films) van zijn oeuvre gezien, dus er zullen er ongetwijfeld nog wel zijn die een hogere score gaan krijgen.

Soit, dit begint wel erg negatief te klinken en dat is nu ook weer niet de bedoeling. Vooral omdat dit weer een rol is die de Funès op het lijf is geschreven. Hij kan zich weer eens compleet laten gaan met roepen, gekke bekken trekken, mensen op de zenuwen werken, ... De Fransman doet het met veel plezier en overtuiging waardoor hij zich terecht de naam van één van de grootste Franse komieken mag toe-eigenen. In het begin lijkt het nogal een one-man show van hem te worden, maar dan begint Claude Giraud zich meer en meer in zijn sas te voelen als Rabbi Zeiligman en deelt hij een aantal geweldige scènes met de Funès. De rol van de vrouw van Pivert, hier gespeeld door Suzy Delair, had wel door iemand anders ingevuld mogen worden. Dan denk ik eerder aan een Claude Gensac die al meermaals heeft bewezen dat ze het perfecte klankbord is voor de Funès. Het trio slechteriken onder leiding van Renzo Montagnani kan er nog mee door.

Vermakelijk, dat wel, maar ik had er toch net iets meer van verwacht. Al is dat vooral te wijten aan de vele vermeldingen die de film krijgt wanneer je iets van het werk van de Funès opzoekt. Gelukkig zijn er hier wel een aantal erg leuke scènes te vinden waardoor het zeker geen straf is om dit uit te zitten, al had het kauwgom gedeelte niet gehoeven.

Heerlijke slapstick a la Laurel en Hardy Dolkomisch !!!

Ik heb deze film destijds als kind al in de bioscoop gezien en had daar nog steeds goede herinneringen aan. Nu vele jaren later heb ik de film weer eens gezien en ik vind hem nog steeds erg leuk. Waarschijnlijk ook zelfs de leukste van de Louis de Funes films. Weliswaar zo'n typische klucht en uiteraard ook weer volstrekt ongeloofwaardig. Maar het verhaal bouwt heel leuk op en zit vol met leuke scenes en grappen. Een bijzondere uitschieter in z'n genre.

avatar van filmofiel
Funès, nooit wat aan gevonden, en dat wil ik graag zo houden.

Doldwaze komedie met Louis de Funès in de hoofdrol.
En als U die naam hoort dan weet je genoeg, ik ben niet echt een fan, maar sommige van zijn grappen vind ik wel geslaagd.
Al krijg ik het soms wel op de zenuwen van de man, door zijn, ja zenuwachtig gedoe.
Maar inmiddels zijn zijn films wel klassiekers geworden in het genre en altijd wel eens leuk om terug te zien.

avatar van Boenga
Tarkus schreef:

"the man with the forty faces per minute"

Ik weet niet in hoeverre z'n filmpersonages een uitbeelding van de echte De Funès waren, maar ik vind het in elk geval niet echt verrassend dat hij op relatief jonge leeftijd gestorven is aan een hartaanval...

Eén van de betere en aanvaardbare Louis de Funèssen, want naast het gebruikelijke lawaai, bektrekkerij en clichés, zit er ook wel enige vindingrijkheid in zoals de chewing gum scènes. Film is dus wel meerdere keren grappig en slaagt er zelfs in Arabieren en Joden elkaar te bedanken, al was het na anderhalf uur burlesque toch wel welletjes.

Weinig aan het bovenstaande toe te voegen, één van de betere De Funès films. In een hoog tempo worden veel grappen op je afgevuurd, vaak van een lach of ik schiet niveau, maar er zitten ook enkele pareltjes tussen. De scènes in de kauwgomfabriek ogen bijvoorbeeld wat kinderachtig, maar zijn echt goed doordacht en uiteindelijk gewoon erg grappig. Maar ook de taferelen op de bruiloft of de scène waarin De Funès met zijn gekke bekken trekken duidelijk wil maken aan enkele politieagenten dat hij is ontvoerd....Ik heb er erg om kunnen lachen, is gewoon ouderwets hilarisch. Weliswaar van het niveau André van Duin, maar het is prettig om een komedie te zien die leuk is zonder dat er zich mensen of doelgroepen gekwetst hoeven te voelen.

avatar van 93.9
Soms flauw, maar ook wel weer leuk!
Onschuldig vermaak..